Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door audier
#897945
Misschien een blonde vraag hoor maar hoe weet je of een bot 50% bot en 50% vlees bevat? Of doe je dat op de gok?  :-\
Mijn man heeft gisteren kipkarkassen meegenomen en daar zit wel redelijk vlees aan maar ik zou niet weten hoeveel dus........

Groetjes, Karin
Door Lizzy
#897948
Ja, dat doe je op de gok. Dory (202spots) heeft diverse vleesbotten helemaal uit elkaar geplozen en het vlees en het bot gewogen. Prachtig. Daar heeft ze foto's van gemaakt. Die stonden op BarfClub maar die staan er niet meer op door de verhuizing van BarfClub. Leo gaat daar direct even achteraan, dan kan ik het je laten zien. Dat is heel leerzaam want daardoor leer je goed inschatten.
Door audier
#897950
En dan vul je het gewoon aan met ander spiervlees ofzo? Ook op de gok?

Groetjes, Karin
Door Lizzy
#897956
audier schreef: En dan vul je het gewoon aan met ander spiervlees ofzo? Ook op de gok?

Groetjes, Karin
Wanneer, als je vleesbot te kaal is bedoel je? Dat hangt er een beetje vanaf. Als je hele kale vleesbotten hebt (ik vind die eigenlijk niet geschikt, maar OK): dan doe je er altijd wat spiervlees of pens bij. Als je wat kalere botten hebt van kleine dieren zoals kip of parelhoen of eend: dan is het per definitie niet noodzakelijk om er spiervlees of pens bij te geven, want zo krap komt dat niet want de keer erop geef je weer een wat meer bevleest bot. En vleesbotten van kleinere dieren verteren over het algemeen dermate goed dat de hond goede ontlasting houdt. Je moet dit zelf even aan kijken. Is de ontlasting de hard/droog: doe er dan wat vlees bij. Kalere botten van grotere dieren (waar dus minder dan 50% vlees aan zit): daar geef ik altijd extra spiervlees of pens bij. Dan verteerd het in de regel gewoon beter.
Door audier
#897967
Tja........ik heb kipkarkassen ...ik neem aan dat daar toch meestal wel hetzelfde aan (rest)vlees aan zit.....vindt jij die te kaal dan? Dus niet geschikt?

Groetjes, Karin
Door Nynke
#898022
Karin, ik denk dat Lizzy bedoelt dat kipkarkassen bij de kleinere diersoorten horen en dus sowieso wel verteerd worden, ongeacht of ze goed bevleesd zijn of niet. Ik geef mijn hondjes ook weleens kipkarkas, ieder 1 en daar hebben ze geen problemen mee ::)
Door audier
#898033
Nynke...ik bedoelde niet te vragen of ze verteerd worden.....maar als je het kompleet wil geven moet je toch 50% bot en 50% vlees geven....ik vroeg me af of er aan zo'n karkas niet te weinig vlees zit en teveel bot....of denk ik nou te moeilijk?

Groetjes, Karin
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#898039
De ene slager snijdt netjes alles weg van een kipkarkas en een ander is wat slordiger met snijden.

Ik heb wel eens een kipkarkas van 80 gram maar ook van 150 gram per stuk.

Ze krijgen hier af en toe alleen kipkarkas met eten en dat gaat altijd perfect.
En soms geef ik kipkarkas met orgaan vlees of ander spiervlees.
Door Nynke
#898044
audier schreef: Nynke...ik bedoelde niet te vragen of ze verteerd worden.....maar als je het kompleet wil geven moet je toch 50% bot en 50% vlees geven....ik vroeg me af of er aan zo'n karkas niet te weinig vlees zit en teveel bot....of denk ik nou te moeilijk?

Groetjes, Karin
Ik geloof niet dat het uitmaakt als de ene maaltijd wat meer bot bevat dan de andere, als je per week of zo maar ongeveer op die percentages uitkomt. De ene maaltijd heb je meer orgaanvlees, de andere meer spiervlees ez. Is dat wat je bedoelt ??
Door flin
#898057
Lizzy schreef: Ja, dat doe je op de gok. Dory (202spots) heeft diverse vleesbotten helemaal uit elkaar geplozen en het vlees en het bot gewogen. Prachtig. Daar heeft ze foto's van gemaakt.  Dat is heel leerzaam want daardoor leer je goed inschatten.
ben 'k ook nieuwschierig naar!
Door flin
#898066
wat ik had begrepen is:

dat een hele kip : 25% bot v/d hele kip
kippevleugel: 50%bot/50%vlees..

om een inschatting te maken...miss wat duidelijker..
Door audier
#898069
Nynke F schreef: Ik geloof niet dat het uitmaakt als de ene maaltijd wat meer bot bevat dan de andere, als je per week of zo maar ongeveer op die percentages uitkomt. De ene maaltijd heb je meer orgaanvlees, de andere meer spiervlees ez. Is dat wat je bedoelt ??
Haha.....ik bedoel dat als ik naar zo'n karkas kijk, ik moeilijk in kan schatten hoeveel nou bot is en hoeveel vlees. Bij de ene zit ook nog veel meer vlees dan bij de andere. En of er dan wat bij moet aan vlees of dat ik het zo kan geven. Ik wil niet dat ze iets tekort komen of verstopt gaan zitten...snap je...maar wat ik al zei...misschien denk ik wel te ingewikkeld en moet ik het maar gewoon geven en afwachten hoe de ontlasting is.  :-\

Groetjes, Karin
Gebruikersavatar
Door Angelique
#898085
audier schreef: Nynke...ik bedoelde niet te vragen of ze verteerd worden.....maar als je het kompleet wil geven moet je toch 50% bot en 50% vlees geven....ik vroeg me af of er aan zo'n karkas niet te weinig vlees zit en teveel bot....of denk ik nou te moeilijk?

Groetjes, Karin
Je denkt te moeilijk. die 50/50 is weer eens een richtlijn. Er zijn ook vleesbotten die op 70/30 liggen of 30/70, of 60/40 of 40/60. De kunst is dat je door de afwisseling van vleesbot uitkomt op een gemiddeld kaal botpercentage van rond de 20% en dan mag je vleesbot vandaag dus 30/70 zijn en morgen 70/30.
Geef jij dus totaal iets van 50% vleesbot en je wisselt de soorten voldoende met elkaar af, dan zit je altijd goed.
Door roefus
#898375
Zoals ik begrijp: we proberen met barf zo ongeveer 'n prooidier te benaderen.
Een prooidier zou 'ongeveer' uit een 15% 'kaal bot' bestaan.
Dus ik denk zo maar dat je dat percentage altijd haalt (als je 50% vleesbot voert) of die vleesbotten nu 50/50 zijn of wat meer kaal of wat minder.
Het gaat erom dat je 'gemiddeld' goed zit.

Ikzelf beoordeel het gewoon aan de ontlasting van de honden.
Vind ik die 'te hard' dan gaat de volgende keer van DAT soort vleesbot minder erbij...of andersom.
Door laura86
#898881
marga1953 schreef: De ene slager snijdt netjes alles weg van een kipkarkas en een ander is wat slordiger met snijden.

Ik heb wel eens een kipkarkas van 80 gram maar ook van 150 gram per stuk.

Ze krijgen hier af en toe alleen kipkarkas met eten en dat gaat altijd perfect.
En soms geef ik kipkarkas met orgaan vlees of ander spiervlees.
ff een vraagje tussendoor:
Ik heb ook karkassen (volgens mij), maar deze wegen ongeveer 800 gram  :-\
Ik dacht dus dat het kip was, maar kan dat wel?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door