Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Boston
#89003
Het is alweer een tijd geleden dat ik iets op Barfplaats heb geplaatst, maar kijk er wel regelmatig op, er staan altijd weer interessante onderwerpen op.

Ik ben helemaal gek van het boek van Dr. Billinghurst en heb ook zijn boek als leidraad gehanteerd voor de samenstelling van het menu voor Boston, ik heb vorige week bijgehouden wat ik hem heb gegeven en dit is het resultaat:

Maandag
- 400 gr kippenvleugels + vitamine C (esther C)
- 400 gr orgaanvlees + gft-mix + 2 theelepels appelazijn + 1 theelepel lijnzaadolie + 2 tabletten kelp + eetlepel cottage cheese

Dinsdag
- 400 gram Spare ribs + vitamine C
- 400 gram vis + groentemix + 2 theelepels appelazijn + 2 tabletten kelp

Woensdag
- 400 gram Kippennekken + vitamine C
- 400 gr gehakt (rund, lams of geit) + groentemix + appelazijn + lijnzaadolie + kelp + ei (+schaal)

Donderdag
- 500 gram spiervlees + vitamine C

Vrijdag
- 400 gr Spare ribs + vitamine C
- 400 gr orgraanvlees + gft-mix + appelazijn + lijnzaad olie + kelp + cottage cheese

Zaterdag
- 400 gr kippenvleugels + vitamine C
- 400 gr gehakt + orgaanvlees + appelazijn + lijnzaadolie + kelp + ei (+schaal)

Zondag
- 400 gr geitenvlees/bot + vitamine C
- 400 gr pens

Ik ben opzoek naar een poelier zodat ik meer kan afwisselen en als het goed is heb ik eindelijk een slachthuis gevonden die behulpzaam is (duimen dus).

Nou is Boston de laatste tijd best wel gek van gras, het liefst die verse sprieten, ik ben dus benieuwd of dit aan mijn voeding ligt. Hij braakt niet gelukkig, maar toch minstens 2 keer in de week zie je hem toch even aan een paar grassprieten kauwen.

Boston weegt nu ongeveer 46 kilo en is 16 maanden, ik ben heel benieuwd wat jullie reactie is op dit dieet.

Hij krijgt minstens 2 keer in de week ook recreatie botten, waar meestal nog pezen aan zitten en nog een beetje vlees.

grts,
lorraine
Door Dominica
#89025
Hoi Lorraine,

Wat voor een ras is Boston, en hoe lang geef je hem BARF? Ik will pas beginnen met barf en dit onderwerp intereseert mij zeer.. En eigentlijk ben ik zeer blij om eindelijk te zien hoeveel van de botten met vlees er per dag gegeven moeten worden. Welke groenten en friut geef je? En hoeveel van dat mixie krijgt Boston per dag?

Groetjes,
Dominica
Door Boston
#89052
[quote="Dominica"]

Wat voor een ras is Boston, en hoe lang geef je hem BARF? Ik will pas beginnen met barf en dit onderwerp intereseert mij zeer.. En eigentlijk ben ik zeer blij om eindelijk te zien hoeveel van de botten met vlees er per dag gegeven moeten worden. Welke groenten en friut geef je? En hoeveel van dat mixie krijgt Boston per dag?

[/quote]

Hoi Dominica,

Boston is een amerikaanse bulldog en hij krijgt nu ongeveer 5 maanden BARF.
Als pup kreeg hij brokken, maar daar ben ik toen redelijk snel vanaf gestapt en overgegaan op Energique en ondertussen alvast laten wennen aan de kippennekken (botjes zijn niet meteen zo hard) en gft-mix.

Ik geef allerlei soorten groenten (bloemkool, andijvie, wortelen, courgette, aubergine, spinazie, komkommer, tomaat) noem maar op wat een leuk prijsje heeft neem ik mee, even pureren en invriezen.
Wat fruit betreft ook van alles hoor (appels zonder klokhuis, banaan, kiwi, sinaasappel, peer, mango) hij is helemaal gek van fruit, nouja eigenlijk lust hij alles wel ;D. Als ik zo'n mixje maak dan zijn het meestal 3 tot 4 eetlepels die ik in een bakje invries.

grts,
lorraine
Door Dominica
#89061
Haal je het vel van de nekken eraf? Toen je overstapte naar BARF had hij geen last van diarees of overgeven?
Door Boston
#89077
[quote="Dominica"]
Haal je het vel van de nekken eraf? Toen je overstapte naar BARF had hij geen last van diarees of overgeven?
[/quote]

Nee hoor, ik geef alles precies zoals ik het koop. Vers en rauw. En de groente en fruit gepureerd.

Ik heb express ook eerst de overstap gemaakt naar Energique (versvoervoeding) de eerst paar dagen moest hij daar wel aan wennen, diaree en dan weer goed en dan weer diaree, maar dat is toch redelijk snel weer over gegaan hoor.

Zijn drolletjes (let op: tjes ;)) zien er perfect uit hij neemt veel meer op, dat zie je meteen aan zijn ontlasting het is veel minder, meestal 1 keer per dag.

Als ik hem teveel bot geef merk ik het ook aan zijn ontlasting hoor, dat is dan net iets te hard, dus ik ben nu opzoek naar de juiste verhouding, zodat dat weer normaal is.

grts,
lorraine
Door Lizzy
#89171
Hoi Lorraine, ziet er goed uit! Mag ik vragen wat voor orgaanvlees je geeft? Hoeveel groente/fruitmix geef je gemiddeld? Heb je zelf berekeningen gemaakt van het menu en of je dan op ongeveer 60 RMB's enzo komt? (Da's mijn hobby namelijk, om de percentages uit te rekenen ;D).

