Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kick4Toi
#897062
Twee weken geleden is Kick geopereerd aan een tumor. Vorige week ging de drain eruit. Vandaag de hechtingen. Waar de DA geopereerd heeft zit nog een flinke vochtophoping. DA vind het beter dat ze rust houdt en daarom niet los mag  >:( (terwijl ik vanochtend mijn meisje beloofd had dat ze vandaag mocht spurten  :'( ). Volgende week dinsdag mag ze ook niet meedoen aan behendigheid... Misschien de week daarop.

Heeft iemand een tip hoe je afname van de wondvocht zou kunnen stimuleren/versnellen. In mijn fytotherapieboekje wordt Javaanse thee genoemd. Hiervan zijn pillen verkrijgbaar bij de reformwinkel van het merk Acrocaps. Is dat wat?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#897172
Die capsules ken ik niet, maar uit ervaring weet ik dat bewegen de beste manier is om van de vochtophoping af te komen. Dat stimuleert de bloedsomloop waardoor het vocht sneller afgevoerd kan worden. Rust vind ik dus een slecht plan, maar doe het bewegen wel met beleid. Beter 10x per dag kleinere rondjes lopen als 2x een grote. Tenzij je merkt dat de vochtophoping verergert na het wandelen, maar dat denk ik haast niet.
Behendigheid zou ik inderdaad nog even mee wachten, want de wond is dan wel dicht, het is allemaal wel teer.
Door Malamoods
#897195
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik lees veel positieve ervaringen over recovetsem van VSM. Meestal wordt daar 1 week voor de operatie mee gestart, dus ik weet niet of 't zin heeft om daar nu nog mee te beginnen, maar wellicht kan iemand anders daar meer over zeggen? En wellicht kan iemand ook meer vertellen over de werking op vochtophoping bij operatiewonden?

Het is al met al een flinke tegenvaller Pia, dat je haar voorlopig nog heel rustig aan moet laten doen.... :( Geef je meissie een dikke knuffel van me!

Hier meer info over recovetsem:

====================================================
Ik citeer Femke:

"ik geef voorafgaand en na de operatie altijd RecoVetsem van VSM. Dat verhoogt de weerstand maar werkt ook extra genezend op een wond, ontstekingremmend en voorkomt zwelling.

Recovetsem
Samenstelling
Per 100 gr: Arnica montana D6 20 gr, Calendula officinalis D2 20 gr, Echinacea angustifolia D2 20 gr, Hypericum perforatum D6 20 gr, Staphisagria D4 20 gr; alcoholgehalte 59% (v/v).

Indicaties
Bij verwondingen en operatieve ingrepen; ter bevordering van het algeheel herstel.

Eigenschappen
Recovetsem heeft resorptiebevorderende, ontstekingwerende en pijnstillende eigenschappen.
Arnica montana D6: stimuleert de resorptie van door trauma en letsel (zoals operaties) ontstane zwellingen. Hierdoor heeft het een pijn stillend effect. Het heeft tevens een gunstige invloed op een algemene toestand van shock na trauma.
Calendula officinalis D2: helpt in het bijzonder bij het genezen van uitwendige gehechte of open verwondingen. Calendula bevordert het afsterven van dood weefsel - zodat alleen het gezonde weefsel overblijft - en de vorming van nieuw weefsel, waardoor de wond geneest. Ook heeft het een antiseptische en pijnstillende werking gaat het wildvleesvorming tegen. Calendula bewerkstelligt een opmerkelijk kosmetisch litteken.
Echinacea angustifolia D2: wordt ook wel het homeopathisch antibioticum genoemd. Het activeert het lymfatisch systeem en verhoogt de immuniteit van het aangedane weefsel.
Hypericum perforatum D6: helpt bij zeer pijnlijk, getraumatiseerd zenuwrijk weefsel.
Staphisagria D4: helpt bij snijwonden met vochtvorming en een slechte verkleving van de wondranden. Het werkt tevens gunstig op een normalisering van de darmfunctie na buikoperaties.

