Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sylvi@
#899593
Zijn er echte nadelen voor de kat te noemen als je ze maar 1 x per dag zou voeren? Dus nadelen voor hun gezondheid zeg maar?

Schrokken en kotsen dat zie je snel genoeg en dan kan je ze extra geven, maar echt structurele gevaren/nadelen zeg maar zou je ze maar 1 keer per dag gaan voeren?

Ik ga mijn honden over zetten op 1 x per dag en voor 2 van mijn katten zou me dat ook ideaal lijken.
Door Mevroi Kruim
#899618
Volgens mij doet Geer het zo met haar katten, je zou haar eens kunnen vragen.

De theorie over katten is dat ze van nature kleinere prooien vangen en dus gebouwd zijn op meerdere keren per dag eten. Hoe waar dit is ??? ??? geen idee. Katten kunnen zeer zeker grotere prooien vangen; onze ouwe kat ving duiven en fazanten en konijnen e.d. dus meer dan een dagportie per jachtpartij. Die gingen ook behoorlijk vlot naar binnen, ik heb nooit gemerkt dat hij delen bewaarde om later nog eens te gaan eten ofzo. Zou ook niet echt praktisch zijn, het bederft erg snel en katten houden niet van bedorven.

Mijn katten eten ook per ongeluk wel eens 1x per dag, als ik hun ontbijt vergeten ben :-[ dan gaat Sjors schrokken en dus kotsen maar de andere 4 lijken nergens last van te hebben.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan!
Door flin
#899642
hier 1 van de 3 katten die de ochtend kvv liever overslaat,(kvv word steeds minder populair naarmate ze meer verschillende barf eten)

om dan 's avonds meer barf te kunnen knagen,
tussendoor wil 'k nog wel n's een kippevleugeltje voor hem laten slingeren....(en dat gaat er ook in, maar 's eigenlijk meer mijn gemoedsrust dattie niet de hele dag zonder zit...)
'k krijg niet de indruk dat deze kat ermee zit of er slechter uit zou gaan zien met 1 keer per dag eten

'k dacht dat astrid straver d'r coons 1x per dag geeft...
Laatst gewijzigd door flin op ma 21 jan 2008, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#900163
hier hebben ze normaal 2 tot maximaal 3 eetmomenten per dag.

soms een soort van 1 eetmoment, als ze beiden een hele en grote kwartel krijgen, daar knagen ze dan de hele dag van.

ik merk dat zowel ot als sien deze momenten nodig hebben. ot omdat ze nog jong is en een snellere spijsvertering enzo, en sien omdat ze gewoon een vreetschuurtje is  ;D

maar ik vind 1 voermoment per dag gewoon te weinig, en dan meer voor mn eigen gemoedsrust. ik merk het  vooral aan ot, als ze langer dan 12 uur niets eet, lijkt ze een beetje suffig te worden.
ook mag een gezonde (en dus slanke!) kat niet langer dan 48 uur vasten. de meeste katten zijn, net als sien, te vet, en mogen dus niet langer dan 24 uur vasten.
bij 1x per etmaal voeren loop je dus meer risico. als ze een keer weinig honger hebben en niet eten, of als je ook net even niet oplet of iedereen netjes en genoeg eet, kan het zijn dat er zomaar 1 van de katten te lang vast.
bij 2 of 3x per dag voeren is het geen ramp als ze een maaltijd overslaan of even rustig aandoen. bij 1x per dag voeren zou ik er zelf gewoon veel onrustiger over zijn.
de katten zelf hier ook, want na zoveel uur krijgen ze gewoon vreselijke honger.
ook voor de vrede in huis krijgen ze hier dus meerdere keren per dag eten.
vreten ze elkaar tenminste niet op  :D
Door maddoc
#900341
ongeacht of ik het wel of niet een goed idee zou vinden om mijn katten 1x daags te voeren, ze kunnen hun dagportie gewoon niet in een keer op en krijgen dus 2-3 x daags (2 echte maaltijden en de voor het naar bed gaan een klein beetje).
Door Femke
#900548
mijn katten eten al jaren 1 keer daags, en ik merk er totaal geen nadelen van. Ik zet 's avonds voer neer en ze eten het in de loop van de nacht op.
Door maddoc
#900840
Femke schreef: mijn katten eten al jaren 1 keer daags, en ik merk er totaal geen nadelen van. Ik zet 's avonds voer neer en ze eten het in de loop van de nacht op.
maar dat is dan niet echt 1x daags 1 eetmoment, toch? je biedt het 1x daags aan en ze hebben de hele nacht om het op te eten.
hier krijgen ze allemaal apart eten en moeten die maaltijd dan in 1x keer door opeten.
Door Sylvi@
#900850
Bedankt voor de antwoorden :-*

