Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Golum
#896950
Gollum is nu zo'n 2 maanden geleden (laporoscopisch) gecastreerd. Van alle kanten hoorde en las ik dat ik haar beter minder voer kon geven na de operatie, gecastreerde teven zouden de neiging hebben om aan te komen. 1 vrouwtje had zelfs het voer van haar lab gehalveerd (ze voert kvv), maar dat vond ik wel erg overdreven.
Gollum woog vóór de castratie 24,4 kilo. Qua voer was ze al een paar maanden stabiel op +- 600 gram per dag (+- 2,5 %). Ik ben haar 100 gram p/d minder gaan voeren. Vandaag is ze gewogen en ze weegt nu 23 kilo  ??? Ik dacht eigenlijk dat ze wat was aangekomen, maar ik ben denk ik gefopt door de weer aangegroeide haren op haar buik  :D
De DA vond Gol er prima uitzien, ze is niet te dun. Ze zag er zelfs beter uit dan de gemiddelde labrador volgens hem  ;D Natuurlijk, ze barft  ;)
Ik zit nu een beetje te twijfelen of ik weer 2,5 % ga voeren +- 600 gram, of dat ik het zo laat. Ik wil niet dat Gollum meer afvalt, maar dikker hoeft ook niet persé.  En ik ben ook wel nieuwschierig naar jullie ervaringen met gecastreerde teven en voeren.
Door audier
#896960
Je kan toch kijken wat er gebeurt als je gewoon de normale 600 gram geeft. Wordt ze te dik dan kan je alsnog minder gaan geven.

Ik heb mijn honden nooit standaard geminderd na castratie.....pas als ze te dik worden ga ik minderen. Ze zijn er bij mij ook nooit echt veel dikker van geworden. Wel toen ze ouder werden maar dan gaf ik gewoon iets minder. Ze hebben dan vaak ook iets minder beweging dan zo'n jonge spring in 't veld.

Groetjes, Karin
Gebruikersavatar
Door Angelique
#896961
Ik heb er hier twee gecastreerd en die hebben niet minder gekregen en zijn ook niet "gegroeid". Ze waren wel 4,5 en 9 jaar toen ze geopereerd zijn, dus wellicht dat dat meewerkt.
Maar in jouw geval zou ik gewoon weer die 600 gram geven en zodra je ziet dat ze dikker wordt haal je er wat vanaf.
Door Mevroi Kruim
#896962
Gecastreerde honden worden dikker omdat ze vaak minder aktief worden en dus minder verbruiken. Maar dat is beslist geen wet van Meden en Perzen. Ik heb 2 gecastreerde honden gehad en heb er nu nog 1 en geen van de 3 werd dikker na de castratie. Ze bleven alledrie even aktief en verbruikten dus evenveel. Tara is inmiddels 10, wordt (eindelijk!) wat rustiger en neigt nu tot dikker worden dus bij haar moet ik wel een beetje op haar dieet letten. Zij werd trouwens eindelijk wat dikker ipv graatmager toen ze overging op barf. Brokken en diner vond ze niet te knagen maar voor barf doet ze een moord!
Door Laura2004
#896977
Ziggy van mij is ook gecastreerd en eet een kilo per dag, zij weegt 27 kilo. Ik heb juist heel veel moeite om Ziggy op gewicht te houden, Ziggy wordt gauw te dun, maar dat ligt gewoon aan haar gezondheid en aan het feit dat ze heel veel beweegt en daardoor heel veel verbruikt.

