Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marion
#88738
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat nu geschikte recreatiebotten zijn voor een klein hondje. Ik heb gelezen dat ze kaal moeten zijn en dat je ze in het begin na bv 5 minuten weer af moet pakken... Dus moeten het dan ook harde botten zijn die ze niet opeten maar alleen aan knagen, of toch zachte botten die ze wel opeten?
Ik hoop dat jullie het mij uit kunnen leggen want ik kom er niet echt uit :-\

Tommie is dus al wel gewend aan het eten van rauwe vleesbotten, maar heeft nog geen recreatiebotten gehad.

Ps ik heb van de slager een schoudergewricht gehad, is dit iets???
Door Ollie
#88742
Marion schreef: Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat nu geschikte recreatiebotten zijn voor een klein hondje. Ik heb gelezen dat ze kaal moeten zijn en dat je ze in het begin na bv 5 minuten weer af moet pakken... Dus moeten het dan ook harde botten zijn die ze niet opeten maar alleen aan knagen, of toch zachte botten die ze wel opeten?
Ik hoop dat jullie het mij uit kunnen leggen want ik kom er niet echt uit :-\

Tommie is dus al wel gewend aan het eten van rauwe vleesbotten, maar heeft nog geen recreatiebotten gehad.

Ps ik heb van de slager een schoudergewricht gehad, is dit iets???
Recreatiebot, is dat niet gewoon een bot waar geen vlees aanzit? Dus gewoon een kaal bot ???
Door Lizzy
#88743
Marion schreef: Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat nu geschikte recreatiebotten zijn voor een klein hondje. Ik heb gelezen dat ze kaal moeten zijn en dat je ze in het begin na bv 5 minuten weer af moet pakken...
Nou, ze hoeven niet kaal te zijn, er mag vlees aan zitten. Maar ze mogen wel kaal zijn (kaal bot nooit geven op nuchtere maag).

En ja, als jouw hond voor het eerst een recreatiebot krijgt, dan kun je deze beter na 5 a 10 minuten afpakken en weer invriezen en een week later week aanbieden. Nu kun je het bot (als het de vorige keer allemaal goed is gegaan) 10 tot 15 minuten geven. Onze honden kluiven nu (ze zijn het zeer gewend) rustig 30 minuten op een bot.
Dus moeten het dan ook harde botten zijn die ze niet opeten maar alleen aan knagen, of toch zachte botten die ze wel opeten?
Ik hoop dat jullie het mij uit kunnen leggen want ik kom er niet echt uit :-\
Da's inderdaad het probleem. Sommige mensen geven harde (kale) botten die de honden niet op kunnen eten en waar ze alleen aan kunnen kluiven. Dit zijn bijv. gewichtdragende botten of botten van oudere dieren. Of beide (die zijn dus KNETTERHARD en sorteren nauwelijks een reinigend effect aan tanden en kiezen).

Persoonlijk vind ik deze te hard. Dit soort recreatiebotten kunnen tandslijtage veroorzaken. Deze botten tellen ook niet mee als RMB (raw meaty bone) omdat de hond dus bijna geen bot binnen krijgt (en dus geen calcium).

Daarom vind ik zelf dit soort botten niet prettig. Om te recreeren geef ik mijn honden liever wat grotere botten van een kalf of lam en toch van een niet-gewichtdragend deel zoals bijv. de wervel, heup, rib. Ze eten deze botten helemaal op (dus ze tellen ook mee als RBM) en ze zijn zacht genoeg om geen tandbeschadiging te veroorzaken.

Onze Brutus mist een halve kies doordat hij op een knoerdhard runderbot heeft gekluifd (we dachten dat het kalfsbotten waren en het bleek 3 jaar oud rund). Da's toch vervelend.... Plus mijn honden proberen toch stukken van hele harde botten te bijten en dat lukt soms wel. Deze harde stukken bot verteren dus niet goed.

Ik ga dus zelf voor grotere doch zachte botten. Ik vind zelf dat zachte botten ook het best tandreinigend werken.
Tommie is dus al wel gewend aan het eten van rauwe vleesbotten, maar heeft nog geen recreatiebotten gehad.
Wat voor botten zijn dat dan, die hij gewend is te eten?
Ps ik heb van de slager een schoudergewricht gehad, is dit iets???
Is het van een jong of oud dier? Als het van een jong dier is: toppie. Als het van een ouder dier is: even kijken of het niet te hard is.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 29 apr 2004, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marion
#88747
Om te recreeren geef ik mijn honden liever wat grotere botten van een kalf of lam en toch van een niet-gewichtdragend deel zoals bijv. de wervel, heup, rib. Ze eten deze botten helemaal op (dus ze tellen ook mee als RBM) en ze zijn zacht genoeg om geen tandbeschadiging te veroorzaken.
dus dan is het verschil met een gewone dagelijkse RMB dat het wat groter is en ze er dus wat langer over doen.... (en dat er evt minder vlees aan zit...) Begrijp ik dat zo goed?

