Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door kniertje
#8994
Hallo allemaal,
Ik wil graag vragen of er mensen zijn waarvan bij hun hond en dan zal het om de Border Terriër gaan, Spike's disease is gediagnostiseerd. Of waarbij verschijnselen aanwezig zijn die in de richting van Spike's disease wijzen. Ik ben over deze ziekte namelijk zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen. Het is een ziekte die eigenlijk nog maar sinds kort als een op zichzelf staande ziekte wordt beschouwd. Voorheen, en nog wel, werd het als epilepsie bestempeld, terwijl de symptomen daar toch niet geheel bij passen. Ik zou graag horen wat jullie ervaringen zijn, wat jullie ervan weten, en of jullie de symptomen die je misschien bij je hond hebt gezien kunnen beschrijven. Alles is welkom.
Alvast hartelijk dank, groet, Knier.
Door Ink
#8995
Kniertje? De ECHTE Knier?
Goh wat leuk. Excuses voor m'n lomp klinkende vraag, maar wil je uitluitend deze info of gaan we je hier vaker zien?
Ik heb trouwens geen info voor je.
Door kniertje
#8996
Kniertje? De ECHTE Knier?
Goh wat leuk. Excuses voor m'n lomp klinkende vraag, maar wil je uitluitend deze info of gaan we je hier vaker zien?
Ik heb trouwens geen info voor je.
Hai Ink,
Goh, ik hier? ;) Ja ik zat voorheen op het forum van ADTM, maar Sylvia adviseerde mij om ook hier mijn vraag te plaatsen. Ben hier dus nu voor het eerst en ken Lizzy ook van ADTM. Nu weet ik dus waar iedereen van ADTM uithangt!! Bij deze zal ik mezelf ook kort introduceren: ik ben zeer binnenkort afgestudeerd dierenarts, met tevens behoorlijke interesse voor voeding en ook orthopedie. Tijdens de  studie wordt er niet echt veel aandacht aan besteed moet ik zeggen. Daarom wil ik me er zoveel mogelijk in verdiepen omdat ik van mening ben dat goede voeding de basis is voor een goede gezondheid en dat voeding ook een belangrijke factor is als ondersteuning in het genezingsproces van zieke dieren.
Ik hoop hier dus zéker terug te komen, niet enkel voor informatie over epilepsie en spike's diesease......Mijn interesses zijn zeer breed namelijk!

Groet, Knier 8)
Laatst gewijzigd door kniertje op za 26 jul 2003, 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#8997

Hai Ink,
Goh, ik hier? ;) Ja ik zat voorheen op het forum van ADTM, maar Sylvia adviseerde mij om ook hier mijn vraag te plaatsen. Ben hier dus nu voor het eerst en ken Lizzy ook van ADTM. Nu weet ik dus waar iedereen van ADTM uithangt!! Bij deze zal ik mezelf ook kort introduceren: ik ben zeer binnenkort afgestudeerd dierenarts, met tevens behoorlijke interesse voor voeding en ook orthopedie. Tijdens de  studie wordt er niet echt veel aandacht aan besteed moet ik zeggen. Daarom wil ik me er zoveel mogelijk in verdiepen omdat ik van mening ben dat goede voeding de basis is voor een goede gezondheid en dat voeding ook een belangrijke factor is als ondersteuning in het genezingsproces van zieke dieren.
Ik hoop hier dus zéker terug te komen, niet enkel voor informatie over epilepsie en spike's diesease......Mijn interesses zijn zeer breed namelijk!

Groet, Knier 8)
leuk dat je er bent knier  :D
Laatst gewijzigd door sylvia op za 26 jul 2003, 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#8998
Hallo Kniertje,

In eerste instantie heel hartelijk welkom op deze lijst!!

Heb het verhaal van Kris en Joke gelezen en het is inderdaad een hele rare 'ziekte'. In eerste instantie dacht ik inderdaad aan epileptie, toen aan spastische darmen en vervolgens aan een gigantische allergische reactie op bepaalde eiwiiten.
Na verder gelezen te hebben lijkt het wel een combinatie van dit alles  ???

Mijn eerste gedachte was zet de hond eens op een Waltham versie en dan de vis/sagomeel uitvoering maar ik las dat ze dat al geprobeerd hebben (capelin/tapioca) en met een redelijk resultaat.

