Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anthraciet
#891657
Mijn katten zijn nog steeds niet helemaal over op vers vlees, maar heeeeeel langzaam beginnen ze wel meer dingen te lusten.

Op dit moment gaan kippenhartjes, rundvleessnippers en lamsvlees wel redelijk goed, maar een aantal vertikt het om bijvoorbeeld de botjes van kippennekken te eten.
Ik heb nu 1x wat gemalen eierschaal over een portie runderlever gedaan, maar omdat de lever niet helemaal opgegeten werd (ze hebben er allemaal wel wát van gegeten), vraag ik me af of ze nu wel genoeg calcium (en andere mineralen) binnenkrijgen.

Hoe kan ik zorgen dat ze toch alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen in de tijd dat ze nog niet alles eten wat ik ze voorzet?

Op dit moment voeg ik nog maar wat blikvoer toe, zodat ze daarvan een aanvulling krijgen in de dingen die ze nu nog niet vers eten, maar daar wil ik natuurlijk op een gegeven moment ook vanaf.
Mijn katten zijn overigens 9, 8, 7, 7, 2 jaar en een van 4 maanden. Gelukkig is die van 4 maanden een vrij makkelijke eter en eet ook wel botjes (deels), net zoals die van 8 jaar, maar de rest is daar wat moeilijker in.
Gebruikersavatar
Door koekje
#891659
lang t zelfde probleem met ot.
ze at wel allerlei barfdingetjes redelijk, maar vertikte het om vleesbotjes te eten. ze at het vlees ervan af, op zn hoogst.

gelukkig kan sien goed lesgeven, en heeft ze afgelopen week haar 1e nekje op.

wat ik ot wel geef zijn kuikentjes; idd laag in calcium, maar beter dan niets.
ot eet wel graag andere prooitjes, ook die wel volledig zijn (muizen, kwartels graag met veren, en gerbils als favoriet).

totdat ot nog niet volledig en goed barft, moet ze iedere dag een verplichte portie cb eten, als dat op is, krijgt ze pas iets anders.
Door Mevroi Kruim
#891993
Malen! Gewoon een grote maat vleesmolen scoren op Marktplaats en de botten erdoorheen jassen. Heb ik ook jaren gedaan voor mijn tandeloze mutsen. Gevogeltebot krijg je met een beetje molen plus spierkracht wel fijn.
Door Anthraciet
#892075
Ik ben alleen bang dat ze het dan nog niet eten. Het is volgens mij niet het formaat van het bot, maar de geur/smaak.... had namelijk ook van dat gehakt besteld bij Herby in 2 soorten, daar zit ook gemalen bot doorheen, maar dat moesten ze geen van allen ::)

Ook heb ik een keer een paar kippennekken door mijn foodprocessor gehaald (niet zo goed voor het apparaat, maar het leeft nog :D) en ook dat was geen succes.... ze moesten het gewoon niet. :-\

Of ze houden gewoon niet zo van kip ::)
Door Anthraciet
#896065
Ik betwijfel ondertussen echt of ik mijn katten ooit volledig over krijg op barf.
Er is zoveel wat ze gewoon niet lusten of heel weinig van eten (enkele hapjes puur uit honger waarschijnlijk), dat ik niet denk dat ik ooit een uitgebalanceerd menu kan samenstellen.

Het enige wat redelijk lukt is rundvlees, rundergehakt en kipfilet.
Gisteren hebben ze weer geitenvlees gehad, maar van een pond bleef nog veel over, dat betekent dat ze maximaal 50 gram per kat gegeten hebben. Sommigen hebben er helemaal niet van gegeten.
Ik geef er elke keer maar blikvoer bij zodat ze toch enigszins kompleet voer krijgen, maar dat was niet de opzet natuurlijk.

Ons kitten eet eigenlijk alles wel redelijk goed, ook kippennekjes (in stukjes) eet hij, alleen lamsvlees is hij niet echt gek op.
Volgende week krijg ik o.a. eendagskuikens binnen en wil dat zeker gaan proberen, maar ik ben bang dat het merendeel dat ook niet gaat eten :-\

Wat kan ik doen om hun menu uitgebalanceerd te krijgen? Ik heb al eierschalen gemalen en over vlees gestrooid, maar als ze van dat vlees dan nauwelijks iets eten, krijgen ze nog niet genoeg binnen natuurlijk ::)
Zijn er makkelijke en smaakvolle toevoegingen die ik kan kopen?
Door Mevroi Kruim
#896105
Blik vis, heb je dat al eens geprobeerd? Hier werkt dat als een speer.
Geit vinden 2 van mijn katten echt niet te knagen, het ruikt best sterk. Wild daarentegen gaat eigenlijk altijd goed, behalve de duiven van het IC, die vonden ze ineens weer minder  >:(
Het gehakt van Herby schijnt ook niet bepaald bij alle dieren in de smaak te vallen, ook honden vinden het niet geweldig.

