Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kittenMila
#886341
Hallo,

Mijn dierenarts raadde mij gisteren aan om mijn katten met 4 a 5 maanden te laten steriliseren, mits ik geen nestje wil (en dat wil ik dus niet). Hij had het erover dat het beter is om de hormonen niet tot uiting te laten komen.

Klopt dit, en is 4 a 5 maanden niet te vroeg om te steriliseren??
Door bloemetje
#886345
Ik heb het met een maand of 5/6 laten doen. Ik had namelijk geen zin in krolse katten  :-X. Ze hebben er niks van gekregen.

Mijn vriendin heeft haar poes later laten doen. Ze heeft een paar weken niet geslapen van het gegil en heeft haar hele huis moeten ontsmetten omdat het beesje overal piste. Helaas is ze nu bij tijd en wijle nog weleens onzindelijk.
Mijn broer heeft zijn kater uit laten groeien voordat hij hem castreerde. Helaas heeft hij hem later moeten herplaatsen omdat het dier gigantisch onzindelijk was.

Ik weet dus niet of dit allemaal van de sterilisatie komt hoor. Laten we dat vooropstellen. Maar ik neem het risico gewoon niet. Daarbij, ik zie geen verschil tussen hun katten en die 2 van mij. Ze zijn gezond, lief en netjes volgroeid.

Ik heb het dus destijds wel gedaan en ik zou het zeker weer doen. Bij een kat is die krolsheid een ramp.
Door Mieuw
#886897
Ik ben voorstander van vroeg castreren. Alle kittens die bij mij geboren worden en die niet als fokkat verkocht worden gaan gecastreerd de deur uit (dat is zo rond 13-15 weken leeftijd).

Er zijn (uiteraard) ook tegenstanders. Er is hier al een keer een hele discussie over dit onderwerp geweest, waarbij alle voors en tegens de revue zijn gepasseerd. Als je zin hebt kun je dit even doorlezen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 442.0.html
Door kittenMila
#887011
Mieuw schreef: Ik ben voorstander van vroeg castreren. Alle kittens die bij mij geboren worden en die niet als fokkat verkocht worden gaan gecastreerd de deur uit (dat is zo rond 13-15 weken leeftijd).

Er zijn (uiteraard) ook tegenstanders. Er is hier al een keer een hele discussie over dit onderwerp geweest, waarbij alle voors en tegens de revue zijn gepasseerd. Als je zin hebt kun je dit even doorlezen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 442.0.html
Bedankt voor de tip, ga het meteen doorlezen.
Door kittenMila
#889734
Ik heb toch besloten om het advies van de dierenarts op te volgen. Heb al een afspraak gemaakt voor volgende week donderdag. Lisa is dan 4 maanden en Mila 5. Vind het wel spannend maar weet dat beide katten super gezond zijn, dus hoop dat alles goed gaat.
Door Wicka
#891319
Mijn ene kat is gesteriliseerd bij mij gekomen en de ander heb ik laten doen, na de eerste krolsheid (man wat een slettebak was het toen  ;) ) dus hoe oud zijn ze dan? ook vrij jong iig.
Succes met de meiden!
Door kittenMila
#892383
Wicka schreef: Mijn ene kat is gesteriliseerd bij mij gekomen en de ander heb ik laten doen, na de eerste krolsheid (man wat een slettebak was het toen  ;) ) dus hoe oud zijn ze dan? ook vrij jong iig.
Succes met de meiden!
Dank je, ik heb ze een uurtje geleden naar de da gebracht. Kreeg bij de assistente wel het gevoel dat ze Mila en Lisa te jong vond.

Vond het maar raar dat er binnen één praktijk verschillend over gedacht wordt, ook verwarrend. Hoop maar dat alles goed gaat. Ik word tussen de middag gebeld en dan hoor ik hoe het verlopen is  :).
Door Mieuw
#892388
Tja, over het algemeen weten de assistentes ook echt niet beter. Ik merk het in mijn praktijk ook. Zolang jij goede en duidelijke afspraken met je DA hebt, hebben de assistentes zich daar naar te schikken. Sterkte vandaag!
Door kittenMila
#892391
Ik zal blij zijn als het achter de rug is hoor en ze weer lekker hier zijn. Mila en Lisa betekenen heel veel voor me dus ben niet eerder rustig dan dat ik een positief telefoontje heb gehad  :-[.

Miew: Ze gaan trouwens onderhuids hechten. Dat doen ze standaard bij mijn DA.
Laatst gewijzigd door kittenMila op do 10 jan 2008, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mieuw
#892423
Oh, dat is mooi. Ik moet er vaak speciaal om vragen, omdat het bij mijn DA sowieso niet standaard is, en ze het bovendien wat moeilijk vinden bij van die kleintjes. Maar aangezien jouw DA er zelf al mee kwam neem ik aan dat hij er ook wel wat meer ervaring mee zal hebben.

Je zou eventueel zo rond een uurtje of 12/half 1 zelf even kunnen bellen om te vragen hoe het er voor staat.
Door kittenMila
#892427
De assistente heeft gezegd dat ze rond een uur of 12 zal bellen hoe het gegaan is, dus dat wacht ik even af. Als ze om half één nog niet gebeld heeft, bel ik zelf hoor. Bah ben er gewoon onrustig van.
Door kittenMila
#892526
Ja ik ben gebeld dat de operatie goed gegaan is en dat ik de dames om 3 uur mag halen  :daisy:
Dus nog een klein uurtje wachten, ben zo benieuwd hoe ze eraan toe zijn.
Mogen ze straks wel meteen weer eten als ze daar behoefte aan hebben?? Dit vraag ik ook nog wel even aan de da hoor.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door