Wat ik niet uit het verhaal kon opmaken is of stress van grote invloed is op het geheel...........
Door Nelly
#8999

Hai Ink,
Goh, ik hier? ;) Ja ik zat voorheen op het forum van ADTM, maar Sylvia adviseerde mij om ook hier mijn vraag te plaatsen. Ben hier dus nu voor het eerst en ken Lizzy ook van ADTM. Nu weet ik dus waar iedereen van ADTM uithangt!! Bij deze zal ik mezelf ook kort introduceren: ik ben zeer binnenkort afgestudeerd dierenarts, met tevens behoorlijke interesse voor voeding en ook orthopedie. Tijdens de  studie wordt er niet echt veel aandacht aan besteed moet ik zeggen. Daarom wil ik me er zoveel mogelijk in verdiepen omdat ik van mening ben dat goede voeding de basis is voor een goede gezondheid en dat voeding ook een belangrijke factor is als ondersteuning in het genezingsproces van zieke dieren.
Ik hoop hier dus zéker terug te komen, niet enkel voor informatie over epilepsie en spike's diesease......Mijn interesses zijn zeer breed namelijk!

Groet, Knier 8)
Hallo Kniertje, aan je naam af te leiden denk ik niet dat je in Limburg woont. Jammer! Anders werd jij straks mijn nieuwe dierenarts :)
Maar in ieder geval welkom :D!
Laatst gewijzigd door Nelly op zo 27 jul 2003, 01:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#9000
Hallo allemaal,
Ik wil graag vragen of er mensen zijn waarvan bij hun hond en dan zal het om de Border Terriër gaan, Spike's disease is gediagnostiseerd. Of waarbij verschijnselen aanwezig zijn die in de richting van Spike's disease wijzen. Ik ben over deze ziekte namelijk zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen. Het is een ziekte die eigenlijk nog maar sinds kort als een op zichzelf staande ziekte wordt beschouwd. Voorheen, en nog wel, werd het als epilepsie bestempeld, terwijl de symptomen daar toch niet geheel bij passen. Ik zou graag horen wat jullie ervaringen zijn, wat jullie ervan weten, en of jullie de symptomen die je misschien bij je hond hebt gezien kunnen beschrijven. Alles is welkom.
Alvast hartelijk dank, groet, Knier.
Hoi Kniertje! Hartelijk welkom op barfplaats! Ik vind het te gek jou hier ook te ontmoeten! Ik vrees alleen dat er op barfplaats weinig/geen leden zijn met een Border Terrier met deze ziekte... Misschien ook een goed plan op deze vraag op http://www.hondenforum.nl te zetten? Dat is een veel algemener honden-forum waar ze meer leden hebben en waar er misschien mensen zitten die wel bekent zijn met deze ziekte? Tis maar een tip hoor! Nou hoop ik natuurlijk niet dat ik je hiermee wegjaag... ben juist zo blij dat je er bent....
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 27 jul 2003, 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Door kniertje
#9001
Hallo Kniertje,

In eerste instantie heel hartelijk welkom op deze lijst!!

Heb het verhaal van Kris en Joke gelezen en het is inderdaad een hele rare 'ziekte'. In eerste instantie dacht ik inderdaad aan epileptie, toen aan spastische darmen en vervolgens aan een gigantische allergische reactie op bepaalde eiwiiten.
Na verder gelezen te hebben lijkt het wel een combinatie van dit alles  ???

Mijn eerste gedachte was zet de hond eens op een Waltham versie en dan de vis/sagomeel uitvoering maar ik las dat ze dat al geprobeerd hebben (capelin/tapioca) en met een redelijk resultaat.

Wat ik niet uit het verhaal kon opmaken is of stress van grote invloed is op het geheel...........

Hallo Paul, fijn je weer eens te spreken! Ik heb het artikel wat jij gelezen hebt ook gelezen. Er worden inderdaad een aantal mogelijke oorzaken genoemd. Ik heb nog diverse andere artikelen gelezen (al zijn ze schaars). Het lijkt al met al een stofwisselingsziekte te zijn, veroorzaakt door bepaalde eiwitten in het voer, dus niet de hoeveelheid of het percentage. En er moet eerst gedifferentieerd worden of het dus niet om een levershunt gaat of epilepsie of andere oorzaken voor een toeval of flauwte. Wat heel typisch is voor het onderscheid met epilepsie is dat ze niet incontinent zijn, wel aanspreekbaar blijven en ze reageren niet op anti-epilepsie medicatie.
Ben erg benieuwd om welke eiwitten het gaat en welke voedersamenstelling dan optimaal is. Maar zover zijn ze nog niet helaas. Met dat voeder Bento Kronen regular of Kronfeld dieet werd wel de frequentie van aanvallen minder en ook het interval tussen de aanvallen werd groter. Bovendien werd de duur van een aanval verkort. Stress heeft mijns inziens geen invloed omdat het niet lijkt te gaan om een neurologische overprikkeling door emoties maar dus om (ws) bepaalde eiwitten die een krampaanval geven. Ik weet ook niet wat er verder met klinisch onderzoek bij deze dieren te vinden is, daarvoor is het nog te onbekend en te weinig herkend denk ik. Dus of ze daadwerkelijk neurologisch afwijkend zijn weet ik niet. Ik heb zelf sinds kort contact met een eigenaar van een Border terrier met dit probleem, hopelijk kom ik eens in de gelegenheid dit dier te onderzoeken of een dergelijke aanval te observeren. Maar dat wordt moeilijk denk ik. Vandaar mijn vraag.
Als je nog meer informatie hebt hoor ik het graag van je!
Groet, Knier
Laatst gewijzigd door kniertje op zo 27 jul 2003, 19:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Door kniertje
#9002