Wat Koekje doet, dus kvv bijvoeren, vind ik persoonlijk een beter idee dan blikvoer. In blik zitten smaak- en geurstoffen die echt verslavend werken, waardoor je katten weer moeilijker op vers te krijgen zijn.
Een periode wat minder eten is geen drama als ze maar niet dagen achter elkaar helemaal niks eten, dat is wel link.
Het kan gewoon lang duren bij sommige mutskatten, het is dan echt een geval van doorzetten maar. Je niet in de stress gooien en nuchter blijven.
Ook als ze een tijd niet 100% ideaal eten gaan ze daar echt niet gelijk aan dood. Als je zelf een tijdje wat minder goed eet overleef je dat ook wel zonder schade.
Door Anthraciet
#896147
Blikvis heb ik nog niet geprobeerd. Mag in principe alle blikvis of is op olie weer slecht voor ze?
(koop voor mezelf eigenlijk ook nooit blikvis, dus let daar nooit op :D)

Welk kvv zou het beste zijn om te proberen voor katten? Heb wel eens smuldier kip geprobeerd, maar dat moesten ze ook niet.....
Door Mevroi Kruim
#896170
Zalm in water of sardien in olie (olie afgieten) zijn geschikt. Zit wel wat zout in maar kleine beetjes zijn niet gelijk schadelijk.
Van kvv weet ik eigenlijk nix, ik heb altijd alleen barf gevoerd. Ik zou gewoon kijken wat er bij jou in de buurt te krijgen is en uitproberen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#896241
smuldier kip eet ot ook niet, sien weer wel, maar die eet toch alles.

smuldier pens (de complete versie) eet ot weer wel, maar sien niet; want het ruikt naar poep. dan begraaft sien ook echt het bordje  ;D
ot eet het misschien alleen omdat sien het niet eet. ik haal dat niet meer, want ik vind pens ook stinken, en ik ben niet tevreden over de kwaliteit ervan (zit tarwe in).

bandit is een beetje duur, maar wil ik wel eens een pakje van proberen voor ot.

verder heb ik alleen cb geprobeerd, bibi kan ik niet aankomen.
Door YaYa
#896252
Hier vinden ze de smuldier kip dus ook niet te pruimen en de versies met pens trouwens ook niet.
Wat wel prima gaat is carnibest (kattenvariant) en dan alle smaken. Soms roer ik daar nog een geklutst eitje doorheen of een blikje vis.
Verder eten er een paar kuikentjes, rundvlees, kipfilet en kippennekjes. Verder zijn die van mij ook nog niet. En ben nu al bijna een jaartje bezig. Maar zolang ze niet voldoende barf eten, geef ik ze dus cb met daarnaast de extra barfdingetjes voor de liefhebber.
Door maddoc
#896256
Carnibest Natuur (is puur kip) gaat hier het beste, 4 eten het ondertussen puur, bij de andere 4 is het ondertussen
3/4 carnibest en 1/4 blik. na de eerste maanden dat het niet leek op te schieten, is dat de laatste weken opeens veel sneller gegaan. en er zijn er 2 die bij het klaarmaken vh eten opeens interesse in de Carnibest Eend v Maddoc hadden en wat van gegeten, en vanochtend bij het in stukken delen vd hele eend vd Lidl kwam een vd mutsen erbij en begon zomaar smakelijk vd eend restjes te eten! dus gewoon geduld hebben en ze de tijd geven om eraan te wennen.
Door Anthraciet
#896259
Dan zal ik maar eens op internet rond kijken waar ik Carnibest vandaan kan halen, want bij ons in de buurt is dat volgens mij nergens te koop (niet dat ik tegengekomen ben in ieder geval).

Ook ben ik benieuwd hoe ze volgende week op de kuikens zullen reageren (ben mezelf nog steeds mentaal aan het voorbereiden op het geven van hele prooien :-[).
Vanavond krijgen ze in ieder geval weer rundvlees, dus zullen er weer meer lekker hun buikje rond eten.
Mijn kitten staat soms bijna op ontploffen als hij de bakjes van de anderen ook nog even leeggeroofd heeft ::)
Door YaYa
#896266
Ik ben nu aan het bedenken of ik kwartel zal bestellen bij herby. De kuikens waren voor mij ook een enorme stap maar goed dat gaat nu wel.
Maar kwartels lijkt me dus weer een heel ander verhaal. Buiten de kuikentjes om, zie ik ook op tegen het geven van hele prooidieren. Zijn nl. toch ook vaak de dieren die ook als huisdier gehouden worden.
Door Anthraciet
#896267
Ach ja, er zijn van die dagen dat je niet zo wakker bent.

Bedacht me net dat Danielle het ook verkoopt.... dat had ze me nog gezegd toen ik mijn barf spul bij haar ophaalde ;D
Pbtje is gestuurd, ben benieuwd! 8)
Door Anthraciet
#896269
YaYa schreef: Ik ben nu aan het bedenken of ik kwartel zal bestellen bij herby. De kuikens waren voor mij ook een enorme stap maar goed dat gaat nu wel.
Maar kwartels lijkt me dus weer een heel ander verhaal. Buiten de kuikentjes om, zie ik ook op tegen het geven van hele prooidieren. Zijn nl. toch ook vaak de dieren die ook als huisdier gehouden worden.
Ja, het is voor mij ook een hele stap. Ergens vind ik het wel hypocriet van mezelf omdat ik wel vlees geef (en eet) wat niet zo 'herkenbaar' is, maar ik eet zelf ook geen voedsel wat me aankijkt, daar kan ik gewoon niet tegen :-[
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door