Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#8981
Hoihoi

Zojuist las ik de threat over Veendrenkstof omdat Bowie weer is begonnen met poep eten. Hij doet dit ieder jaar zo gauw het begint te vriezen en blijft het de hele winter doen  :-X :-X :-X :-X.
We hebben de voorgaande jaren de volgende dingen geprobeerd: Yakult, karnemelk, eierkoek, hokamix. De vorige winters stonden de honden nog op brokken, dus we hadden gehoopt dat het met versvlees zou uitblijven (niet dus).

De meningen over veendrenkstof zijn nogal verdeeld heb ik gemerkt, misschien zijn er nog meer tips? Anders gaan we de veendrenkstof proberen.

En Jeanne, wat voor (soort, merk) visoliecapsules kun je ons aanraden? Je hebt het er eens over gehad op msn, maar welke kunnen we het beste proberen?

Alvast bedankt tot zover!

Femke
Door Helen
#8982
Ik heb heel lang veendrenkstof gebruikt. Eerst drie weken een carbo vegetabilis kuurtje en daarna veendrenkstof, een maal daags. Bij Balou heeft het uitstekend geholpen. Ze deed het nauwelijks meer. Totdat ze een paar maanden met de uitlaatdienst mee is gegaan en ze in rangordeconflict kwam met de uitlaatmevrouw. Als Balou ver weg was gelopen en die mevr. riep haar weigerde Balou te komen en ging alles wat om haar heen lag opeten, poep, bladeren, takjes. Het werd dus een gedragsprobleem en daar helpt veendrenkstof niet tegen. Nu gaat ze niet meer met de uitlaatdienst mee en geeft ik haar ook geen veendrenkstof meer, maar hou ik haar haarscherp in de gaten. Ze beheerst het commando los op grote afstand en nou pak hem beet 8 van de 10 keer laat ze de drol los als ik het roep. Ze weet nu langzaam aan weer dat het bij ons niet kan poep eten en ze pikt alleen nog drolletjes op op onbewaakte momenten. En die zijn er niet veel ;D Dus ook zonder veendrenkstof is het te doen. Want ik heb zelf geen zin om vooraltijd met die vieze modder te blijven knoeien, dan maar af en toe een drolletje pikken....

groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen op zo 26 okt 2003, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#8983
Hoi Femke,

Als jouw hond alleen 's winters poep eet, dan moet er iets zijn waar hij dan extra behoefte aan heeft. Heel moeilijk uit te zoeken, maar misschien als je eens rustig alles op een rijtje zet, dat je op ideeën komt en zo eens kan proberen wat je aan de voeding kunt toevoegen om poep eten tegen te gaan.
Heel veel honden die de kans krijgen vullen hun menu per seizoen aan met wat er is te vinden. Zo eten mijn honden in het voorjaar de jonge graanspruiten van de velden hier, in het najaar de gevallen vruchten en nu net hebben ze de periode tamme kastanjes achter de rug.
gr.
Nicolette
Door Femke
#8984
Hoi Nicolette,

Ik vind het moeilijk om te zeggen wat Bowie tekort zou kunnen komen. Hij krijgt compleet versvlees en 1 dag in de week stellen we zelf wat samen, meestal een maatlijd met vis.
Nou weet ik wel dat compleet versvlees gebaseerd is op ´de gemiddelde hond´ die niet bestaat en hij dus gemakkelijk een tekort van het 1 of ander zou kunnen krijgen.
Ik weet zelf echter te weinig van voeding af om te kunnen zeggen: als een hond dit gedrag vertoont kan hij een tekort hebben aan die en die en die stoffen.

Misschien kan iemand me een eindje op weg helpen?
Laatst gewijzigd door Femke op zo 26 okt 2003, 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#8985
Hoi Femke, eten van poep (honden en/of katten?) kan door veel dingen veroorzaakt worden. Van gedragsproblemen tot stofwisselingsstoornissen tot voedingstekorten tot wormbesmetting. Het is vreemd dat hij dit alleen in de winter doet..... Heel vreemd...

Ik zou bijna denken dat dit geen voedingstekort is. Dan zou hij daar het hele jaar door last van hebben... Of voldoet zijn voer niet qua energie, wanneer het kouder wordt? Paul, heb jij enig idee of dit kan?

Stofwisselingsstoornis kan ik me ook niet voorstellen want anders zou hij dit het hele jaar door hebben.

Gedrag: lijkt me ook onwaarschijnlijk, temeer hij dit dan het hele jaar zou doen....