Hoi Kniertje! Hartelijk welkom op barfplaats! Ik vind het te gek jou hier ook te ontmoeten! Ik vrees alleen dat er op barfplaats weinig/geen leden zijn met een Border Terrier met deze ziekte... Misschien ook een goed plan op deze vraag op http://www.hondenforum.nl te zetten? Dat is een veel algemener honden-forum waar ze meer leden hebben en waar er misschien mensen zitten die wel bekent zijn met deze ziekte? Tis maar een tip hoor! Nou hoop ik natuurlijk niet dat ik je hiermee wegjaag... ben juist zo blij dat je er bent....
Groetjes, Lizzy

Hoi Lizzy! Dankjewel voor de hartelijke ontvangst!! Je jaagt me met deze tip niet weg hoor! Bedankt juist, ik ga het proberen! Ik blijf wel hangen hier, het bevalt me hier wel!

Groet, Knier
Laatst gewijzigd door kniertje op zo 27 jul 2003, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#9003


Hoi Lizzy! Dankjewel voor de hartelijke ontvangst!! Je jaagt me met deze tip niet weg hoor! Bedankt juist, ik ga het proberen! Ik blijf wel hangen hier, het bevalt me hier wel!

Groet, Knier
Hoi Knier! Nou, gelukkig maar (dat ik je niet weg heb gejaagd en je hier blijft "hangen")! Ik weet zeker dat wij veel van jou kunnen leren en dat is gewoon toppie!

Succes met jouw zoektocht naar deze Spike's disease...

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 28 jul 2003, 10:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Door kniertje
#9004
Nou, sprak ik van de week toch weer een dierenarts die ik toch maar even gevraagd heb of zij al eens gevallen van Spike's in haar praktijk gezien had. ze wist niet waar ik het over had... ???......ik heb dus maar even een korte uitleg gegeven. Bleek dat ze een tijdje terug inderdaad een hond had met de symptomen die ik noemde en dus geen reactie gaf op anti-epileptica! Ze noemde zelfs een paar symptomen extra, die ik niet genoemd had (expres ;)), zodat de verdenking Spike's niet onwaarschijnlijk is. Ze gaat het verder uitzoeken en de anamnese verder uitvragen. Ik ben zeer benieuwd. helaas krijg ik maar geen reacties op het Hondenforum van eigenaren van Border Terriers met eenzelfde klacht  :-/. Maar ik denk dat ik het over een tijdje nog een keer plaats....
In elk geval alvast bedankt hier voor de reacties! ;)
Knier
Door sylvia
#9006
Ik ben ook even gaan lezen daar ,dus denk nu dat je deze site al wel kent ,daar deze over spike zelf gaat.
maar als ik weer wat tegen kom plaats ik het zeker weer .
Door kniertje
#9007
Hoi Knier,
Kijk eens wat ik voor je heb gevonden  :D,tenminste ik hoop dat je deze niet kent dan anders schiet je er nog niets mee op.
http://www.de-border-terrier.com/spikes ... ndexn.html

groetjes Sylvia
Ha Sylvia!!
Sorry dat ik zo laat reageer, ik ben een behoorlijke tijd weg geweest, stages en vakantie in Italië, vandaar. De site ken ik inderdaad, maar wel heel erg bedankt voor je berichtje hoor! Mocht je nog wat tegen komen, je weet me te vinden ;)

Groetjes, knier
Laatst gewijzigd door kniertje op zo 07 sep 2003, 22:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Door luca
#9008
Hoi Kniertje, kan je ook niet aan info helpen. Sorry! Toch leuk dat je er bent  :) Groetjes en een knuf van Sloeber en Maily. Succes met je studies!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door