Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ziviaantje
#895195
Ik heb sinds een week een drachtige poes in huis. Om een lang verhaal kort te maken, de eigenaar wilde de hoogdrachtige poes laten steriliseren, wilde absoluut geen kittens, nu zit ze bij mij en hebben ze er afstand van gedaan  ;) Ik schat dat de poes nu 7 - 8 weken drachtig is. Ze kreeg eerst brokken en blikvoer en ik heb haar binnen een paar dagen tijd overgezet op Bibi ( wel gewoon de hondenversie, natuurmix ). Met de brokken / blik was de ontlasting stinkende blubber, nu mooie drolletjes ! Maar.... wat is nou een normale hoeveelheid om de eten voor een drachtige poes, want mevrouw eet nu dus 250 gram per dag ( plus snoept nog wat brok en blikvoer mee )  :o Dat is de helft wat mijn hond eet !  ;D ;D ;D Is dat normaal ? Ik geef haar gewoon 3 x per dag vers vlees en er staat altijd een bak brokken ( wil haar niet 100 % op vers zetten, want als de kittens weg zijn wil ik haar ook herplaatsen en ik denk niet dat ik een baas vindt die vers gaat geven  :D ). Ik heb ook de kipversie van Bibi en die probeer ik over een paar dagen weer, maar in eerste instantie vond ze die niet zo lekker en moest ik er blikvoer doorheen mengen.
Door flin
#895206
aussie schreef: Maar.... wat is nou een normale hoeveelheid om de eten voor een drachtige poes, want mevrouw eet nu dus 250 gram per dag ( plus snoept nog wat brok en blikvoer mee ) :o
'k las 't in de bar, ja... :)
'k denk dat poes nog wat in te halen heeft? of in ieder geval vindt ze dat zelf...
250 gram lijkt me behoorlijk wat :o
de katten hier eten zo tegen de 200 gr (kvv + barf) per dag, per stuk,
maar 't zijn allemaal gesneden katers..
'k zou ze lekker even d'r gang laten gaan; ze krijgt 't strax miss zwaar genoeg met die kleintjes
Door Mieuw
#895227
Ik zou haar wel ECHT overzetten op een kattenvariant!!!!

Een kat heeft altijd taurine nodig en dat zit niet voldoende in de hondenvariant, maar drachtige katten hebben een nog grotere behoefte aan taurine. Zowel voor zichzelf als voor de ontwikkeling van de kittens. Hoewel er weinig over bekend is, gaat het vermoeden dat een tekort aan taurine een afwijking bij de kittens veroorzaak, nl. Platte Borstkas. Ik kan je vertellen, dat is geen pretje. Ik heb zelf in de loop der tijd 2 kittens met deze afwijking gehad en 1 daarvan heeft het met moeite en pijn en heel veel aandacht, bijvoeren etc. gered, en de ander heb ik er helaas aan verloren. Ik moet zeggen dat ik het vermoeden heb dat het in mijn geval door erfelijke aanleg kwam, maar toch wil ik de taurine theorie niet overboord zetten.

Verder zou ik haar zoveel laten eten als dat ze zelf op kan, wil ze meer, dan geef je haar meer en ook na de bevalling veel blijven aanbieden, vaker kleine porties op een dag dan 2 of 3 keer een grote portie, en liefst zo dicht mogelijk in de buurt van haar nest. Moeders willen hun kitjes liefst zo min mogelijk verlaten de eerste 2 weken.
Door arenda
#895238
Ik vind 250 gram echt niet zoveel voor een zwangere poes. Die van mij eten dat al plus hetgeen wat ze er zelf nog bij schnabbelen.Toen ik zwangere poezen eronder had, toen ging er met gemak 2 kg voor 4 katten door. Trouwens heb ik wel gewoon ook de hondenvariant gegeven aangevuld met ei en lamshart en ook nog wat andere barfdingetjes. Ik moet zeggen dat de kittens enorm sterk waren en heel goed groeiden. Maar daar kan natuurlijk ook gewoon een flinke dosis geluk bij geweest zijn, of gewoon door het feit dat ze zulke jagers zijn.
Door Mieuw
#895317
Tja, het is zo dat er in muizen ed. erg veel taurine zit. Het zijn echt kleine taurine bommetjes. Ik denk dat als ze zelf niet zoveel gejaagd hadden, dat het zomaar anders had kunnen lopen.
Door Ziviaantje
#895705
Ze eet ook wel wat kattenblikvoer en brokjes erbij, daar zit natuurlijk ook taurine in. Helaas kan ik hier in de buurt geen Bibi kat kopen. Waar zit nog meer taurine in ? Vis ? Hart ? Soepvlees ? Ik heb ook nog vleesmix van herby in de vriezer, is dat wat voor erbij ? Gelukkig niet teveel dus die 250 gram, ik was al bang dat ze uit elkaar plofte, hahaha. Ik zal er zowiezo wat meer kattenblikvoer bij gaan geven. Bij haar eventuele nieuwe baasjes zal ze dat ook gaan eten ( heb al iemand op het oog, moet het haar alleen nog even vertellen, hahahaha ;D ;D ;D )
Door Mevroi Kruim
#895801
Ziehier http://www.serve.com/BatonRouge/taurine_chmr.htm