Dosering
Kleine huisdieren: 2-4 keer daags 10-20 druppels
Grote huisdieren: 2-4 keer daags 20-40 druppels
Toediening: rechtstreeks met wat water (met behulp van een paplepel of plastic wegwerpspuit zonder naald) in de schone mond gieten of op een stukje brood of iets dergelijks geven. Het geneesmiddel bij voorkeur niet direct voor, tijdens of direct na het eten toedienen. Indien mogelijk, moet de behandeling bij voorkeur één week voor de operatieve ingreep beginnen en daarna één tot drie weken voortgezet worden.

Recovetsem kan zonder bezwaar in combinatie met andere geneesmiddelen worden gebruikt. In een enkel geval kan na het innemen van de druppels een onschuldige en kortdurende beginverergering van de klachten voorkomen. Dit past in het werkingsbeeld van de homeopathie en geeft aan dat het dier intensief op het middel reageert. Als deze beginverergering hinderlijk is dient u de geadviseerde dosis te halveren of een dosis over te slaan. Bijwerkingen zijn niet waargenomen.

Opmerking:
Indien mogelijk bij boorkeur de behandeling 1 week voor de operatieve ingreep starten en tot 1-3 weken nadien voortzetten."
(bron: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg847796)

====================================================

Rachel.
Door Malamoods
#897734
[quote="Malamoods"]
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik lees veel positieve ervaringen over recovetsem van VSM. Meestal wordt daar 1 week voor de operatie mee gestart, dus ik weet niet of 't zin heeft om daar nu nog mee te beginnen, maar wellicht kan iemand anders daar meer over zeggen? En wellicht kan iemand ook meer vertellen over de werking op vochtophoping bij operatiewonden?

Rachel.




[/quote]

Iemand?

Rachel.
Door Femke
#897773
[quote="Malamoods"]
Iemand?

Rachel.
[/quote]

ja hoor daar kan nu ook nog mee gestart worden. En ik denk dat het zeker helpt om wondvocht af te voeren, de Arnica werkt resorptiebevorderend...
re·sorp·tie (dev) 
  1  oplossing, vooral de opneming van vocht of fijnverdeelde substantie in de lichaamsvochten
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#897780
Zit het vocht bij Kick in het weefsel zelf of zit er een holte met vocht op de plaats waar eerder de tumor heeft gezeten?

Bij Jory hebben ze eens een vetbult weggehaald. Op de plaats waar het verwijderde weefsel zat moesten de weefsellagen eigenlijk aan elkaar gaan verkleven bij de genezing. Dat gebeurde niet, waardoor er een holte met vocht ontstond. De da heeft die toen leeggezogen met een injectie spuit, maar hij kwam binnen een paar uur weer terug.
Vervolgens heb ik, in overleg met de da, hem zelf weer leeg gezogen en er meteen een strakke bandage omheen gedaan. Ik heb dat 2 dagen meerdere keren per dag gedaan en toen bleef hij weg.

Maar dat werkt dus alleen bij een holte met vocht, niet als het vocht in het weefsel zelf zit.
In dat geval zou ik inderdaad rectovetsem geven, of eventeel Traumeel, dat werkt ook tegen zwellingen en bevat ook arnica.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#897905
Hm, officieel mag een drain er niet uit zolang er nog vocht geproduceerd wordt. Daar is tie namelijk voor. Maar misschien was het toen wel goed en is er nu opnieuw vocht gemaakt? je kunt ook afwisselend warme en koude compressen maken, dat stimuleert de doorbloeding en ook de opname van vocht.
En verder traumeel of arnica.
Javaanse thee, is dat koemis koetjing? Dat is ook goed.
En inderdaad met beleid bewegen.
Door Kick4Toi
#898249
Het vocht zit in het weefsel en is waarschijnlijk opnieuw aangemaakt. Ik zal dat RecoVetsem proberen. De zwelling is iets teruggelopen sinds donderdag, maar nog lang niet goed.  :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door