Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door dorinekok
#899246
Mijn 3 katten zijn nu zo'n 4 jaar oud en mijn honden barfen al een jaar. Mijn katten nog niet. Maar die vangen vogels en muizen bij de vleet (maar eten die lang niet altijd op). Vandaar dat ik me er nog niet zo druk over maakte. Ze krijgen wel 2 keer per dag wat brokjes. Eigenlijk wil ik daar nu wel van af. Dan voer ik ze gewoon een beetje met de honden mee lijkt me en de rest vinden ze wel weer in de muizen en de vogels.
Pucks wil wel barfen. Geen probleem. Maar de rest vindt het maar zo zo of helemaal niks. Gewoon vol blijven houden? Ik las toevallig namelijk ergens dat katten op latere leeftijd niet zo makkeijk om te zetten zijn. Het lijkt me eigenlijk een beetje vreemd.
Door Mevroi Kruim
#899259
Nou, als je hier in de kattenhoek een beetje rondleest zul je zien dat moeilijke katten regel en geen uitzondering zijn  ;) Als katten eenmaal een bepaalde soort voer gewend zijn maken ze er gewoonlijk ernstig bezwaar tegen dat de baas dat wil gaan veranderen. Vaak is hetgeen ze bij de fokker door moeders als veilig en eetbaar voorgeschoteld kregen het enige dat ze eigenlijk willen eten.

Als je katten wel vogels en muizen vangen maar niet opeten barfen ze dus niet echt. Ze mutsen  ;D wat ook wel blijkt uit het feit dat je ze als basis brokjes voert. Zolang je brokjes blijft geven kun je er iha van uit gaan dat ze geen vers zullen willen eten (uitzonderingen daargelaten).
De handigste strategie vind ik zelf de brokjes weghalen en beginnen met wat kvv en barfdingetjes aan te bieden. Eten ze dat, prima, dan kunnen de brokjes wegblijven. Eten ze het niet dan is het meestal verstandig om de brokjes geleidelijk aan te mengen met steeds meer kvv (beginnen met bv 1 theelepeltje) totdat ze volledig kvv eten. Daarna kun je de barf introduceren.
Er zijn katten die kvv niks vinden maar wel barf willen eten, dan kun je dus het kvv-stadium overslaan.
Om de bittee barfpil te verzoeten wil blikvis nog wel eens heel goed helpen.
En verder een flinke dosis geduld en doorzettingsvermogen.
Door maddoc
#899276
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 423.0.html
en zie topic 'vraagje kompleetheid menu'
hier gaat het het beste door blik dat ze echt lekker vinden en goed mengt met een minuuscule hoeveelheid KVV te mengen en als dat goed gaat, heel langzaam de hoeveelheid KVV op te voeren en dan langzaam de hoeveelheid blik te minderen en dat proces kan dus best wel maanden duren en als je geluk hebt heb je een snelle die het in een aantal weken doet. en dan kun je van daaruit verder (vooropgesteld dat je al weet dat ze vers zo niet hoeven)
en zo raar is het niet katten zijn behoorlijke gewoontedieren.
Door dorinekok
#899280
Oke, geduld dus. Helaaas, kvv bestaat hier niet. De katten eten de muizen en vogeltjes ook wel hoor maar omdat ze er brok bij krijgen, laten ze het ook wel eens liggen. Ik heb gehoord dat veldmuizen niet gegeten worden. Of waren het spitsmuizen? of is dat hetzelfde? Ik geloof dat ik een muizenstudie moet doen.
In elk geval goed te horen dat het inderdaad heel lastig kan zijn. In tegenstelling tot de honden.
De katten komen allemaal van de boerderij en zijn van jongs af niet veel gewend. Melk met brood geloof ik. of soep. Afspenen was er niet bij. En hier eten ze dus al bijna 5 jaar (ik heb het nog even nagerekend) brokjens.
Door maddoc
#899356
dan zelf je eigen 'kvv' maken en dan zelfde procedure?  bv kip zelf malen, wel vrij fijn lijkt me om mee te beginnen, dan heb je je eigen Carnibest natuur gemaakt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#899369
ik zou ook zeggen brokjes gelijk de deur uit.

waar ik zelf een stuk positiever tegenover sta is blikvoer zonder extra meuk (granen, suiker, groente). dit is overal wel te verkrijgen, en vaak goedkoper ook. en het bevat veel vocht, en de poezies kunnen alvast een beetje aan de smaak en structuur wennen.

