Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#900218
hallo daar.. :)

nou..
ik heb dus een dalmaatje met een blaasgruis probleem..
het typische uraat probleem die bij dalmaatjes vaak voorkomt..
Nu heeft kiki meerdere problemen..
ze is bijv ook zon hond die gaat stinken, haaruitval en ontstekingen in haar vel krijgt door gewoon brokvoer..
ik heb haar nu een maand of 10 en zij wordt in maart 3..
toen ik haar kreeg zag ze er best goed uit.. dus begrijp ik eigenlijk niet zo goed waardoor dit probleem nou begonnen is..
bij haar vorige baasje kreeg ze vw geldproblemen die vieze aldi brokken te eten..
mijn oude dalmaatje kreeg altijd eukanuba.. en hij deed het er prima op..
dus dacht ik.. kiki gaat dat ook krijgen..
nah niet al te lang begonnen de abcessen dus.. ze begon te stinken en begon vreselijk te verharen..
ik dacht eerst dat het door de varkensoortjes kwam die ze kreeg..
maar toen ik die stopte werd het er niet beter op..
ik heb daarna verschillende soorten voer geprobeerd.. en ben zelfs uit paniek weer terug gegaan naar de aldi brokken..
nou.. toen was het hek van de dam natuurlijk..
ineens ging ze heftig braken.. ze werd incontinent.. haar vulva ging erg opzetten en ze plaste om de paar meter..
ze was zo vies dat ik haar amper nog wilde aaien..  :-\
toen ik bij de d.a. kwam bleek ze dus blaasgruis te hebben.. er zaten een grote hoeveelheid uraten in haar urine..
op hun advies ben ik toen overgestapt op waltham urinarie..
je moet toch wat..
naja..
de incontinentie en opgezette vulva verdwenen..
het braken ook.. gelukkig..
maar haar velletje en die geur!!!!
bah..

naja..
na 1 maand ben ik verder gegaan met de energique..
daar staat ze nu zon 6 maanden op.. en ze ziet er fantastisch uit!!
ze glimt als zilver.. is heerlijk zacht.. verliest bijna geen haartjes meer.. en met haar blaasgruis probleem leek het ook veel beter te gaan..
tot een paar dagen terug..  >:(
omdat ik een logeer hond had.. vond ik het tijd voor een feestje.. en heb ik ze een grote vieze vette gerookte kluif uit de dierenwinkel gegeven..
mijn oude dalmaatje deed een moord voor die dingen..
en kiki natuurlijk ook..
ze heeft er een paar dagen van kunnen genieten.. maar..
ineens begon ze weer vaker te plassen en kreeg ze weer een dikke muts (vanachter..)
het probleem is dus weer terug.. en mijn vermoeden is natuurlijk dat het weer hetzelfde probleem is..
ik ga vandaag nog even urine opvangen van haar om het toch nog even na te laten kijken voor alle zekerheid..
maar ik denk dat mijn vermoeden bevestigd zal worden..

nu ben ik dus alleszins NIET van plan om weer blaasgruis dieet in brokvorm te gaan geven..
die ellende met die stank e.d. wil ik niet meer..
maar hoe ga ik dit dan opvangen en genezen??
heeft iemand een idee wat ik zou kunnen toevoegen aan haar hamburgertjes om dit probleem op te lossen en daarna stabiel te houden??

groetjes spreeuwtje
Door Lizzy
#900221
Ik denk dat je inderdaad eerst even de urine na moet laten kijken. Want iets klopt er hier niet. Je schrijft dat ze Waltham URINARY heeft gekregen? Is dat Waltham Canin Urinary SO? Want dat is namelijk niet iets dat bij URAAT wordt gegeven maar bij blaasontsteking en STRUVIET.

Dus of ik heb niet goed begrepen welk dieet je voorgeschreven hebt gekregen. Of jouw hond heeft uraat gehad en is 180 graden verkeerd behandeld. Of jouw hond heeft struviet gehad, is dus goed behandeld maar heeft dus geen last van het typische Dalmatier-kwaaltje uraat maar struviet.

Weet jij wat de pH waarde (zuurgraad) van de urine toentertijd was? Weet je wat de pH waarde van de urine nu is? Als je dat weet, dan kan ik je naar alle waarschijnlijkheid wel vertellen waar jouw hond aan lijdt, of het struviet + blaasontsteking is (hetgeen ik denk, als ik deze klachten zo lees) of uraat (bij uraat zie je andere klachten namelijk dat de hond wil plassen maar er geen/minder/nauwelijks urine uit loopt).

En ik kan me voorstellen dat het je nu even gaat duizelen, na bovenstaande. Want tenslotte heeft jouw dierenarts waarschijnlijk gezegd dat je hond uraat heeft en dat zij last heeft van een typisch Dalmatier kwaaltje: maar geloof me: er zijn nauwelijks dierenartsen in Nederland te vinden die snappen hoe het zit, met struviet en uraat en de Dalmaat. Ik word niet voor niets tenminste 5 keer per jaar in paniek door Dalmatier-eigenaren gebeld of gemaild en zelfs door dierenartsen gebeld, die niet meer snappen hoe het zit..... En helaas pindakaas: de behandeling van struviet en uraatgruis is echt HEEL anders, dus ik kan je pas adviseren op het moment dat zeker is dat het of om uraat of om struviet gaat.

