Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sylvi@
#900235
Is het hakken van noten voldoende, of moet het echt gemalen worden, dat het zo fijn is als bv amandelmeel?
En is dan alleen een koffie molen geschikt?
Door Lizzy
#900239
Normaalgesproken hak ze in een koffiemolen (dat is veel minder fijn dan meel hoor). Ik denk dat dit de meest optimale manier is waardoor ze de meeste voedingsstoffen uit de noten op kunnen nemen. De laatste keren heb ik (in mijn luie bui) de noten in een vijzel geplet. Volgens mij namen ze dat ook prima op. Maar, da's ook nog best fijn..... Dus ik weet niet wat je bedoeld met hakken? Met een mes in stukjes hakken? Dan zou ik zelf eerder een vijzel gebruiken.... Je kunt natuurlijk gehakte noten geven en dan de ontlasting heel goed bestuderen ;D
Door Sylvi@
#900252
Ik heb een soort hakmolentje, vergelijkbaar met deze denk ik:
Afbeelding

Maar als ik jou goed begrijp zijn het bij jouw ook nog kleine stukjes?

Ik ga straks wel ff proberen in mijn machientje en dan maak ik er wel een foto van ;D
Door tieneke
#900808
Ik geef ze heel gewoon als tussendoortje/lekkertje,er staan er nog zo vreselijk veel in kratten opgestapeld dat ik ze eerdaags verder uit ga delen....het was een vreselijk goed en rijk notenjaar  8)
Door Laura2004
#900811
Zijn noten echt noodzakelijk? Ik vraag me dat af, aangezien ik noten echt reteduur vind, 9 euro per kilo voor amandelen :o Dat vind ik voor mezelf al duur, maar voor de honden helemaal. Ik maal altijd pijnboompitjes, zonnebloempitjes en pompoenpitjes door de groentemix, maar ze krijgen hier geen noten, puur omdat ik het te duur vind.
Dus ik vraag me af, hebben noten echt toegevoegde waarde?
Door flin
#900820
lizzy:

Amandelen bijv., bevatten zink, magnesium, kalium, calcium en ijzer. Verder bevatten ze vitamines uit de B groep. Zonnebloempitten bevatten vrij veel vitamine E maar ook vrij veel omega 6 vetzuren en daarom geef ik ze niet. Ze bevatten trouwens ook ijzer, zink, kalium en seleen. Sesamzaad bevat veel vitamine E en ijzer en foliumzuur en vooral veel calcium. Hazelnoten bevatten ook veel vitamine E en ijzer en zink. Pompoenzaden bevatten zeer veel zink. En ze werken wormafdrijvend. Walnoten bevatten vitamine E en wat omega 3 vetzuren en foliumzuur.

Ik denk dat honden ze het gemakkelijkst verteren en er het meest uithalen als ze gemalen zijn. Maar mijn honden genieten erg van rauwe noten, ook als ze heel zijn.

Laura2004 schreef: Zijn noten echt noodzakelijk? Ik vraag me dat af, aangezien ik noten echt reteduur vind,
Door Sylvi@
#900848
Laura2004 schreef: Zijn noten echt noodzakelijk?
Savanne mag/kan geen vis eten (allergie) na dingen gelezen te hebben, denk ik dat het voor haar een mooie aanvulling op het menu is, vandaar dat ik het nu erbij ga geven.
Door pallas
#903519
Zijn er honden die allergisch op noten reageren??
Voor Didot is het misschien ook wel goed om erbij te geven.
Pompoenpitten zijn toch ook rauw? Ik heb die wel in huis. Kan je die ook malen en erbij geven?
Welke hoeveelheid en hoe vaak voor een actieve border (eet 1kg barf per dag)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door