Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fanny
#871859
Deze week werd beginnend nierfalen vastgesteld bij mijn 6 jaar oude kater.
Van de da kreeg ik een seniorendieet mee speciaal afgesteld op de nieren.
Ik heb al heel wat sites over nierfalen geraadpleegd en meer en meer ben ik geneigd om over te schakelen op vers vlees (carnibest). Mijn kater hoeft blijkbaar nog geen medicijnen te krijgen waardoor ik toch vermoed dat zijn waarden nog redelijk goed zijn.
Mijn da raad mij dit af aangezien in vers vlees te veel eiwit aanwezig zou zijn, maar volgens velen is dierlijk eiwit beter afbreekbaar dan plantaardig eiwit (wat dus ook in die brokken zit) en zou dit de nieren minder belasten.
Hij zei wel dat hij eventueel later nog zou aanraden om op vers vlees over te schakelen...
Ook zei hij dat mijn kater nooit meer zou bijkomen (hij ziet er momenteel bijna uit als een wandelend skelet) en hij de volgende keer een injectie met een spieropbouwend hormoon moest krijgen...
Mijn da heeft mij niet helemaal kunnen overtuigen en dus ben ik enorm aan het twijfelen.
Schakel ik over op bereid vers vlees (barf is hier door omstandigheden niet haalbaar) of volg ik het advies van mijn da?
Kan ik mss beter de brokken van de da mengen met vers vlees?
Ik heb hier en op andere plaatsen al heel wat positieve ervaringen gelezen, maar ik wil de gezondheid van mijn kat ook niet op het spel zetten door op mijn eentje te beginnen experimenteren.
#871876
Overzetten op vers. Liefst vers zonder graan. Daar hoef ik echt geen seconde over te twijfelen. Ik heb zelf de ervaring met katten met nier- en blaasproblemen en die waren gewoon over nadat ik ze op vers had ovegezet, inmiddels zes jaar geleden. Ik heb 1 kat met een schrompelnier en nierfalen volgens de da, als gevolg van de brokken en ook die doet het nu zo goed dat hij z'n medicatie niet meer nodig heeft, z'n nierwaardes zijn gewoon goed en hij is weliswaar niet bolrond, nooit geweest ook, maar ziet er prima uit, zeker voor z'n leeftijd van 15 jaar.

Het is belangrijk om katten met nierproblemen geen granen te voeren, koolhydraten maken de urine basisch en dat kunnen ze niet hebben. Versvoer bevat niet te veel eiwit (het hele weinig eiwit-verhaal is trouwens achterhaald voor katten met beginnend nierfalen) maar wel eiwit van hoge biologische waarde, en dat is ook belangrijk. Verder bevat het veel vocht, essentieel om de nieren aan het werk te houden.
Brokken komen dus niet in aanmerking en ik zou ook zeker niet blijvend gaan mengen, dat lukt bijna nooit. Ze blijven dan de vertrouwde brokken eruit plukken en eten de kvv niet.

Je bent zeer zeker niet in je eentje aan het experimentern, heel veel katteneigenaren zijn je voorgegaan en hebben succes gehad met vers voeren.
Ik snap trouwens helemaal niks van het idee van je da om eventueel later wel op vers over te gaan. Waarom later? Waarom niet nu?
Door flin
#871918
'k weet niet of je nu droge brokjes van de da hebt gekregen, of blik?

niet alle katten stappen even makkelijk over naar 'vers', maar als je besluit vers te gaan geven zou je alvast kunnen beginnen met 'n theelepeltje vers door  'n maaltijd te mengen,
de brokjes (die onze katten ook altijd kregen) mengde ik zo met water, dat 't een papje werd, en dan wat kvv erdoor, zodat ze niet meer konden 'vissen'....(hadden ze al wat extra vocht binnen ook)

ze kregen er wel een vreselijk smerige snoet van....niet belangrijk!
Door fanny
#872214
Dus dan zou ik gewoon beetje bij beetje moeten overstappen op de diabetes versie van Carnibest?  Kan ik die dan ook geven aan mijn andere 5  katten of zou ik hen dan beter de gewone versie geven?
Moet ik daar dan nog iets aan toevoegen?  Ik dacht ook dat katten toch een minimum aan groenten/fruit moeten hebben, zit dat ook in Carnibest? 

Ik had een hond (helaas onlangs overleden) die ik Duck gaf en daar mengde ik soms een paar dingen onder  (kefir, yoghurt, worteltjes, aardappeltjes, groene boontjes, enz...) voor wat afwisseling en daar was ze zelf eigenlijk helemaal gek op.
Kan ik dat met carnibest voor katten ook doen zodat mijn kater toch iets van groenten/fruit binnen heeft?  Of is dat helemaal niet nodig?

Wat betreft mijn da snap ik zijn redenering ook niet goed.  Mss twijfelt hij zelf ook of dat uiteindelijk beter is?
Wat mij ook nogal stoort is het feit dat mijn da beweerde dat hij niet meer ging aankomen en dat ik vooral blij mocht zijn als hij niet nog vermagerde...  Is er een kans dat hij een beetje bijkomt als ik hem vers voer geef?  Hij is nu gewoon zo verschrikkelijk mager (lijkt bijna op een skelet met een velletje er over).

@flin: ik heb nu brokken gekregen, maar als ik dat wou kon hij me blik geven ook...
Denk niet dat onze Kenzo erg moeilijk zou doen om over te schakelen.  Hij eet deze brokken nu ook zonder problemen en eerlijk gezegd is hij gewoon een veelvraat...  Ik heb hem nog op dieet moeten zetten omdat mr zo graag alles eet  ::)

In elk geval al heel erg bedankt voor de antwoorden.  Ik zal ondertussen al eens op zoek gaan naar een leverancier hier in België  :)
#872294
Ja, ik zou idd geleidelijk overgaan op de diabetesversie van CB, als je die kunt krijgen. Ik zou de andere katten de 'normale' versie geven, maar ik beken eerlijk dat ik geen verstand heb van kvv en de verschillen ertussen. Je zou kunnen bellen met de fabrikant voor advies, ze zijn daar heel goed en behulpzaam.
Katten hebbne geen groente nodig en de meeste katten eten het ook niet.
Door YaYa
#872699
Ik heb vorige week net aan cb in Bunschoten gevraagd of alle katten op de cb diabetes mogen. En dat kan inderdaad.
Het werd alleen afgeraden om fokpoezen, zogende en drachtige poezen en kittens op de cb diabetes te zetten en voor hun de andere varianten te gebruiken. Dus als je die niet hebt, is er geen enkel probleem.
Door fanny
#890148
Helaas heeft m'n kater het niet gered... :-[ Vrijdag 21 december hebben we hem bij de da binnengebracht om aan het infuus te leggen. Die nacht is hij overleden...
Afbeelding

De andere katten staan nog altijd op CB en doen het er goed op. Ik zit nu wel nog met zo'n 2 kilo CB diabetes, maar aangezien de andere katten die ook mogen eten, raakt dat wel op.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door