Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door eefje
#885257
mijn moeder heeft een kat die erg onder stress lijdt.
dit heeft ze al haar hele leven en hierdoor wast ze zichzelf helemaal kaal.
Het is niet zo dat ze elke dag veel stress heeft maar ze is als er stress is er erg gevoelig voor en reageert er dus heel heftig op.
ze heeft altijd alleen haar poten en buik kaal gewassen maar sinds kort begint ze met haar rug.
De dierenarts kon niks anders doen dan prednison geven een aantal jaren terug om te proberen haar uit het cirkeltje te halen maar helaas dit was van korte duur.
Nu kan mijn moeder haar helaas niet herplaatsen,deze kat is haar kindje en de stress komt ook steeds ergens anders vandaan dus ze weet ook niet hoe ze het kan voorkomen.
Nu vraag ik me dus af of er misschien iets alternatiefs is wat we haar misschien kunnen geven om haar wat te kalmeren.
Ze eten helaas brokjes,ze willen geen kvv eten(ik heb het al een paar keer geprobeerd) .
Dus als het ook voergerelateerd is zullen we waarschijnlijk niks merken maar we willen toch kijken of we de stress iets kunnen verminderen door iets  hom. te geven.
Wat is handig om hiervoor te geven?
ik ga zelf nu ook googlen maar goed ik heb er niet echt verstand van dus als iemand tips heeft horen we het graag ;)
groetjes eefje
Door Suzan54
#885277
Herplaatsen is vaak ook alleen probleemverplaatsing dus ik zou dit niet in deze situatie aanraden. Ze is een kwetsbaar type, zo te lezen. Niet ieder gezondheidsprobleem komt door stress vanuit de leefsituatie. Is zij de enige kat?
Voer veranderen is geen optie: misschien zijn hypoallergene brokjes van Royal Canin via de dierenarts naast een bepaald medicijn tegen psychische problemen wat dierenartsen wel geven aan dieren die dwangmatig hun vacht plukken wel een mogelijkheid? En misschien is de dosering cortisonen wel te laag. Het gaat om kwaliteit van leven en met zo'n jeukerig lijf is kwantiteit niet meer zo interessant.

Veel succes met de poes.
Door eefje
#885280
ze is niet de enige kat in huis,er leven nog een gec.kater en een poes maar van de laatste heeft ze zeker geen last.
de kater en zij liggen nog wel eens in de clinch maar dat zoekt ze ook zelf op,ze is een beetje jaloers als hij bijv.bij mijn moeder ligt.
Maar ik denk dat ze vooral aanvoelt als er onder de mensen ook stress is en dat heerst er al die jaren al behoorlijk.
ik heb gelezen dat feliway verdampers de stress kunnen verminderen en ik heb ook iets over een soort pasta gelezen die je moet geven waar dan stressverminderende middelen inzitten.
als dat wat is denk ik dat ze eerst dat wil proberen.
de poes is best lastig wat eten betreft en ook pilletjes enz is een heel gevecht vandaar ook dat we eerst zelf wat willen proberen.
als het aanhoud gaat ze wel naar de da maar het liefst voorkomt ze natuurlijk dat het zover moet komen.

groetjes eefje
Door Suzan54
#885318
Een kissebisje onderling is zo'n drama niet. Zo lang een dier niet bedreigt wordt, valt dat wel mee. Pillengeven is voor veel katten ook een stressvolle aangelegenheid. Mijn makke katjes zijn er heel makkelijk in maar vanwege de vakantie heb ik ze aangewend om het pilletje in een balletje leverpastei te geven. Nu staan ze dus te dringen voor hun pilletje. Er zit natuurlijk wat zout en mogelijke allergieopwekkende middelen in maar wanneer dit het probleem niet is, dan wordt het leven voor mens en dier wel wat prettiger en daar gaat het tenslotte om.
Feliwayverdampers zijn heel subtiel. De ene kat merkt er niets van terwijl het voor de andere de oplossing is. Het is trouwens wel een investering. Sommige dierenartsen hebben een stel verdampers beschikbaar om uit te proberen.
Door eefje
#885448
ze lust alleen kaas buiten haar gewone eten ::) tutje dat het is......
ik ga eens kijken of onze da dat ook heeft,ze wil sowieso toch daarheen met de poes en dan heeft hij misschien nog andere oplossingen waar we nog helemaal niet aan gedacht hebben.

bedankt!
groetjes eefje
Door Loeka
#885484
Kaas is ook een uitkomst!  :) Draai er een balletje van, stop de pil erin en gooi het balletje voor haar weg. En hup op is het al :D

