Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kipsel
#891096
Voor mij is het idee om te gaan barfen helemaal nieuw.
Het lijkt me best moeilijk om de samenstellingen in de gaten te houden en het allemaal in de goede verhoudingen te doen.

Daarom lijkt het mij makkelijk om te beginnen met kuikens en bijvoorbeeld muizen. Mijn kater lust kuikens, dat weet ik, maar die ene keer dat ik een muis probeerde te geven at hij hem niet.

Toch vraag ik me af, of je door het geven van prooidieren een complete maaltijd kunt samenstellen. Kom je dan aan voldoende voedingsstoffen?

Kun je bijvoorbeeld iedere dag een eendagskuiken en een aantal muizen geven? of moet je dan nog wat supplementeren? Welke (kleine) prooidieren zijn nog meer mogelijk om te geven, zodat de maaltijd wel helemaal volledig is?

Groetjes,
Nienke
Door Chubby
#891103
Mijn inziens is BARFen met puur prooidieren het últieme BARFen  ;)

Qua prooidieren kun je denken aan konijn, muis, kuiken, kip, eend, fazant, haas, gerbil, rat, etc., etc.

Van een muis, een kuiken of een baby rat zou je meer per dag moeten voeren. Maar een eend, konijn, fazant of haas bijvoorbeeld kun je meerdere dagen achtereen aanbieden tot deze op is.

Het wordt alleen best een dure grap op deze manier. Ik betaal voor een muisje al bijna een euro en moet er dan toch al minstens 4 a 5 per dag geven. Ik geloof dat een kilo heel konijn 4 euro doet, daarvan zou één gemiddelde kat een dag of 4 kunnen eten, dus dat valt mee. Maar kun je zo'n konijntje zolang goed houden, vraag ik me af?  Door zelf samen te stellen (en op die manier een compleet prooidier na te bootsen) ben ik voor een kat gemiddeld slechts 50 ct per dag kwijt.
Door laura86
#891122
Ik denk dat iedere dag muis en kuikentjes te eenzijdig is. Je zal dan dus meer moeten afwisselen, bijvoorbeeld met de prooidieren die chubby noemde.

Door het geven van hele prooidieren zal je menu, als je genoeg afwisseld, wel volledig zijn.
Door Mevroi Kruim
#891191
Kuikens en babymuisjes zijn niet te vergelijken met volwassen kippen en muizen. Daarmee kun je denk ik geen voleldig dieet samenstellen. Je zou idd moeten afwisselen met andere prooidieren, dan wel een 'prooidier' samenstellen uit delen van verschillende dieren. Dat is ongeveer wat je emt barfen probeert te doen.
Door flin
#891196
ben 't helemaal met chubby eens,

zoals 't hier regelmatig gebeurd, is dat ik bv een heel konijn (met ingewanden) in portiezakjes verdeel en in de vriezer bewaar,
dit dus ook met kip , eend, kalkoen etc;

dan eten ze dus miss de ene keer filet, met 'n vleugel of poot, de andere keer wat ingewanden met wat karkas , enzovoort..net zolang totdat 't eind van de vriezer weer in zicht is...
dan hebben ze toch keurig de hele prooien in de goede verhoudingen weer op
nog 's wat vis en 'n eitje...

miss kun je gewoon wat combineren?
Door Kipsel
#891229
@ flin,
Laat je ze dan van 1 prooidier stuk voor stuk alle onderdelen opeten, of meng je echt alles door elkaar?
Moet je dan opletten dat ze de ene dag een kippenvleugel eten, de volgende dag een stuk konijnenkarkas, de dag daarna een deel kakloenfilet (alles voor de afwisseling door elkaar) of eten ze dan een paar dagen kippenonderdelen, ene paar dagen konijnenonderdelen en dan weer een paar dagen een kalkoen?

Ik wil het op zich best proberen, maar ben bang dat ik straks met allerlei onderdelen in huis zit waar de kat geen weg mee weet. Hij is de enige bij mij in huis die kuikens durft te een, de rest heeft er helemaal niks mee.