De hond van mijn moeder kan bijna niets eten (half labrador), zij is ook gecastreerd (al voor dat wij haar uit het asiel haalden), want ze wordt heel snel te dik, ik vind het vaak echt sneu als ik haar maaltijd met die van mijn honden vergelijk en zelf vindt ze het ook niet leuk, want ze heeft chronisch honger.
Door *Natasja*
#897007
Benthe is een teefje van 21 à 22 kilo en gecastreerd toen ze ruim een jaar was. Ze is met 800 gram BARF per dag (net zo veel als haar grote "broer" van 30 kilo) maar amper op gewicht te houden; er zou van mij best iets bij mogen, maar zodra ik haar meer voer, gaat ze mutsen met haar eten en laat ze de helft staan.
Door Drijver
#897015
Ik heb vier gecastreerde teven waarvan er twee goed op gewicht te houden zijn. Die zou ik misschien zelfs wel iets meer kunnen voeren. De andere twee zijn nu gewoon echt te dik. Inmiddels is hun portie geminderd en kijk ik wel hoe en of ze afvallen. Het is ook ineens zo gekomen want ze zijn al jaren geleden gecastreerd en niet minder actief geworden.
De niet gecastreerde teef eet tegen de klippen op en komt geen grammetje aan.
Door pallas
#897017
De meeste mensen laten hun hond casteren rond de twee jaar, als ze dan drie worden en de rust komt er wat in gaan de meeste honden groeien. Als je nu net zo actief met je hond bent als voor de castratie, hoef je misschien maar een heel klein beetje te minderen.
(hier ook een teef die niet gegroeit is eet ong .700gr barf per dag)
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#897028
Sam (27 kilo)  is op 7-jarige leeftijd afgelopen september gecastreerd vanwege steeds extremer wordende effecten van schijndracht. Voor de castratie kreeg ze 700 gram BARF en daarna ben ik voor de zekerheid 100 gram per dag minder gaan voeren. Ze ziet er prima uit en is niet aangekomen en niet afgevallen.
Gebruikersavatar
Door pike
#897116
Hier ook een gecastreerde reu die geen gram aankwam en eerder te mager was (heel actief en nauwelijks de brokken eten). Hij begon ook pas een beetje aan te komen toen hij een tijdje op barf stond. Nu eet hij 600 gram per dag (soms ook meer als hij weer te ieletjes wordt want dat komt nog regelmatig voor) en hij ziet er met zijn 17 kg. super mooi uit.
Door dorinekok
#897125
zelfde verhaal hier. Babiche kan ik volgens mij de g*dganse dag volstoppen maar ze blijft een gespierde spijker. Maar ze verbuikt dan ook veel energie.
Door Borke
#897385
Sofi is nu 10 maanden gecastreerd en nu is ze eindelijk een kilootje aangekomen nadat ik haar ruim 1 maand meer eten heb gegeven. Ze weegt nu 23 kg en eet nu weer braaf 500-600 gram per dag.
Door Golum
#897452
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik zat me ondertussen te bedenken; Gol was net 1 jaar geweest dat ze gecastreerd werd. Na dat jaar (en de castratie) ben ik de wandeltijden gaan opvoeren, ik heb ook vakantie gehad en we hebben uren over het strand gestruind. Gol heeft dus meer beweging gehad, en we lopen nu standaard ook wat langer (eindelijk niet meer het pupwandelschema  ;D). Beetje stom, ik had zelf ook wel kunnen bedenken dat ze dan meer energie verbruikt  ::)
Slomer is ze in ieder geval niet geworden, eerder actiever. Vóór de castratie was ze eigenlijk ook ietsjes te dik, ze was toen al van 25,3 naar 24,4 afgevallen (ik ben toen minder vet gaan voeren). Ik denk dat ze daar actiever van is geworden, kilootje minder rent sneller  ;D
Gol heeft er trouwens helemaal geen probleem mee dat ze net weer 600 gram mocht verorberen  :D Ik ga haar nu gewoon maar weer standaard 600 gram geven, en houd haar gewicht in de gaten.
Door annielaumen
#897454
astrid is met 11 m aanden gecastrareerd
ze is daarna niet veel dikker geworden
astrid is een rottweiler
heeft wel veel beweging
ze krijgt tussen de 800 en 1000 gram rauwe voeding

annie laumen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door