Voor de gehaaide tiepes die de kaas om de pil heen eten zou je een pillenschieter kunnen proberen.
Door eefje
#885563
nou we gaan eerst maar eens kijken wat de da vind,misschien komen er geen pillen aan te pas,het liefst zien wij dat er geen pillen aan te pas komen maar gewoon iets natuurlijkers maar ja dat moet de situatie wel toelaten natuurlijk dus ik hoop dat we daar zeer binnenkort uitsluitsel over hebben.
ben op kattenplaza ook al aan het vragen geslagen maar daar word gedacht aan jeuk en dat is het volgens mij echt niet,het lijkt wel een soort smetvrees maar zonder te krabben en bijten.........vreemde kat.
we zoeken verder ;)
Door flin
#885580
eefje schreef:
dit heeft ze al haar hele leven en hierdoor wast ze zichzelf helemaal kaal.

ze heeft altijd alleen haar poten en buik kaal gewassen maar sinds kort begint ze met haar rug.
De dierenarts kon niks anders doen dan prednison geven een aantal jaren terug om te proberen haar uit het cirkeltje te halen maar helaas dit was van korte duur.
wat je hier schrijft, wil volgens mij zeggen, dat de prednison, wel heeft geholpen, tegen iets wat dus met jeuk te maken zou kunnen hebben,

ik geloof zeker dat een kat met stress, zich in allerlei bochten kan gaan wringen,
maar persoonlijk zou ik toch eerst alle andere mogelijkheden afstrepen, en dat kunnen er nogal wat zijn, helaas;
hormonaal
allergie
nieren?
en er zullen er nog wel meer zijn....
om nou niet nog meer 'rommel' in zo'n lijfje te gooien, wat 't al moeilijk heeft,
wordt 't misschien een lange zoektocht....

sterkte!!
Door Mevroi Kruim
#885643
Hoe kort hielp de predinison? Zijn er al eens kalmerende middelen geprobeerd en zo ja hielp dat dan?
Als de predinison hielp wijst dat idd op jeuk en dan zou bv visolie al een beetje kunnen helpen aangezien dat de huid versterkt. Als het kaallikken idd van de stress komt zouden kalmerende middeltjes effect kunnen hebben. Clomicalm ofzo, of zo'n feromonen-stekker.

Ik heb een kat die zich helemaal kaal waste, alleen op z'n kop zat nog haar. Bij hem was het jeuk, prednison hielp wel, onder de vlooienmiddelen hielp ook, maar echt effectief was vers voeren. Dat deed ik vanwege blaas- en nierproblemen bij de katten maar als neveneffect was Sjors van de jeuk af en blijft hij nu al jaren keurig in de jas.

Ik weet dat katten overzetten op vers niet eenvoudig is maar het feit dat ze in eerste instantie jakkiebah zeggen hoeft beslist geen reden te zijn om niet door te zetten. Alleen is het dan wel een kwestie van lange adem. Maar als het voor zijn bestwil is lijkt het me toch echt de moeite waard om het gedurende een aantal maanden gestructureerd te proberen. En dan niet de hele dag brokjes neerzetten en af en toe eens wat vers onder de neus houden maar brokken weg en een programma van steeds meer vers door wat ze dan ook maar het lekkerst vinden.
Door eefje
#885836
mijn moeder wil ze ook niet vers voeren,ik ben al blij dat ze de hond kvv geeft maar als de katten het niet gelijk gingen eten ging ze het ook niet voeren,tja het zijn niet mijn katten.
En ik ga er geen ruzie over maken,ik heb het geprobeerd en geen van allen wilde het eten,tja toen had ik niks meer te zeggen.
ze heeft ze een paar weken geleden nog behandelt tegen vlooien dus dat kan gewoon bijna niet,ze heeft al jaren geen vlooien bij ze gezien.
de predn. heeft volgens haar 3mnd geholpen en het zou heel goed kunnen dat het toen wel jeuk was,de oudste kat had toen ook extreem veel last van vlooienbeten dus wie weet(ik was nog erg jong en heb niet alles meegekregen.
Ik zal zeggen dat ze visolie mag,dat weet ze volgens mij al maar goed ik zal het nog even doorgeven.hopelijk wil ze het oplikken.
we gaan ook naar de da om de medische oorzaken hopelijk uit te sluiten,zoniet kunnen we haar iig behandelen.
Door kittycatty
#890510
Als je 'm aanschaft: goedkoopste feliway- verdamper die ik heb kunnen vinden

www.vetshop.nl    21,95 incl. btw verzendkosten 4,00
Laatst gewijzigd door kittycatty op ma 07 jan 2008, 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eefje
#890532
nou dank voor je tip!
ik geloof alleen dat het toch niet nodig is,mijn moeder heeft haar nogmaals behandelt tegen vlooien en ook geeft ze nu visolie en volgens haar gaat het beter.
niet meer dat eeuwige gewas dus schijnbaar gaat het goed.

groetjes eefje
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door