Ik met me eerst nog veel verder verdiepen geloof ik...
Door Mevroi Kruim
#891245
Je kunt toch kleine hoeveelheden aanschaffen van verschillende dieren, je hoeft niet gelijk alles in huis te hebben. En het kan geen kwaad om met weinig variatie te beginnen als je maar niet maanden- of jarenlang alleen kuikens voert.
Misschien kun je met iemand meebestellen bij Herby bv, dan kun je wat verschillende dingen aanschaffen zonder dat je de hele wereld moet afreizen of hoge bedragen aan vervoer betalen.

Bij barf helpt het enorm als je de samenstelling van een prooidier in je achterhoofd houdt. De beroemde percentages zijn daar ook op afgestemd. Dus pak 'm beet 15% aan kaal bot (verstopt in vleesbot, gemiddeld reken je dan 50% bot/50% spiervlees) = dus 30% vleesbot, 15% orgaan waarbij je idealiter meer lever en maag dan hart of nier voert, de rest spiervlees. Vier a 5 soorten, vet visje erbij 1x per week en je bent er al. Hele prooien hebben de ideale samenstelling dus die reken je niet mee bij je percentages. Kip, rund, konijn, kalkoen, voila, 4 soorten. Bij de super te krijgen ook nog, al moet je voor bot wat meer moeite doen soms. Harde botten kapot meppen of door de vleesmolen jassen.
En je hoeft echt niet elke maaltijd van alle onderdelen het juiste percentage te voeren. Je kunt gerust een maaltijd vleesbot met orgaan geven en de volgende dag alleen spiervlees als je dat uitkomt. Over ong. een week gerekend moet je dan wel aan de percentages komen, gemiddeld. Een procentje meer hier of minder daar is ook echt geen ramp.

Kuikens vinden katten vaak raar omdat ze nog verpakt zijn. Het kan helpen om ze uit elkaar te trekken :P zodat ze zien dat er iets eetbaars in zit. En soms helpt ook dat niet. Hier eten er 4 met veel smaak kuikens en 1 niet. En die ene eet echt normaal alles, maar geen pluizige verige beestjes. Wel bv weer hele kipkarbo's of stukken konijnenkop, halve konijnen, hele fazanten, haaskarkassen enz enz.
Door Kipsel
#891335
Bedankt allemaal.
Ik ben een paar uren bezig geweest maar volgens mij heb ik een samenstelling voor een week kunnen maken, waar ik mee zou kunnen beginnen.
Ik zal proberen eerst wat onderdelen van het weekmenu te verzamelen, om te kijken of mijn kater ze uberhauptook los lust. Als de verschillende onderdelen goed gaan, kan ik mijn eerste weekmenu verder bij elkaar sprokkelen en kijken hoe dat gaat.

Ik heb mijn eerste opzet voor een weekmenu zo gemaakt dat het in het begin nog veel kip bevat (maar ook eendennek, rundergehakt, lamshart om toch te proberen wat afwisseling van vleesbronnen te gebruiken) maar dat kan ik weer aanpassen als ik meer heb gevonden/uitgeprobeerd wat goed bevalt.
Dat het in het begin meer kip dan andere bronnen bevat kan toch niet zo heel veel kwaad? (zolang ik geen weken achter elkaar dit menu blijf gebruiken)

Ik zal bij mijn volgende bestelling bij Carnibest daar ook wat nekken en misschien kippenvleugel bestellen. eerst eens proberen wat mijn kat daarvan vind, voor ik te hard van stapel loop en hem direct een heel menu voorschotel  :D
Door Mevroi Kruim
#891338
Alleen kip kan geen kwaad hoor, mits je alle onderdelen voert. Een hele kip is behoorlijk volledig. Meer afwisseling is absoluut beter maar ik heb zelf toch wel bijna 2 jaar hoofdzakelijk kip gevoerd en de beestjes deden het er 100 x beter op dan op brok.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door