Wormbesmetting... Ehhhh. Is een mogelijkheid. Heb je hem ontwormt? Of de ontlasting op wormen laten controleren? Lijkt me trouwens ook niet echt logisch, omdat ik begrijp dat hij dit de hele winter door blijft doen....

Een van de homeopathische middelen die geprobeerd kan worden (heel algemeen middeltje) is Carbo Vegetabilis D6. Drie maal daag 1 dosis, gedurende drie weken.

Groetjes, Lizzy
Door Femke
#8986
Hoi Lizzy,

Ik heb de honden niet ontwormd, zal deze week eens naar de dierenarts om een kuurtje op te halen.

Sterker nog volgens Heidi (het is haar hond) doet bowie het zo gauw het gaat vriezen (net als boerenkool, eerst de vorst erover).

En inderdaad ik heb het hem de hele zomer niet zien doen en van de week had het 1 keer gevroren en het hele gedoe begin weer van voor af aan.........
Door roger
#8987
Waarom eet mijn hond poep...........


Ik lig nog plat als ik eraan denk....."Op het belgische "alle mutsen forum" dierenvrienden.be of zoiets werd die vraag ook eens gesteld.
Het antwoord van een van de "kenners" daar was, en echt gemeend: kijk je hond moet poepen en hij kan niet buiten.
Dus hij poept in huis maar hij weet dat ie dat niet mag dus...om straf te vermijden ruimt hij de bewijzen op.


Die meenden dat echt !!!

En zulke mensen houden honden..........


Gr.
Roger;
Door Lizzy
#8988
Hoi Lizzy,

Ik heb de honden niet ontwormd, zal deze week eens naar de dierenarts om een kuurtje op te halen.

Sterker nog volgens Heidi (het is haar hond) doet bowie het zo gauw het gaat vriezen (net als boerenkool, eerst de vorst erover).

En inderdaad ik heb het hem de hele zomer niet zien doen en van de week had het 1 keer gevroren en het hele gedoe begin weer van voor af aan.........
Hoi Femke, om de voorkomen dat je ontwormt terwijl de hond van Heidi misschien geen wormen heeft, zou je ook ontlasting naar de dierenarts kunnen brengen!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 26 okt 2003, 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#8989
Hoi Lizzy,

Is het heel erg schadelijk dan, zo´n wormkuur? We geven wel iedere week wat pijnboompitjes omdat ik ergens heb gelezen dat dit wormafdrijvend zou werken (weet echt niet of dat waar is hoor, maar ik dacht baat het niet dan schaadt het niet). Ik heb ergens stápels papieren liggen, geprint van BP over enten, vlooien, wormen etc met het voornemen om me er eens grondig in te verdiepen. Helaas is er iedere week ook een hele stapel studieboeken om me in te verdiepen, dus er kwam tot nu toe nog niet veel van terecht....

We hebben allebei een hond, dus samen 2 honden in 1 huis. Als de één wormen heeft zou dat dan automatisch betekenen dat de ander ook wormen heeft?
Door Lizzy
#8990
Hoi Femke, nou, laat ik het zo zeggen: een wormenkuur is niet totaal onschadelijk. Een wormenkuur is in staat om gezonde wormen (diverse soorten) te doden. Daar is wel wat voor nodig! Maar, het hebben van wormen is natuurlijk ook schadelijk....

Mijn persoonlijke mening is dat je pas moet ontwormen wanneer de hond wormen heeft. Heeft de hond namelijk geen wormen, dan valt er niets te doden! En, wormenkuren voorkomt geen wormen. Dus, als de hond geen wormen heeft, is een ontwormingskuur zinloos.

Van pijnboompitten is mij niet bekent dat ze wormafdrijvend werken. Wel van pompoenpitten (eigenlijk zaden). En van knoflook. En van probiotics. Maar, wanneer een hond een ernstige wormbesmetting heeft (aangetoond), dan gebruik ik liever een wormenkuur.

Bij mijn weten is het per definitie niet noodzakelijk dat als er 1 hond wormen heeft, ze allemaal wormen hebben. Want, sommige honden zijn beter bestand tegen wormen dan andere honden. De een werkt wormen onmiddellijk het lichaam uit, de ander is daar niet toe in staat. Ik heb hier wel gehad dat 1 hond wormen had en de rest niet. Dat kwam bijv. doordat deze hond (Whoofer - alweer ;D) graag poep at van katten! Mijn Dalmaten daarintegen vinden poep van katten/honden niet lekker....