Ik ga dus zelf voor grotere doch zachte botten. Ik vind zelf dat zachte botten ook het best tandreinigend werken.
Hoe belangrijk is een recreatiebot eigenlijk? Ik heb het idee dat de gewone RMB´s ook voldoende tandreinigend werken.... Is het recreatiebot dan gewoon bedoeld voor af en toe voor de fun?
Wat voor botten zijn dat dan, die hij gewend is te eten?
kippenvleugels, lamsribben en kalfsribben.
Is het van een jong of oud dier? Als het van een jong dier is: toppie. Als het van een ouder dier is: even kijken of het niet te hard is.
het is helaas van een rund. Daarom ben ik bang dat het toch te hard is....


Hoe vaak geven jullie je hond een recreatiebot?
Door alies2
#89818
Hoi marion,
begrijp ik het goed dat Tommie kalfsribben helemaal opeeet? Hier gebruiken ze dat als recreatiebot (Bommel is een volwassen hond van 10 kilo en Shamook een pup van 13 kilo), er wordt veel op gekauwd en geknaagd maar na een paar dagen gaat het de container in.
Alies
Door Marion
#89819
alies2 schreef: Hoi marion,
begrijp ik het goed dat Tommie kalfsribben helemaal opeeet? Hier gebruiken ze dat als recreatiebot (Bommel is een volwassen hond van 10 kilo en Shamook een pup van 13 kilo), er wordt veel op gekauwd en geknaagd maar na een paar dagen gaat het de container in.
Alies
Ja, Tommie eet ze helemaal op, maar het zijn geen hele ribben, het zijn stukjes van ongeveer 100 gram per stuk, en dan soms ongeveer de helft bot, de helft vlees, en soms wat meer vlees dan bot. Dan is het toch normaal dat ie ze helemaal opeet, of niet?? Hij krijgt ze ook makkelijk weg, ze zijn vrij zacht, hij kauwt er wel goed op. Het zijn overigens kalfsribben die ze voor mensen verkopen, ik weet niet of dat nog verschil maakt?
Door alies2
#89822
Ja, wat Bommel en Shamook krijgen zijn flinke ribben die niet geschikt zijn voor mensen. Ze zijn vrijwel kaal.
Alies
Door Lizzy
#89903
dus dan is het verschil met een gewone dagelijkse RMB dat het wat groter is en ze er dus wat langer over doen.... (en dat er evt minder vlees aan zit...) Begrijp ik dat zo goed?
Ja, feitelijk is dat wel een goede samenvatting van mijn ellelange verhaal ;D!

Hoe belangrijk is een recreatiebot eigenlijk? Ik heb het idee dat de gewone RMB´s ook voldoende tandreinigend werken.... Is het recreatiebot dan gewoon bedoeld voor af en toe voor de fun?
Mmm, nou, voor een hond die zelf samengestelde maaltijden eet met lekkere botten en karkassen is een recreatiebot wel leuk maar niet noodzakelijk. Inderdaad meer voor de fun. Ik denk dat het voor honden die versvlees eten belangrijker is om af en toe een lekker bot te krijgen waar ze hun tanden in kunnen zetten (mijn honden krijgen practisch dagelijk voer waar zij hun tanden in moeten zetten).
kippenvleugels, lamsribben en kalfsribben
Nou, dan weet ik niet of je nog ander soort botten moet zoeken..... dit lijkt me wel perfect. Oh, hier doen ze wel vrij lang (minuutje of 20) met kalfswervels. Dat vinden ze wel erg veel fun! Hoewel halve eend ook veel fun geeft en dit binnen 5 minuten weg is (bij Brutus binnen 1 minuut).
het is helaas van een rund. Daarom ben ik bang dat het toch te hard is....
Je kunt het even proberen maar kijk uit hoor! Ik weet niet hoe oud jouw hond is? Mijn Brutus is 7 jaar en verloor een halve kies door 1 runderbot.... :'(
Hoe vaak geven jullie je hond een recreatiebot?
Ehhhh, de enige botten die ik als recreatiebotten beschouw zijn de kalfswervels. Die krijgen ze 1 maal per week en soms 1 maal per 2 weken. Verder krijgen ze halve parelhoenen, eenden, kippen, lamsribben, geitenribben met en zonder vlees en deze vallen bij mij niet in de categorie recreatie om dat Brutus daar 1 tot 2 minuten mee doet.....

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#89905
Die kale ribben waar Pinkel op de foto in mijn handtekening op ligt te knagen is dus lam of geit (weet ik niet meer) en daar doet Brutus 2 minuten mee en dus vind ik dat geen recreeren.....!
Door tieneke
#90883
Lizzy schreef: Die kale ribben waar Pinkel op de foto in mijn handtekening op ligt te knagen is dus lam of geit (weet ik niet meer) en daar doet Brutus 2 minuten mee en dus vind ik dat geen recreeren.....!
Da's knap van Brutie in 2 minuten tijd ;) :P :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door