Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bianca. k
#894516
Hallo ik ben nieuw hier en ik heb alvast geprobeerd om een menu voor mijn honden in elkaar te zetten.
Ik ben benieuwd of ik in de goede richting zit zo en ik hoor het wel of het goed is of niet en alle tips en adviezen zijn welkom natuurlijk.
Ik zet hier een menu neer van 1 van mijn honden en van mijn andere hond is het menu hetzelfde alleen is de hoeveelheid per dag anders omdat hij wat lichter is.

Boomer is 13 jaar, weegt 20 kg en krijgt 2% van zijn lichaamsgewicht. Dat is dan 2800 gr per week.


ma: 200 gr eendennek, 100 gr runderkopvlees, 100 gr groente met zuivel en een ei.

di: 200 gr kippennek, 100 gr geitensnippers, 80 gr runderhart.

wo: 200 gr runderstrot, 100 gr lamstongen, 100 gr groente.

do: 200 gr kippenvleugel, 100 gr rundersnijlingen, 80 gr lamslever.

vr: 300 gr vis, 100 gr groente.

za: 200 gr eendennek, 100 gr geitensnippers, 100 gr groente met zuivel en een ei.

zo: 400 gr vuile pens.


Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Door Mevroi Kruim
#894549
Ik ben zoals gewoonlijk te lui om percentages uit te rekenen  :-[ maar qua samenstelling vind ik het er prima uitzien. Voldoende diersoorten goed te knagen botjes en voldoende orgaan.
Door Lizzy
#894708
Ik heb de runderstrot tot vlees meegerekend omdat daar niet echt veel calcium in lijkt te zitten en dus niet echt tot bot gerekend kan worden, denk ik. Vis heb ik tot vleesbot meegerekend maar als daar geen graat in zit, moet je het tot vlees rekenen. En ik kom op (afgerond):

40% vleesbot (met vis erbij dus, anders is het 29%)
22% vlees
24% orgaanvlees
15% groente

Mooie diersoortafwisseling!
Door Bianca. k
#894803
Hallo bedankt voor jullie reacties. Het is fijn om te weten dat ik goed op weg ben.  :D Dus runderstrot is geen vleesbot? Wat kan ik dan daarvoor in de plaats zetten? Kipkarkas mischien? Of geef ik dan te veel kip? Het is moeilijk met vleesbot omdat het nog beginners zijn he? Maar misschien is er ook nog wel iets anders wat ik kan geven?

Groetjes Bianca
Door Lizzy
#894808
[quote="Bianca. k"]
Hallo bedankt voor jullie reacties. Het is fijn om te weten dat ik goed op weg ben.  :D Dus runderstrot is geen vleesbot? Wat kan ik dan daarvoor in de plaats zetten? Kipkarkas mischien? Of geef ik dan te veel kip? Het is moeilijk met vleesbot omdat het nog beginners zijn he? Maar misschien is er ook nog wel iets anders wat ik kan geven?

Groetjes Bianca
[/quote]

Ik vind runderstrot geen vleesbot nee. Je kunt in de plaats daarvan bijv. eendennek of parelhoenkarkas of konijnkarkas of hele konijnen of parelhoenen of eenden geven. En later iets van geiten of lamsribben ofzo.
Door Bianca. k
#895229
Ik heb nog even een vraagje . Kan ik gewoon het lijfje van de zalm zonder kop wel al geven? De koppen laat ik ze nog niet eten omdat ze te hard zijn.
Dat durf ik nog niet aan.
Door Lizzy
#895249
[quote="Bianca. k"]
Ik heb nog even een vraagje . Kan ik gewoon het lijfje van de zalm zonder kop wel al geven? De koppen laat ik ze nog niet eten omdat ze te hard zijn.
Dat durf ik nog niet aan.
[/quote]

Ja, dat kun je wel geven. Ik zou eerst een klein beetje geven. Zalm is erg vet en niet alle honden verdragen vette vissen even goed.
Door bart ruijgrok
#908124
wat is de reden om meerdere diersoorten te voeren. de samenstelling van het vlees veranderd toch marginaal? het zou toch mogelijk moeten zijn om hooguit twee slachtdieren te gebruiken.
rund en kip. en daaruit samenstellen.
Door Mevroi Kruim
#908187
Taurinegehalte van diverse vleessoorten

Item                 Uncooked
                                Mean Range
Beef muscle 362 150-472
Beef liver                 192 144-270
Beef kidney 225 180-247
Lamb muscle 473 446-510
Lamb kidney 239 128-440
Pork muscle 496 394-690
Pork liver                 169 110-228
Chicken muscle 337 300-380
Cod Fish                 314 233-396
Oysters                 698 390-1238
Clams                 2400 1450-3700

Zoals je ziet zit er een enorme variatie zowel binnen een vleessoort als tussen vleessoorten. En dit geldt niet alleen voor taurine, alleen had ik daar toevallig een tabelletje van bij de hand. Het geldt voor vrijwel alle voedingsstoffen. Per dier en per orgaan verschilt ook weer de aminozuursamenstelling van het eiwit dus zelfs het als eht eiwitgehalte gelijk is kan de samenstelling nog behoorlijk verschillen.

Dus nee, die verschillen zijn zeker niet marginaal.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op za 02 feb 2008, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door