Groetjes, Lizzy
Door Femke
#8991
Hoi  Lizzy,

De honden krijgen hier regelmatig knoflook (meestal 1 tot 3 keer per week 1 klein of halve grote teen per hond) en misschien kan ik dan beter pompoenpitten gaan bijvoeren dan pijnboompitten.

Doe jij een mestonderzoek alleen als je vermoedt dat een hond wormen heeft, of doe je het bijv. 2 keer per jaar preventief?
Door oebaya
#8992
Waarom eet mijn hond poep...........


Ik lig nog plat als ik eraan denk....."Op het belgische "alle mutsen forum" dierenvrienden.be of zoiets werd die vraag ook eens gesteld.
Het antwoord van een van de "kenners" daar was, en echt gemeend: kijk je hond moet poepen en hij kan niet buiten.
Dus hij poept in huis maar hij weet dat ie dat niet mag dus...om straf te vermijden ruimt hij de bewijzen op.


Die meenden dat echt !!!

En zulke mensen houden honden..........


Gr.
Roger;

Moet toch even de dames van het Belgische allemutsenforum bijvallen.
Honden die worden gestraft als er ongelukjes in huis gebeuren, gaan in sommige gevallen die ongelukjes zelf opruimen door b.v. hun poep op te eten.
In dit geval hebben we dan te maken met een gedragsprobleem, hetgeen bij Femke zeker niet aan de hand is.
gr.
Nicolette
Laatst gewijzigd door oebaya op ma 27 okt 2003, 09:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#18451
<< als er ongelukjes in huis gebeuren, gaan in sommige gevallen die ongelukjes zelf opruimen door b.v. hun poep op te eten.
In dit geval hebben we dan te maken met een gedragsprobleem<<

Nicolette, ik geloof heel graag dat er heel veel geleerde gedragsterapeute zijn die samen heel veel "geleerde" boeken van mekaar afgeschreven hebben, den ene al wat straffer dan den andere.

Ik ken er onder andere ook een paar , en die weten alles, behalve wanneer het over hun eigen hond gaat, dan zijn het meestal problemen die er waren omwille van een erg ongelukkige hondenjeugd, of zoiets, maar dat een hond de relatie kan leggen tussen bewijslast en het laten verdwijnen van een bewijslast door het op te eten , en zo een straf te vermijden dat kan er bij mij met de beste wil van de wereld niet in.


Ik zie de zaak in een totaal ander perspectief waarom bepaalde gedragstherapeuten deze onzin schrijven, een perspectief van ene zekere sponsoring door...............,en dat mag je zelf invullen, om bepaalde tekortkomingen in hun producten weg te moffelen.

Allee kom , das mijn persoonlijke mening hoor!


Gr.
Roger
Laatst gewijzigd door roger op ma 27 okt 2003, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#18473
Femke schreef: Hoi  Lizzy,

De honden krijgen hier regelmatig knoflook (meestal 1 tot 3 keer per week 1 klein of halve grote teen per hond) en misschien kan ik dan beter pompoenpitten gaan bijvoeren dan pijnboompitten.

Doe jij een mestonderzoek alleen als je vermoedt dat een hond wormen heeft, of doe je het bijv. 2 keer per jaar preventief?
Hoi Femke, ja, ik denk dat ik zou overschakelen naar rauwe pompoenzaden! Ik heb de ontlasting wel een paar keer pro-actief weggebracht. Maar eigenlijk heb ik dat al een tijdje niet gedaan :-[. En ik ontworm mijn honden niet standaard. Als ik wormen zou vermoeden, dan zou ik zelf inderdaad mest naar de DA brengen voor "nadere inspectie" ;D

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 27 okt 2003, 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#18713
roger schreef: Waarom eet mijn hond poep...........


Ik lig nog plat als ik eraan denk....."Op het belgische "alle mutsen forum" dierenvrienden.be of zoiets werd die vraag ook eens gesteld.
Het antwoord van een van de "kenners" daar was, en echt gemeend: kijk je hond moet poepen en hij kan niet buiten.
Dus hij poept in huis maar hij weet dat ie dat niet mag dus...om straf te vermijden ruimt hij de bewijzen op.


Die meenden dat echt !!!

En zulke mensen houden honden..........


Gr.
Roger;


Die bewering heb ik meer dan eens gehoord, Roger.... ::)
Laatst gewijzigd door Nelly op di 28 okt 2003, 00:47, 2 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door