Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#900973
Mijn moeder heeft 3 katten 2 dunnies en een dikkie nou wil ze hier toch wat aan doen dus ik adviseerde haar op over te gaan op kvv. Wat kan ze dan het beste geven. Ik denk dat de katten wel gaan tutten als ze overmoeten.

Ik weet dat de merken Bandit, Bibi, Carnibest, Duck en Prins versvleesvoeding voor katten hebben maar eigenlijk moet ik de preciese variant hebben voor haar anders koopt ze weer de verkeerde. Zijn er verder nog belangrijke dingen die ze moet weten? Voedingssuplementen enzo.

Ik weet dat katten niet mogen vasten ivm leververvetting en dat ze rustig moet beginnen met kvv door het oude voer te mengen.

Is er ergens duidelijke documentatie te vinden die ik aan haar kan geven. Ze kan namelijk echt niet met een forum of iets omgaan.
#901034
's mooi, dat je moeder ook wil proberen de katten over te zetten!
had ze jouw positieve resultaten gezien?

er zijn idd verschillende merken kvv, en eigenlijk is't zowieso al allemaal beter dan brok,
't enige waar je op zou kunnen letten is dat ze daadwerkelijk een komplete kvv geeft, dus niet de enkelvoudige (da's alleen maar vlees; zonder bot en zonder lever etc)
dit staat op de verpakking

verder kan ze prima afwisselen met verschillende merken hoor!
en zal de ene kat miss 't ene merk weer wat viezer of lekkerder vinden dan 't andere merk...

echt iets toevoegen is niet nodig, maar miss vinden ze een eitje wel lekker,
of miss 's een stukje kipfilet of rundvlees of miss wat verse vis,

veel succes!

en wat bedoel je met duidelijke documentatie?
een boekje oid?
#901047
Ja een boekje of een duidelijk artikel. Er is wel heel veel over te vinden maar voor katten toch wat minder.

Ja ze ziet inderdaad hoe goed mijn hond het er op doet en dat hij ook mooi slank blijft.

Ze zal niet aan de gang gaan met hele prooidiertjes maar ik ben inderdaad ook van mening kvv is beter als brok.

De katten zijn 12, 10 en 4 jaar oud dus het zal wel wat lastig worden om ze over te zetten maar toch.  ;)
#901074
miss kun je van de bp een soort copietjes maken, en dat in boekverband presenteren?


bij de katten geldt  in grote lijnen 't zelfde als voor de honden,
maar  worden de prooien (die ze in't wild zouden kunnen vangen)
meestal niet groter dan eend of konijn,
maar om samengesteld  te voeren is ook rundvlees  prima..of paard, lamshart, stukje lever ...en als de katten botten zouden gaan knagen,  houd 't dan bij iets kleins, een kippevleugel oid of 'n stuk kwartel van de markt...

de groente-toevoegingen (zoals bij honden) zijn niet nodig , maar kun je wèl toevoegen mocht een kat dit lekker vinden, of alstie te dik is (meer vezels, maar moeilijk opneembare voedingsstoffen)

maar eigenlijk heb je 't dan nu over zelf samenstellen van maaltijden?
want met de kvv krijgen ze genoeg voedingsstoffen binnen,

en idd katten en katten blijven katten, de ene vindt vers geweldig en de ander heeft wat meer overredingskracht nodig...

langzaamaan beginnen en volhouden lijkt de truc...
#918166
carnivora schreef: De katten zijn 12, 10 en 4 jaar oud dus het zal wel wat lastig worden om ze over te zetten maar toch. ;)
De mijne zijn wat ouder (13, 13 en 14), maar andere oude katten zijn ook zonder problem echte vleesvreters geworden. Met ons gaat het heel langzaam, maar we boeken wel success met het mengen van kvv en blikvoer. Het klopt inderdaad dat ze sommige merken lekkerder vinden dan anderen en dat ze ze vervelen met maar één smaak. Wat ook belangrijk te onthouden is, is dat kvv geen kunst smaakstoffen hebben en daarom is er vaak tegenzin met hun overzetten. Tannetjes boek is geweldige referentie materiaal. Zelfs deze buitenlander kon het heel makkelijk lezen.

G
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door