Voor meer informatie over uraat : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 231.0.html
Door Lizzy
#900222
En oh, voor ik het vergeet: Dalmatiers kunnen dus wel degelijk last hebben van struviet. Vooral bij teefjes komt dit nogal eens voor. Ik zie bij Dalmatier-reuen vaker problemen met uraat, omdat deze steentjes niet makkelijk oplossen, vrij groot kunnen groeien en de plasbuis blokkeren. Ik zie bij Dalmatier-teefjes toch vaker problemen met blaasgruis en struviet. Ik denk omdat teefjes sowieso bevattelijker zijn voor blaasontsteking. En omdat blaasontsteking de pH waarde van de urine verhoogt. Waardoor struviet ontstaat. Ze hebben ook uraat in de urine hoor, teefjes, want het is nou eenmaal een genetisch defect, maar uraat blijft de teef over het algemeen heel gemakkelijk uitplassen. Maar goed, ik maak de gekste dingen mee, dus eerst meten want meten is weten (de pH waarde van de urine).
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#900223
hey lizzy.. bedankt voor je reactie..

nou snap ik er zelf niks meer van.. :S
sjucht..

naja..
ik ga dan dus even opnieuw laten onderzoeken en vraag ik ze gelijk of ze de ph na willen kijken..
gezien het feit dat de blaasgruis problemen wel overgingen na de urinari zou je toch denken dat ze het bij het juiste eind hadden de vorige keer..
ik ga dat nog even navragen want door de telefoon hadden ze het over de uraat problemen.. :S
ik denk dat de assistente in de war is geweest.. (lekker dan)

ik las ergens dat (ik geloof dat jij dat was?) ook zelf de ph bijhield?
heb je dan lakmoes strips daarvoor??

pft.. ik ga me douchen en aankleden.. en dan is er dus werk aan de winkel.. ;)

groetjes spreeuwtje..
Door Lizzy
#900224
spreeuwtje schreef: hey lizzy.. bedankt voor je reactie..

nou snap ik er zelf niks meer van.. :S
sjucht..

naja..
ik ga dan dus even opnieuw laten onderzoeken en vraag ik ze gelijk of ze de ph na willen kijken..
gezien het feit dat de blaasgruis problemen wel overgingen na de urinari zou je toch denken dat ze het bij het juiste eind hadden de vorige keer.. ik ga dat nog even navragen want door de telefoon hadden ze het over de uraat problemen.. :S
ik denk dat de assistente in de war is geweest.. (lekker dan)

ik las ergens dat (ik geloof dat jij dat was?) ook zelf de ph bijhield?
heb je dan lakmoes strips daarvoor??

pft.. ik ga me douchen en aankleden.. en dan is er dus werk aan de winkel.. ;)

groetjes spreeuwtje..
Nee, dat denk ik dus niet. Ik denk dus dat zij struviet had en geen uraat. En ja, dat gaat over op deze dieetbrokjes.....

Ik heb inderdaad zelf pH waarde sticks. Ik weet niet wat lakmoesstrips zijn?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#900395
Lizzy schreef: Ik denk dat je inderdaad eerst even de urine na moet laten kijken. Want iets klopt er hier niet. Je schrijft dat ze Waltham URINARY heeft gekregen? Is dat Waltham Canin Urinary SO? Want dat is namelijk niet iets dat bij URAAT wordt gegeven maar bij blaasontsteking en STRUVIET.
Dat klopt inderdaad niet, bij mijn weten heeft alleen Hills een speciaal dieet tegen uraatstenen (verse voeding is natuurlijk vele malen beter  ::) ).
Lizzy schreef: Ik heb inderdaad zelf pH waarde sticks. Ik weet niet wat lakmoesstrips zijn?
Lakmoespapier kun je alleen gebruiken om uit te maken of iets zuur of basisch is, je kunt er geen exacte pH mee meten. Die pH sticks zijn veel beter.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#900423
ah!! nou..
jullie hadden dus gelijk!!

het is struviet!
er zijn nog geen kristallen te zien in haar urine.. maar haar ph is dus wel veel te hoog..
ze meet nu 8,5

Nu kwam ze ook met het idee om ipv de brokken gewoon uropet door haar eten te doen..
dat is dus een pasta speciaal voor deze ph waardes en struviet problemen..
die pasta gebruik je op 1 dag 4 koffielepeltjes van en is voor 120 gram 15,30.. euro..

nu ben ik dus een doos..
zoveel centjes heb ik niet..
dus vraag ik me af..
is er geen goedkopere mogelijkheid bekend??
niet dat ik mijn dolle matier niet het beste van het beste gun..
daarom krijgt ze ook energique..
maar als het goedkoper kan.. waarom niet?
ik ben verzekerd.. maar de uropet is dus een voedingssuplement.. en wordt dus niet vergoed..  >:(
ze weten altijd wel ergens onderuit te komen..
grrr..


