Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door ducktails
#88753
Dit bericht kreeg ik op de mail van Westerhuis.
Wel interresant, ik krijg dus elke maand een nieuwsbrief van Westerhuiskliniek voor gezelschapsdieren per mail.
Je kunt je hier voor opgeven.
Dit keer kreeg ik dus informatie over de ziekte van weil.
Dus wel verstandig om je hond elk jaar in het voorjaar tegen de ziekte van Weil te laten enten.
gr. Ria


ZIEKTE VAN WEIL (=LEPTOSPIROSE)




De teksten van onze hand-outs worden vervaardigd aan de hand van niet alleen wetenschappelijke literatuur, maar ook van onze eigen inzichten op basis van persoonlijke ervaringen. Daarom kan de informatie voor een deel afwijken van de gangbare literatuur.



INLEIDING
Vrijwel iedereen kent de ziekte van de jaarlijkse vaccinatie. Maar wat is ziekte van Weil eigenlijk precies, hoe raakt een hond besmet en wat zijn de risico’s...
Onderstaand een uitleg over deze ziekte bij honden.



INFECTIE
Ziekte van Weil wordt veroorzaakt door bacteriën (leptospiren). Er zijn zeer veel sero- en subtypen van deze ziekteverwekkers bekend, waarvan een 20-tal de hond ziek kunnen maken. Met welk type een hond besmet kan raken, hangt sterk van zijn leefomstandigheden af (stad, platteland, buitengebied).
De ziekteverwekker bevindt zich in de urine van het geïnfecteerde dier en via deze urine wordt de ziekte verspreid. Bijvoorbeeld door likken of snuffelen van hond tot hond, of via besmet (vooral stilstaand) water of vochtige bodems (modder). Maar ook besmet voedsel of drinkwater of de urine of beet van een knaagdier (ratten) zijn mogelijke besmettingsbronnen. Verder kunnen ook koeien en varkens kunnen als tussengastheer een besmettingsbron vormen.



ZIEKTE
Nadat de ziekteverwekker het lichaam via huid en/of slijmvliezen is binnengedrongen vindt een snelle verspreiding plaats door het gehele lichaam via het bloed. Dit proces vergt ongeveer 7-10 dagen. De bacterie tast vervolgens diverse orgaansystemen aan. Vooral lever en nieren en bloedvaten raken beschadigd door de infectie.
Symptomen die kunnen optreden variëren van anorexie, koorts, algehele malaise, braken en diarree (mogelijk met bloed) tot bloedingen, ademhalingsproblemen, bewegingsproblemen, nierfalen en geelzucht. Welke symptomen meer op de voorgrond treden hangt onder andere af van het serotype van de leptospirose-bacterie waarmee de besmetting heeft plaatsgevonden.
Niet altijd wordt een besmette hond echter duidelijk ziek. Er kan ook een chronisch verloop plaatsvinden, waarbij chronisch nierfalen, voortplantingsproblemen en oogproblemen gezien kunnen worden. Bij jonge en niet gevaccineerde honden zal eerder het acute verloop gezien worden, bij oudere en goed gevaccineerde honden zal eerder de chronische ziekte voorkomen.



DIAGNOSE
De diagnose wordt gesteld op grond van het klinisch beeld, algemeen bloedonderzoek en specifiek onderzoek (antilichaam test) van bloed en/of urine.



BEHANDELING
De behandeling vergt een intensieve verpleging. Het is daarom meestal noodzakelijk om de patiënt een aantal dagen op te nemen in de kliniek.
Er wordt een specifieke behandeling met antibiotica (keuze is mede afhankelijk van de nierfunctie) ingesteld, naast ondersteunende maatregelen (infusen, medicijnen tegen braken en/of diarree, etc.)
Omdat de ziekte zeer besmettelijk is, zijn quarantaine maatregelen noodzakelijk.



ZOONOSE
Ziekte van Weil is besmettelijk voor mensen. Het veroorzaakt bij mensen een ziektebeeld met onder andere koorts en geelzucht.



