Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ellen Els en Nina
#890866
We zijn zaterdag teruggekomen van een heerlijke week in Oostenrijk, met de honden. Nina, de oudste van 3 jaar werd die nacht ziek. Ze had 's avonds een schijfje Energique gehad en heeft die hele nacht gekotst, een keer of 4-5. Zondag was ze erg lusteloos, ging wel mee een rustig ommetje lopen. We dachten aan een reactie op de vakantie die immers voor de hond best inspannend was met al die indrukken en spelen en rennen in de sneeuw.
Afijn zondag niets gegeten, minimaal wat gedronken. Vanmorgen klein beetje Carnibest gehad. Maar dat kwam er na een paar uur ook weer uit (kotsen). Dus DA gebeld. We konden direct komen. Nina moest daar blijven om foto's te maken. De DA belde later dat we haar konden halen en gelijk voor de uitslag. Op de foto zie je (mijn partner, ik moest werken) witte stippen in de darmen zitten. Er zit dus "iets" in, maar we weten niet wat. De DA wilde niet meteen gaan opereren. De DA heeft via infuus vocht toegediend en voor vandaag wat superlichtverteerbaar voedsel meegegeven.
We moeten morgen om 12.00 uur terugkomen.
Wat dan? Naar mijn idee zijn er een paar opties. 1- ze heeft inmiddels gepoept (volgens DA zat er nog wel ontlasting in de darmen) en het is opgelost. 2- het zit er nog en komt er niet vanzelf uit. Ik wil dan dat ze z.s.m. wordt geopereerd. Hoe langer we wachten hoe zwakker ze dan volgens mij wordt.
Hebben jullie nog tips? of andere ideeën voor een oplossing? Of iets wat d'r toch kracht geeft ondanks dat ze niet wil eten.
Ik vraag me af:
Door conleeuw
#891145
oh dat is schrikken zeg. De witten stippen? zijn dat dan obstructies? is het een hond die rare dingen eet? of zou het botresten kunnen zijn? Ik weet dat er heelwat ziekke honden zijn momenteel. Meestal gaat dat met een paar dagen over, tja, geef je eten dan spugen ze. ik weet niet hoe lamlendig Nina is, maar ik zou zeker een lange rustige wandelling doen indien ze niet ziek zwak en misselijk is, mischien dat ze dan wel wil poepen. Pens is laxerend dat zou je kunnen geven, ook vette vis (of visolie) kan laxerend werken,  maar..... als er een obstructie zit, dan zou ik niet persoonlijk geen erg laxerende dingen voeren. Ik vindt het een moeilijke vraag, als mijn honden spugen, geef ik over het algemeen niets om te eten, wel drinken, anders geef je ze alleen maar nog meer om uit te spugen en daar voelen ze zich niet beter bij. Als je een buikfoto van mijn honden zou maken zou je ook witte stippen er in zien, ze eten namelijk bot, en de resten zou je op een foto kunnen zien....Ik zou zelf toch naar buiten in de hoop dat de darmen werken en er toch gepoept wordt, voor mijn gevoel, zolang er gepoept wordt, is er beweging in de darmen. Sterkte ermee.  ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#891170
Hoe groot zijn die witte stippen? Ik zou ook eerder aan een virusje denken.
Is ze een hond die vreemde dingen eet?
Niet te snel open maken hoor.
Door Ellen Els en Nina
#891225
Bedankt voor jullie reacties.
Het lijkt wat beter te gaan. We hebben haar steeds, met een pipet, gedwongen water te drinken om uitdrogen te voorkomen.
Vanmorgen heeft ze voor het eerst twee hapjes gegeten. Bij de DA op controle nam ze ook een snoepje aan en at dat op. De koorts was gezakt, hartslag rustig. Buik voelde volgens DA ook beter aan. Omdat ze nog geen ontlasting had gehad heeft ze een clisma gekregen, na vijf minuten volgde de ontlasting. Daar was niets afwijkends in te ontdekken.
Afijn, we nemen geen verdere stappen, hopen dat het herstel zich voortzet. Dus blijven we haar vocht toedienen, proberen haar weer aan het eten te krijgen en checken de ontlasting. Ze heeft ook nog medicijn gekregen om braken tegen te gaan.
Morgen moeten we de DA bellen om vorderingen te bespreken. Hopelijk loopt het met een sisser af.
Toch vraag ik me af wat die stippen dan (geweest kunnen) zijn. Ze had (ivm vakantie, alleen kvv meegenomen) al anderhalve week geen botten gegeten.
Door Ine
#891285
Om haar te laten drinken, kun je een klein scheutje karnemelk door het water doen, of misschien wat boouillon trekken van kip- of rundvlees.
Sterkte!!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#891291
de bouillon is iid een super idee!! Dat lusten ze altijd wel.
Laat je nog een foto maken om te zien of alles nu 'schoon' is?
veel sterkte
ellen
Door Ellen Els en Nina
#893389
Zo, eindelijk een update met goed nieuws. Nina heeft de hele week niet gegeten en minimaal gedronken (dat vulden we aan door water via een pipet in haar mond te spuiten). Gistermiddag kleine beetjes gehad, met lange tanden, maar dat bleef erin.  Gisteravond wilde ze voor het eerst weer wat eten. Helaas werd dat na twintig minuten ook weer uitgekotst. Sjips...weer terug naar af, dacht ik. Vanmorgen weer helemaal niks, koppie laten hangen, lusteloos liggen en niets eten. Maar aan het einde van de morgen kwam de ommekeer. Ze werd ineens enthousiast, speelde wat met de pup. Dus maar weer wat eten geprobeerd (kippengehakt, lekker licht verteerbaar). Dat ging er vlot in. En, nog veel belangrijker, bleef er in. Na een uurtje of twee ook weer een stuk gaan wandelen (rustig aan de riem) en daar was ze ook enthousiast. Ze moest zowaar poepen (natuurlijk heb ik dat meegenomen en helemaal uitgepluist....mmm, lekker werkje....afijn, er zat niks raars in. Paar miniscule botsplintertjes, maar die waren keurig "verpakt").
De rest van de middag gewoon rustig aan. Vanavond weer beetje gehakt gegeten (met antibioticapil erin). En straks voordat we gaan slapen nog maar wat. Zo opbouwen met kleine beetjes hoop ik dat het goed gaat.
Bedankt voor julie reacties.
Door tiny
#893418
He, gelukkig, dat zijn weer goede geluiden. Laten we duimen voor een goede nachtrust voor allemaal :D
Door Ellen Els en Nina
#893657
Het herstel zet gelukkig door.  :)
We verdelen d'r eten voor de zekerheid nog een dag of in twee in wat kleinere porties. Vandaag zowel Energique als CB gegeven en beiden bleven er in. Ontlasting nog beentje onstabiel (een keer normaal en een keer wat dun)  maar dat zal wel weer normaal komen als ze weer d'r normale porties krijgt.
Ook zit ze weer vol leven. Net terug uit het bos waar ze weer heerlijk heeft gerend en gestoeid met de pup. Bedankt voor jullie reacties!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door