Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#896550
Ik besef ineens dat ik ben vergeten de honden tegen hartworm te behandelen voor en na de vakantie naar Spanje, ik ben van 22 december tot 3 januari op vakantie geweest.

Wat kan ik nu het beste doen? Zou ik ze alsnog moeten behandelen tegen hartworm of is het nu al te laat of kan ik het beste naar de DA gaan?
Door bloemetje
#896766
Hoogstwaarschijnlijk kun je ze nog gewoon behandelen hoor Laura! Misschien wil hij ze erop testen, dat kan heel makkelijk.
Door Laura2004
#896810
Ik heb de dierenarts net gebeld en deze zegt dat als ze een hartworm besmetting op hadden gelopen dat ze al heel erg ziek waren geweest.... Weet iemand of dit zo is?
Ik kijk nl weleens naar animal planet en daar zie je weleens honden die hartworm hebben, maar die verder niet heel erg ziek zijn. Zij zegt dat ik ze voor de zekerheid wel moet behandelen.
Door bloemetje
#896824
Ja dat heb ik vaak gezien op AP. Maar je weet dan niet hoe lang ze al hartworm hebben.. Dus het zou best eens waar kunnen zijn. Maar ik zou ze zeker voor de zekerheid gewoon behandelen.
Door Femke
#896829
Laura2004 schreef: Ik heb de dierenarts net gebeld en deze zegt dat als ze een hartworm besmetting op hadden gelopen dat ze al heel erg ziek waren geweest.... Weet iemand of dit zo is?
Ik kijk nl weleens naar animal planet en daar zie je weleens honden die hartworm hebben, maar die verder niet heel erg ziek zijn. Zij zegt dat ik ze voor de zekerheid wel moet behandelen.

nou dat betwijfel ik, dat ze nu al heel ziek hadden moeten zijn:
Hartworm wordt overgebracht van hond tot hond via de mug. Als een besmette hond gestoken wordt door een mug zuigt deze bloed met microscopische kleine wormpjes, microfilarien. Deze microfialrien groeien door in de maag van de mug voor twee weken. De mug steekt een andere hond en brengt via de steek de microfilarien in het lichaam van deze hond. Deze wormpjes gaan gangen graven door het lichaam van de hond voor zes maanden op zoek naar een bloedvat. Via het bloed laten ze zich meevoeren naar het hart waar ze zich vastzetten, uitgroeien tot volwassenen en microfilarien produceren. Als er veel wormen in het hart zitten functioneert het niet meer goed en krijgt de hond klachten. Deze ziekte wordt alleen overgebracht door muggen en niet direct van hond atot hond.


ik vraag me af of de preventieve tabletten nu nog zouden helpen (stel dat de honden wel besmet zijn)
Door Laura2004
#896837
Het zijn druppeltjes en volgens mij zijn ze niet alleen preventief, ze doden de hartworm ook als ze besmet zijn, volgens mij.

Maar idd, ik betwijfel ook of ze zo ziek zouden zijn als ze besmet zijn, want het is natuurlijk ook nog maar heel kort geleden...
Door Laura2004
#896839
Maar ja, het wordt overgebracht door stekende insekten en het vroor daar iedere nacht, dus ik vraag me ook af hoe groot de kans is dat ze besmet zijn, ik denk heel klein....

Ik ga straks dat spul voor de zekerheid maar halen, want ik heb het in spanje laten liggen en dan geef ik het wel voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#896841
Laura2004 schreef: Maar ja, het wordt overgebracht door stekende insekten en het vroor daar iedere nacht, dus ik vraag me ook af hoe groot de kans is dat ze besmet zijn, ik denk heel klein....

Ik ga straks dat spul voor de zekerheid maar halen, want ik heb het in spanje laten liggen en dan geef ik het wel voor de zekerheid.
Als het 's nachts vriest is de kans dat je honden besmet raken met hartworm nihil. Ik doe in de winter ook niets tegen hartworm. Vanaf het vroege voorjaar t/m de herfst dragen ze bij mij preventief een Scaliborband. Dat ook vanwege de teken. Verder doe ik niets tegen hartworm.
Door mcSnurk
#896842
Het duurd 7 maanden voordat die larven volwassen zijn dus voordat je symptomen ziet. En het ligt er ook nog aan waar je geweest bent. Niet heel spanje is risico gebied. En het wordt overgebracht door muggen, en het vroor....
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#896848
Toen wij Moyra kregen, heb ik haar de eerste drie maanden een pipetje Advocate gegeven,op advies van de da. Ze was toen ongeveer een half jaar oud dus de kans dat ze vér ontwikkelde hartworm had was niet zo groot. Ik heb niks laten testen maar gewoon 1x per maand gegeven, zodat de eventuele eitjes niet verder zouden groeien. Ben nu aan het twijfelen of ik ermee doorga, want het is geen lekker spul!

@ Laura 2004: Ik denk idd dat de kans erg klein is dat jouw honden gestoken en besmet zijn.
Door Laura2004
#896866
Nou, dan waag ik de gok en behandel ik ze niet, Ziggy behandel ik niet graag ivm haar gevoelige huid, het vroor er soms 6 of 7 graden 's nachts.
Door dorinekok
#896879
geen paniek! Er zijn nu echt geen muggen. Wat een ellende he, die zorg aldoor van of je het wel of niet goed genoeg gedaan hebt!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door