PREVENTIE
Het is gelukkig mogelijk om te vaccineren tegen de ziekte van Weil. Deze vaccinatie moet jaarlijks herhaald worden. Het immunologisch geheugen is voor deze ziekte namelijk beperkt tot een jaar. Dat komt omdat het een bacteriële infectie betreft. Voor virussen bestaat meestal een langer immunologisch geheugen.
In het voorjaar is het klimaat voor de bacterie het meest gunstige om zich te vermenigvuldigen. Hierdoor is de besmettingskans het grootste in het voorjaar. Daarom adviseren we dan ook om uw hond bij voorkeur in het voorjaar te laten vaccineren tegen deze ziekte.
We moeten ons wel realiseren dat de vaccinatie niet beschermd tegen alle serotypen van de bacterie en ook niet tegen infectie. De gevaccineerde hond zal echter niet de acute (en levensbedreigende) vorm van de ziekte krijgen.
Laatst gewijzigd door ducktails op do 29 apr 2004, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ducktails
#89269
Tja, dat dacht ik al.....
Weten jullie, er zijn ook mensen die zich niet laten enten en dan bedoel ik niet om religieuse redenen.
Er zijn altijd mensen te vinden die helemaal tegen enten zijn , zowel bij dieren als bij mensen.
Ik hou altijd wel van de middenweg.
Wat doen jullie , wel of niet tegen de ziekte van Weil?
Mijn honden zwemmen wel, dus....
Ria
Door Lizzy
#89285
Mijn honden zwemmen ook veel. En ik ent ze niet tegen Weil. Waarom niet? Omdat ik het een kl*te enting vind, Weil en omdat ik geloof dat een gezonde hond, gevoerd met rauwe voeding, geen Weil zal krijgen! En mocht een van mijn honden ooit wel Weil krijgen en er aan doodgaan, dan heb ik dus verkeerd gegokt.
Door Lizzy
#89296
(hoewel ik dit niet echt gokken noem. Ik heb aardig wat kennis over vaccinaties en ziektes opgedaan in de diverse boeken om te geloven dat vaccinaties niet werken en wel schadelijk zijn voor de gezondheid van mens en dier).
Door yalla
#89367
Deze discussie hebben we toch al eerder gevoerd in de poll van Lizzy: enten of niet? Dus volgens mij gaat alles nu weer van voren van af beginnen.
Dus, Ducktails, lees de andere onderwerpen over enten maar eens door en dan vind je antwoord op jouw vraag: wel of niet enten tegen Weil.
Ik ent niet omdat ik vind dat het middel erger is dan de kwaal en mijn honden zwemmen in nog goordere sloten en baggerwater dan die van Lizzy en dat hebben ze vandaag wederom laten zien ;D M.a.w.: ik neem gewoon het risico. Ik ga ook weer elke dag de straat op en het risico dat ik in het verkeer om het leven kom is groter dan dat mijn honden aan Weil overlijden. Tja, zo is het leven: risico's nemen....
Door Lizzy
#89409
willy schreef: Lizzy,
kun jij uitleggen waarom jij Weil zo'n kl*te enting vindt ???
Gr Willy
Weil is een bacterie. De bijwerkingen van de Weil enting zijn legio.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 30 apr 2004, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door yalla
#89471
Niemand wil je hier ompraten hoor, als je maar weloverwogen een beslissing neemt. Dat is het belangrijkste. Want je moet ook nog met jezelf kunnen leven als toevallig JOUW hond dood gaat aan Weil.....
Door ine
#89476
Ik wacht wel op m'n boek en beslis na het lezen wel.
Hoewel, mijn honden hadden eind maart geënt moeten worden, ik was dus al aan het twijfelen, maar had ook wat woorden gehad met de vriendin van mijn da, waar ik eigenlijk best boos over ben!
Maar goed! Ik wacht het boek even af!
Door Lizzy
#89478
Hoi Ria, je bent de enige niet hoor, die twijfelt. Ik vind het ook nog steeds een ontzettend moeilijk onderwerp! Maar ik krijg ergens ook een beeeetje het gevoel dat wij mensen gehersenspoeld zijn, als het op vaccinatie aan komt.....

Ik vind zelf dat Don Hamilton en Ronald Schultz en Viera Scheibner interessante artikelen en boeken over dit onderwerp hebben geschreven. Van Don Hamilton heb ik een groot stuk op Barfplaats gezet en Viera Scheibner heeft een boek geschreven dat in het Nederlands vertaald is. Het heet "Het einde van een Mythe".

Ik ben trouwens nu het boek van Pat McKay aan het lezen, maar ben nog niet ver genoeg om over dit boek te kunnen oordelen.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 30 apr 2004, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#89481
yalla schreef: Niemand wil je hier ompraten hoor, als je maar weloverwogen een beslissing neemt. Dat is het belangrijkste. Want je moet ook nog met jezelf kunnen leven als toevallig JOUW hond dood gaat aan Weil.....
Dat vind ik nou waarheid als een koe! Ik ben het helemaal met je eens hoor Yalla! Als je hond dood gaat aan de directe gevolgen van vaccinatie, dan staat de hele wereld klaar om je over je bolletje te aaien (ohhh, zielig). Maar als je hond dood gaat aan bijv. Weil terwijl hij ongevaccineerd is....... Oef! Berg je dan maar!

Het besluit om niet te enten is dan ook helemaal niet gemakkelijk en daar moet je zelf voor 200% achter staan. En je staat daarin ook nog eens vrij alleen. Da's gewoon de realiteit.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 30 apr 2004, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door