En als je kijkt waar zoal veel taurine inzit dan zit er in honden-kvv volgens mij ook gewoon genoeg. Alleen in gekookte meuk als brokken en blik moet het worden toegevoegd omdat koken de taurine vernietigt. Het zit vooral volop in spiervlees dus als de kat daarvan voldoende krijgt is er geen probleem.
Door Ziviaantje
#895893
Kruimel schreef: Ziehier http://www.serve.com/BatonRouge/taurine_chmr.htm

En als je kijkt waar zoal veel taurine inzit dan zit er in honden-kvv volgens mij ook gewoon genoeg. Alleen in gekookte meuk als brokken en blik moet het worden toegevoegd omdat koken de taurine vernietigt. Het zit vooral volop in spiervlees dus als de kat daarvan voldoende krijgt is er geen probleem.
Bedankt voor de link ! Ik hoef me dus geen zorgen te maken, ze krijgt vlees genoeg ;) Ik ben nu vleesmix van Herby aan het ontdooien met o.a. lam er in. Ik zie dat dat veel taurine bevat ! En clamps ? Zijn dat mosselen of zo :D Nou, ze doet het maar lekker met vlees ;D O, of wat red bull hè ? Ik vond dit op wikipedia ;D
Taurine is een zwavelbevattend organisch zuur en een van de actieve ingrediënten van populaire energiedrankjes zoals Red Bull. De scheikundige notatie voor taurine is (C2H7NO3S), de IUPAC-naam: 2-aminoethaansulfonzuur. De naam komt van het Griekse woord tauros, dat 'stier' betekent, omdat het ontdekt werd in ossengal. Vlees en andere dierlijke producten (behalve melk en melkproducten) bevatten doorgaans veel taurine. Het is ook een belangrijk bestanddeel in energiedrank als Red Bull en Golden Power.
Door Anneke en Petal
#895948
Toen ik vorige week bij dierenkliniek Westhage was om voor hond en kat Bibi te halen, werd me op het hart gedrukt: Denk erom hond mag wel eten van de kat, maar kat absoluut niet van de hond. Ik heb er verder geen verstand van, maar wilde je deze waarschuwing toch even meegeven. Van Carnibest is er trouwens ook een goede kattenvariant.
Door flin
#895992
aussie schreef: ;D O, of wat red bull hè ? Ik vond dit op wikipedia ;D
;D ;D pas op,.. krijgen ze vleugels van... ;D ;D
zit je straks met een nest kuikens.. :P
Door flin
#895994
Anneke en Petal schreef: Denk erom hond mag wel eten van de kat, maar kat absoluut niet van de hond.
'k kan geen grote verschillen vinden in de honden-/kattenvarianten, behalve:
miss wat meer groente in de hondenvariant
hondenvariant zit vaker pens in (mijn katten vinden dit heerlijk)
hondenvariant is wat grover

verder zijn alle onderlinge specifieke merken wèl afwijkend; de ene wat rijst, de ander wat koolhydraat, dan de ene met schapevet, de ander met plantaardige olie,...
kortom allemaal wel wat verschillend, (en dan zijn er nog de speciale varianten)
maar 'k zie geen grote verschillen,
tussen hond en katten kvv...

mocht je nog n's bij de kliniek komen, zou je dan om uitleg willen vragen?
'k ben eigenlijk wel nieuwschierig? :)
Door flin
#896001
oohw, mocht je toch nog bang zijn voor te weinig taurine;
in donker kalkoen vlees zit veel en in hart
en voor de purine en vet nog 's een eigeel
Door Mevroi Kruim
#896109
Anneke en Petal schreef: Toen ik vorige week bij dierenkliniek Westhage was om voor hond en kat Bibi te halen, werd me op het hart gedrukt: Denk erom hond mag wel eten van de kat, maar kat absoluut niet van de hond. Ik heb er verder geen verstand van, maar wilde je deze waarschuwing toch even meegeven. Van Carnibest is er trouwens ook een goede kattenvariant.
Dan zou ik toch wel graag willen weten waarom. Misschien is het handig om de fabrikanten zelf te vragen of er cruciale verschillen in samenstelling zijn waardoor het niet geschikt is voor de kat.
Door Anneke en Petal
#896424
Degene die me heeft geholpen, heeft toch een beetje overdreven: kreeg zojuist een mailtje van de dierenarts:
Het heeft met taurine te maken dat katten specifiek nodig hebben en wat dus in het voer moet zitten. Dat is ook de reden dat katten nooit vegetarisch mogen eten en honden wel.
Om een enkele keer hondenvoer aan katten te geven is dus geen probleem. De stelling die me verteld is, heeft vooral met droogvoer te maken en niet met versvoer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door