HIER vind je een lijstje met natvoeders zonder extra meuk. een aantal daarvan zijn ook in frankrijk te krijgen (iig de grote blikken opticat-paté van de lidl, de kleine kuipjes bevatten weer wel suiker).
en natuurlijk etiketjes lezen.
zitten er alleen dierenonderdelen en vocht en mineralen in, zitten er geen granen en suiker in.

het blikvoer zou je ook kunnen gebruiken om zelfgemalen kvv erdoor te mengen, en ze zo zonder al te veel vechten en moeilijk doen aan de verse hap te krijgen.
Door Mevroi Kruim
#899381
Zelf malen is ook een optie. En spitsmuizen eten ze idd niet maar veldmuizen en bosmuizen zouden ze gewoon moeten kunnen eten.
Door dorinekok
#899424
Nou vooruit dan maar. Op de wijze zoals hierboven beschreven, ben ik al begonnen. Kippennekken malen, vlees in kliene stukjes, lever in kleine stukjes, af en toe een klein stukje vis. Maar er is maar 1 kat die het eet en de andere twee zeggen: eet het zelf. Tenzij ik natuurlijk een blikje tonijn open trek. Maar daar ben ik zelf niet zo voor. Tenminste niet al te vaak.
Misschien een kwestie van volhouden en ze er toch regelmatig mee confronteren. Ik maak er een jaren plan van...
bedankt zo ver!
groetjes!
Door dorinekok
#907729
Tot nu toe nog niet veel vooruitgang. Ik vind het moeilijk hoor. Het is zo totaal anders dan bij de honden die gewoon blij waren dat ze eindelijk geen brokken meer hoefden te eten. Eerlijk gezegd (ik had niet gedacht  dat ik het nog een zou zeggen) vind ik het ook wel veel werk. Misschien ga ik inderdaad eens beginnen met een beetje blikvoer door het vers te doen (of andersom).
Maar Pucks eet zich helemaal ongans en de andere twee staan klagelijk de rest van de avond te mauwen. Misschien moet ik maar gewoon hard zijn. 's avonds krijgen ze zo wie zo geen brokken meer.
Ben ik trouwens te gemakkelijk als ik me even nog niet druk maak om de percentages? Gezien het feit dat ze hier de ganse dag muizen en vogels kunnen vangen?
Door flin
#907736
dorinekok schreef: Tot nu toe nog niet veel vooruitgang. Ik vind het moeilijk hoor. Het is zo totaal anders dan bij de honden die gewoon blij waren dat ze eindelijk geen brokken meer hoefden te eten.
;D ;D ja, 't zijn echte kattekoppen hè...
't makkelijkste lijkt mij om 't bekende voer langzaamaan minder mee te mengen met 't onbekende, dus ook andere vleessoorten langzaamaan bijmengen...
lever langzaamaan...
'k zou me even niet te druk maken om percentages, nee
die muizen en vogels eten ze ook op?
succes!~

miss helpt 't om zo'n chopmes/hakmes te gebruiken?
't werkt hier perfect; half bevroren vlees/bot, maakt- niet-uit is in no-time kvv...
Door dorinekok
#907771
ja dat gaat lukken. Ik weet wel raad met het hakmes en de gehaktmolen. maar daar trappen ze niet in. Nou ja, die twee monsters dan. Hoewel ze vandaag gewoon rundvlees hebben gehad. ER is er nu maar 1 die dat niet eet. Dat is degene die trouwens de meeste muizen vangt. Ik houd voet bij stuk nu. Het einde van de brokkenton is bijna in zicht en ik was niet van plan nieuw te kopen.
Door Mevroi Kruim
#908002
Goed zo! Gewoon stug volhouden en je niet laten chanteren door mekkerende kattenmonsters!
Ik zou me ook niet druk maken over percentages, zeker niet als de kat in kwestie er nog dhz-barf bij eet.
Door flin
#908170
dorinekok schreef: Ik houd voet bij stuk nu. Het einde van de brokkenton is bijna in zicht en ik was niet van plan nieuw te kopen.
go for it, girl! ;) ;D ;D
Door flin
#909540
dorinekok schreef: Het einde van de brokkenton is bijna in zicht
is't einde al helemaal in zicht?
en wat zeggen de katten nu?
Door dorinekok
#909760
haha nee ik heb nog even. Maar niet echt lang meer. ik vind het wel heel zielig hoor dat ik in elk geval 1 kat steeds teleur moet stellen. Ik kan haar ook niet troosten want aanraken vindt ze maar helemaal niks. Dat heb je met boerderij katten. Het is zo wie zo niet zo makkelijk want ze krijgen het op een tafel en dan moet het ook op. Ergens anders kan ik niet geven want dan gaan de honden er mee aan de haal (die weten wel wat lekker is) . Nou ja, het is ook eigenlijk niet nodig dat ik het ergens anders geef. Alleen kan ik het niet apart van elkaar geven. Dus Pucks wordt op het moment wel een beetje bol.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door