naja..
ik las al iets over vit. c tabletjes e.d.?
maar of dat goedkoper is vraag ik me af.. :)

groetjes spreeuwtje
Door Mevroi Kruim
#900427
VitC is een stuk goedkoper, dat kost echt bijna niks. Appelazijn en cranberry worden ook aangevolen om de pH omlaag te krijgen. Maar als ze een ontsteking heeft zal het moeilijk worden, daardoor gaat de pH weer omhoog helaas. En je moet natuurlijk heel erg uitkijken dat de pH weer niet te laag wordt.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#900429
Heeft ze geen blaasontsteking. Bacterien zorgen er voor dat de pH omhoog gaat waardoor er struviet in de blaas komt. Een blaasontsteking is bij honden een veel voorkomende oorzaak voor struviet. Als je de blaasontsteking behandelt, lost het andere probleem zich vanzelf op.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#900434
ze hebben er ook een sedimentje van gedraaid..
daarin zien ze ook rode bloedcelletjes als ze een blaasontsteking zou hebben.. dat is dus niet het geval..
ik vroeg of ik niet een doosje ph strips kon bestellen.. maar daar was ze niet zon voorstander van omdat er idd meer bekeken wordt dan alleen de ph..
toch leek het me wel handig om ze zelf te hebben als je idd met vit. C of iets anders iets wil doen..

als je vit. c gaat gebruiken..
hoeveel per kg lichaamsgewicht is daar dan voor nodig?

groetjes spreeuwtje
Door Femke
#900509
spreeuwtje schreef: ze hebben er ook een sedimentje van gedraaid..
daarin zien ze ook rode bloedcelletjes als ze een blaasontsteking zou hebben.. dat is dus niet het geval..
ik vroeg of ik niet een doosje ph strips kon bestellen.. maar daar was ze niet zon voorstander van omdat er idd meer bekeken wordt dan alleen de ph..
Yeah, right. Je kunt prima zelf de PH meten, is zelfs wel handig omdat een paar dagen achter elkaar te doen om te zien wat voor effect je supplementen hebben.
Ik zou gewoon bij de apotheek een doosje PH strips bestellen.

toch leek het me wel handig om ze zelf te hebben als je idd met vit. C of iets anders iets wil doen..

als je vit. c gaat gebruiken..
hoeveel per kg lichaamsgewicht is daar dan voor nodig?

groetjes spreeuwtje
je moet even kijken hoeveel je hond kan verdragen. Doseringen tot 3000 mg per dag zijn niet eens zo gek. Als je teveel geeft dan gaat je hond aan de diarree en zal je moeten minderen.
Door Lizzy
#900513
spreeuwtje schreef: ze hebben er ook een sedimentje van gedraaid..
daarin zien ze ook rode bloedcelletjes als ze een blaasontsteking zou hebben.. dat is dus niet het geval..
ik vroeg of ik niet een doosje ph strips kon bestellen.. maar daar was ze niet zon voorstander van omdat er idd meer bekeken wordt dan alleen de ph..
toch leek het me wel handig om ze zelf te hebben als je idd met vit. C of iets anders iets wil doen..

als je vit. c gaat gebruiken..
hoeveel per kg lichaamsgewicht is daar dan voor nodig?

groetjes spreeuwtje
De pH waarde is een prima indicatie om te zien of je met struviet te maken hebt. En vitamine C is sterk af te raden als het hier om uraat gaat. Daar worden de uraat problemen alleen maar erger van. Vitamine C kun je alleen inzetten bij struviet, niet bij uraat. Als je uraatproblemen hebt en je geeft vitamine C: ga je echt volstrekt de mist in en verergerd de kwaal zich alleen maar!!!!! Eerst weten wat je hond mankeert. Dan pas supplementen geven of voeding aanpassen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 22 jan 2008, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#900514
Lizzy schreef: De pH waarde is een prima indicatie. En vitamine C is sterk af te raden als het hier om uraat gaat. Daar worden de uraat problemen alleen maar erger van. Vitamine C kun je alleen inzetten bij struviet, niet bij uraat. Als je uraatproblemen hebt en je geeft vitamine C: ga je echt volstrekt de bietenbrug op!!!!!!
oeps....ik heb maar weer half zitten lezen  :-X :-X dacht dat er sprake was van struviet.
Door Lizzy
#900515
Femke schreef: oeps....ik heb maar weer half zitten lezen  :-X :-X dacht dat er sprake was van struviet.
Nou, Spreeuwtje geeft zelfs de indicatie dat het om struviet lijkt te gaan dus daar kun jij niks aan doen. Maar ik raad Spreeuwtje aan om eerst te kijken wat nou het probleem is en daarna pas op gepaste wijze te handelen. Voor zoveel struviet als uraatproblemen kunnen wij hier adviseren, maar we moeten we eerst zeker weten waar het om gaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door