Vanmorgen hadden de jongens wat yomio met een beetje notenmix, vanavond dus hun dagportie in 1 keer, ging prima, aten keurig hun bakjes leeg. Ik was vanavond weg en wat mijn vriend opviel is dat de hele bende (honden zijn vandaag ook overgegaan op 1 x per dag) zo in en in tevreden lag te slapen :-*

Ik ga hier dus nog even mee verder, kijken hoe het verder gaat en of het mij bevalt. Het lijkt mij wel prettig omdat ik dan wat grotere dingen kan geven in 1 keer.
Door danielle1980
#901689
hier krijgen ze alleen s'avonds de katten...
wel grote hoeveelheden dus blijft soms wat over wat ze in loop van de tijd opeten...
hier eten ze allemaal in de keuken naast elkaar dus sommige wachten tot de rest klaar is
Door flin
#901734
danielle1980 schreef: dus sommige wachten tot de rest klaar is
eten ze alles zo makkelijk?
krijgen ze wèl allemaal al de benodigde ingewanden etc binnen?

als 'k dat hier zou doen, zou er 1 in iedergeval alle lekkere dingen opknagen en de rest met de rommeltjes laten zitten...
Door danielle1980
#901766
flin schreef: eten ze alles zo makkelijk?
krijgen ze wèl allemaal al de benodigde ingewanden etc binnen?

als 'k dat hier zou doen, zou er 1 in iedergeval alle lekkere dingen opknagen en de rest met de rommeltjes laten zitten...
ja ze eten wel simpel dan denk ik...
ik geef ze en kijk wel of iedereen wat heeft als ze beginnen hoor...
behalve degene dan die altijd wachten... ;)
ik heb namelijk 6 perzen en 6 huiskatten...
de perzen zijn op 1 na allemaal herplaatsers die 'bijzonder' zijn :P

degene die karkassen eten laten altijd liggen als ze genoeg hebben en dus eet de rest t dan op...

het complete voer dat vul ik gewoon bij als t op is en ik die anderen nog niet heb zien eten...
dus de CB of de brokken...

verder gooi ik altijd een 2de lading vlees op de grond en in de bakjes en kijk dan of er nog katten honger hebben

want na eten gaan de huiskatten meestal gelijk weer naar buiten...

ik weeg ook niets...
ik voer tot ik denk dat ze genoeg hebben...
Door hermine
#901769
Tja, 1x per dag voeren zou ideaal zijn, zeker omdat ik met maar één kat idiote miniporties sta te maken, en dat is ook niet echt handig.

Ik heb het ooit wel geprobeerd, maar hij werd bloedchagrijnig en behoorlijk neurotisch. Als we een keer een weekend weg zijn, wordt hij bijvoorbeeld wel 1x per dag gevoerd omdat het ondoenlijk is iemand 2x per dag te laten opdraven, maar dan is hij nog dagen overdreven gefixeerd op voedsel. (wat ik gezien zijn verleden van verwaarlozing en ondervoeding ook best begrijp).
Door Chubby
#901770
Ik geef elke kat een eigen vleesbot 's avonds. Maar het spiervlees en het orgaanvlees (aparte maaltijden) gaan in één portie op een bord en smikkelen maar.. De oudste stopt toch met eten als ze genoeg heeft en de jongste maakt alles op..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door