Eet jouw hond de recreatiebotten op, of kluift hij er een beetje aan? En wat bedoel je met spareribs? Botten+vlees van bijv. lam ofzo?

Groetjes, Lizzy
Door Boston
#89267
[quote="Lizzy"]
Hoi Lorraine, ziet er goed uit! Mag ik vragen wat voor orgaanvlees je geeft? Hoeveel groente/fruitmix geef je gemiddeld? Heb je zelf berekeningen gemaakt van het menu en of je dan op ongeveer 60 RMB's enzo komt? (Da's mijn hobby namelijk, om de percentages uit te rekenen ;D).

Eet jouw hond de recreatiebotten op, of kluift hij er een beetje aan? En wat bedoel je met spareribs? Botten+vlees van bijv. lam ofzo?

Groetjes, Lizzy
[/quote]

Hoi Lizzy,

Hij krijgt hart, lever, niertjes enz van kip, rund en lam.
Volgens mij zit ik tussen 40% en 50% RMB, maar ik zou het super vinden als jij het nogmaals voor mij uit zou kunnen rekenen (is niet echt mijn hobby namelijk ;))

Ja, het is bij hem echt knagen en opeten en ik haal ze ook weg, want hij is er heel gek op maar van te veel bot worden zijn drolletjes zo hard.

Hij krijgt altijd lams of kalfs spareribs, (vlees en bot)

Wat groente/fruit mix betreft krijgt hij ongeveer 250 tot 300 gram per keer en als ik alleen groente met bv gehakt geef dan is dat ongeveer 150 gram.

Ik ben heel benieuwd naar jouw berekening :)

grts,
lorraine
Laatst gewijzigd door Boston op vr 30 apr 2004, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#89282
Hoi Lorraine,
Afwisseling ziet er goed uit hoor! Super! Ik weet niet hoe jouw Boston denkt over hele "prooidieren" maar anders is het altijd geinig om halve eend, halve parelhoen en bijv. konijn ofzo te geven!

OK, ik kom op de volgende percentages uit:

36,4% Vleesbotten
18,2% Orgaanvlees (inclusief de pens)
19,7% Spiervlees
15,2% Groentes
6% Vis
4,5% Diverse (cottage cheese en ei)
--------
100% totaal

De vleesbotten: dat is exclusief de recreatiebotten omdat ik daar het gewicht niet van kon vinden - met de recreatiebotten erbij kom je dus iets hoger uit, denk ik. Tenminste, als Boston daar inderdaad bot van binnen krijgt.

Geef je hele/rauwe vissen? Dan zou je deze bij de vleesbotten op kunnen tellen, kom je op 42,4% en als ik er vanuit ga dat jouw vleesbotten voor 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan, kom je dus op 21,2% kaal bot.

En als je die 21,2% vlees dan optelt bij het spiervlees, dan kom je qua spiervlees ui op 40,9% spiervlees.

Alles bij elkaar kom ik dus op 84,5% voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong!

Nou, laten we eerlijk wezen, dit ziet er uitstekend uit qua percentages!

Groetjes, Lizzy
Door Boston
#89289
Lizzy schreef: Hoi Lorraine,
Afwisseling ziet er goed uit hoor! Super! Ik weet niet hoe jouw Boston denkt over hele "prooidieren" maar anders is het altijd geinig om halve eend, halve parelhoen en bijv. konijn ofzo te geven!
Gelukkig, heerlijk om te horen zeg ;D, ik wil hem dat ook graag geven, dus ik ga snel opzoek voor hem.
OK, ik kom op de volgende percentages uit:

36,4% Vleesbotten
18,2% Orgaanvlees (inclusief de pens)
19,7% Spiervlees
15,2% Groentes
6% Vis
4,5% Diverse (cottage cheese en ei)
--------
100% totaal

De vleesbotten: dat is exclusief de recreatiebotten omdat ik daar het gewicht niet van kon vinden - met de recreatiebotten erbij kom je dus iets hoger uit, denk ik. Tenminste, als Boston daar inderdaad bot van binnen krijgt.
Ja, ik kom dan iets hoger uit, want hij krijgt ook bot binnen. Als het aan hem ligt knaagt hij de hele dag door op zo'n bot.
Geef je hele/rauwe vissen? Dan zou je deze bij de vleesbotten op kunnen tellen, kom je op 42,4% en als ik er vanuit ga dat jouw vleesbotten voor 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan, kom je dus op 21,2% kaal bot.
Nee, helaas geef ik geen hele rauwe vissen, maar uit blik. Het is heel vreemd, maar hij is met een rauw visje langer dan 30 minuten bezig (misschien voelt hij zich te elite om zich vies te maken ;D ik weet het niet hoor) maar vis uit blik meestal mootjes op waterbasis of andere vis op waterbasis soms op oliebasis gaat erin als koek, dus daar hou ik het nu maar even op.
En als je die 21,2% vlees dan optelt bij het spiervlees, dan kom je qua spiervlees ui op 40,9% spiervlees.

Alles bij elkaar kom ik dus op 84,5% voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong!

Nou, laten we eerlijk wezen, dit ziet er uitstekend uit qua percentages!
Jippie, hihi lijk wel een klein kind he, maar ik heb veel over voor mijn doggie, maar het moet wel goed zijn.
Lizzy heel erg bedankt voor het uitrekenen, jouw berekening is heel duidelijk.

grts,
lorraine
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door