Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sennaruby
#900997
Ik word er een beetje wanhopig van  :-\

Sinds dik anderhalve week plast een van onze vier katten ineens op de fatboys van de honden en op nog een ander mandje.... Ik heb echt geen idee waarom. De kattenbakken zijn schoon en de andere drie katten doen het wel normaal op de kattenbak of buiten, maar Toos dus niet (meer). Soms gaat ze wel naar de bak, maar dus ook gewoon op de manden.... Zou dit een gedragsprobleem zijn en zo ja, wat zou de oorzaak kunnen zijn, of is het een idee om de urine te laten onderzoeken?

Ben benieuwd wat jullie ervan denken!

Groetjes,

Fieke
Door Kefraya
#901000
Eerst maar snel naar de da om de urine na te laten kijken en medische oorzaken uit te sluiten. Een goede gedragstherapeut verwijst je trouwens ook in eerste instantie door naar een da bij onzindelijkheid.
#901028
Ik heb ooit van de da plastic korreltjes gekregen om in de kattenbak te doen. Die absorberen geen urine en die kun je er dus zo tussenuit zuigen met een speciaal spuitje. Je moet dan wel de bak heel goed schoonmaken vantevoren en zeker weten dat de urine van deze kat is, dus evt. isoleren met bak totdat hij/zij geplast heeft. De korrels kun je wassen en opnieuw gebruiken.

Toevallig heb ik net zitten lezen over ongepast/ongewenst plasgedrag van katten en de consensus lijkt te zijn dat er geen unieke oorzaak valt aan te geven. Schiet dus lekker op  ;D
Het kan zeer zeker een fysiologische oorzaak hebben dus urine nakijken is sowieso de eerste stap. Blaasontsteking, gruis, nierinsufficientie of diabetes zijn bekende oorzaken. Verder kan de bak een rol spelen, niet schoon genoeg/verkeerde vulling/andere katten die er gebruik van maken/verkeerde plaats/verkeerd model ...

Stress wordt veel genoemd als oorzaak, oa tgv veranderingen in de directe omgeving.
En sommige katten hebben in mijne rvaring grote bezwaren tegen bepaalde meubelstukken dan wel tegen zaken die plotseling in hun omgeving verschijnen. Ik ehb een kat die altijd plast op bv de badmat, of z'n eigen vetbedjes als ze op de grond liggen, handdoeken, dweilen, alles aan textiel dat op de grond ligt vindt 'ie een reden om erop te piesen. Een andere kat heeft jarenlang op het aanrecht tegen alles aangepiest dat daar naar zijn mening kennelijk niet hoorde. Zolang het aanrecht leeg was was er geen probleem, maar nieuwe apparaten/afwas/noemmaarop werd gegarandeerd bepiest. Daar istie trouwens weer mee gestopt, geen idee waarom.

En laatst heeft er hier ook iemand op een hondenbed gepiest  >:( ik denk vanwege onvrede met het feit dat de hoezen gewassen waren  >:(
Door Mieuw
#901044
Er kan natuurlijk ook problematiek zijn zonder medische grondslag.

Wel is het belangrijk altijd de gezondheid te laten controleren, om dingen uit te sluiten alvorens er aan een gedragsprobleem word gedacht.
Door Sennaruby
#901052
Ik ga proberen wat urine te scoren en dat na laten kijken. Voor zover ik als niet-kat kan nagaan is er niets veranderd ten opzichte van 2 weken geleden.... Geen nieuwe meubels, geen andere manden, geen andere beesten, geen andere kattenbak, alles PRECIES hetzelfde.... Ik ga dus inderdaad eerst maar een ff de urine laten controleren en dan kijk ik wel weer verder. Heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Groetjes,

Fieke
Door Sennaruby
#901053
Oh ja, nog wat:

Stel ik heb de urine opgezogen met een pipetje... Moet ik er linea recta mee naar de dierenarts vliegen of kan ik het even bewaren (in de koelkast of zo) tot de volgende dag?
Door Mieuw
#901067
Je kan hier ook even contact over opnemen met je DA. Die kan je precies vertellen wat je wel en wat je niet moet doen, en die kan ook pipetjes of spuitjes geven die je kan gebruiken.
Door Chubby
#901069
Sennaruby schreef: alles PRECIES hetzelfde....
Hier een plassende dame over de slaapplaats van de hond als zij vindt dat het te hard naar hond gaat ruiken.. Bij ons is het dus zaak minstens 1x per week de boel wel te veranderen (lees: wassen)..
Door Barrak
#901158
Dit is hoe ik bij Sagah heb ontdekt dat ze blaasgruis had. Ze begon vanuit het niets op het hondenkussen te plassen. Na de blaasgruis aangepakt te hebben is ze ook gestopt met plassen op het kussen. Ik heb tijdelijk een extra kattenbak naast de mand gezet, dat hielp enigzins. Die plastic korrels kun je bij de dierenarts kopen.
Door Sennaruby
#902361
Ik ben naar de dierenarts geweest en het is inderdaad blaasgruis. Ze kwamen natuurlijk direct met een leuke verpakking RC blaasdieetvoer aanzetten, maar dat heb ik geweigerd. Wat kan ik nu wel doen?! Het gaat naar alle waarschijnlijkheid om struviet, het zijn rechthoekige, doodskistvormige kristallen, maar dat vraag ik zo nog even na. Er zaten ook wat ontstekingscellen in de urine, dus ze heeft nu voor 10 dagen metacam mee.

Iemand tips?

Groetjes,

Fieke
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door