Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Toran
#88904
Dit heb ik op het hondenforum gepost, maar ik wilde het hier ook even kwijt:


Vandaag hoorde ik iets waar ik heel erg aan twijfel: "versvleesvoeding is niet goed, want het is een bom van eiwitten".
Op de verpakking staat misschien maar iets van 10%, maar omdat er zoveel vocht inzit lijkt het weinig. In werkelijkheid is het 65%.

Dit is mij verteld... klopt dit? En dan niet een simpel antwoord "Nee", maar graag een beetje toelichting erbij

Verder werd gezegd dat puppen puppenvoer moeten eten omdat het eiwit juist goed voor de groei is en de groei op een positieve manier bevorderd. In volwassenvoer zit te weinig eiwit waardoor de pup niet goed groeit.
Daarom is een voeder die aangepast is op formaat en leeftijd het allerbeste.

Ik weet nu niet wat ik moet denken, want in mijn ogen waren dit soort voeders juist niet goed, en versvlees en volwassenvoer juist wel goed...

Over Barf: barfen is goed maar dan moet je wel per keer hele dieren geven. Dus niet apart organen of groente etc..

Klopt dit :-\
Door Paul_Barte
#88908
Bedankt zeg....heb ik net een slokje heerlijke rode wijn in mijn mond hangen kom ik dit tegen........

Hele beeldscherm zit onder :-\ :-X 8)
Door Lizzy
#88934
Nee, dit klopt voor geen ene meter! En ik zal je proberen uit te leggen waarom:

Als je naar de gemiddelde versvleesvoeding kijkt, dan kun je ook hier de eiwitfractie uitrekenen (en het percentage eiwit dat procentueel vermeld staat op de verpakking zegt niets, het gaat om de eiwitfractie). Wanneer je deze uitrekend voor de meeste versvleesvoedingen (hoe de eiwitfractie uit te rekenen heeft Chooky in de barfplaats bibliotheek vermeld!) kom je op ongeveer 24% tot 26%. En die eiwitfractie is perfect!

En, dat is nog niet het enige. Bij brokken praat je ook over eiwitfractie, maar van brokken weten jij en ik dat de kwaliteit van het eiwit meestal van belabberde kwaliteit is (leer en veren kunnen een perfecte eiwitfractie leveren maar is voor de hond totaal nutteloos - in versvlees zul je geen leer en/of veren aantreffen). En niet alleen de eiwitfractie is belangrijk, vooral de kwaliteit van het eiwit is belangrijk! Van versvlees (van een fatsoenlijk merk) is de kwaliteit vele malen beter dan van iedere brok (waar de eiwitbron sowieso doodgekookt is).

Ik stel zelf de voeding voor mijn hond samen. En gemiddeld zit ik op een eiwitfractie van 31%. Da's hoog! Maar aangezien de eiwitten van een gigantisch goede kwaliteit zijn, schaadt dit mijn honden niet.

Met andere woorden Toran, wie deze persoon ook geweest is: verstand van hondenvoer heeft hij of zij niet. Totaal niet. Voor pups bestaat er geen betere voeding dan een versvleesvoeding van een goed merk. Om te beginnen ontwikkelt een pup z'n darmflora in de eerste weken/maanden van z'n leven. Een goede darmflora ontwikkelen op drooggekookt meuk: dat gaat niet lukken.

Ook voor een pup geldt dus dat de voeding een hoge kwaliteit eiwit nodig heeft. Een pup heeft helemaal geen hoog eiwit gehalte nodig. En ook geen laag eiwit gehalte nodig. Een GOEDE KWALITEIT eiwit, dat heeft hij nodig. En een pup van een wolf eet ook geen puppy brokjes.

Veel merken voeding verkopen overigens wel puppyvoeding maar bij net zoveel merken verschilt het percentage eiwit, calcium, fosfor nauwelijks van de volwassen-voeding..... Marketing stunt? Vraag aanbod-verhaal?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 29 apr 2004, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#88956
[quote="Paul_Barte"]
Bedankt zeg....heb ik net een slokje heerlijke rode wijn in mijn mond hangen kom ik dit tegen........

Hele beeldscherm zit onder :-\ :-X 8)
[/quote]Hoe ist met je toetsenbord?
Door Paul_Barte
#89001
[quote="Paul_Barte"]
foet eem neetje hek maar boor de test balt jet wel mee.
[/quote]

Doet een beetje gek maar voor de rest valt het wel mee

>>de toetsen ernaast zijn alweer los ;D<<
Door yalla
#89002
[quote="Lizzy"]En een pup van een wolf eet ook geen puppy brokjes. [/quote]

Mag ik hier even op inhaken en dat is niet om te zieken (want je weet hoe ik over hondenvoeding denk), maar toch even een vraag in de hoop dat je die wilt beantwoorden:

Brokkenfabrikanten zeggen inderdaad dat er verschil moet zijn tussen voeding voor kleine, grote en zeer grote rassen en dan ook nog puppy's en volwassen honden. Er wordt zelfs nog onderscheid gemaakt tussen actieve, minder actieve en oudere honden.
Maar nu de vraag: waarom is dit onzin? Jouw vergelijking met wolvenpups gaat natuurlijk niet op. Wolven zijn namelijk allemaal ongeveer even groot en groeien ongeveer even snel. Wij hebben honden gefokt die - als ze volwassen zijn - 4 kg of minder wegen of een schofthoogte hebben van meer dan 80 cm. Deze honden groeien ook meerdere kilo's in de week als ze pup zijn; er is geen wolf die 4 kilo in de week groeit. M.a.w.: mij lijkt het wel een steekhoudend verhaal dat er verschil is in puppyvoer voor snelgroeiende rassen. Er is gewoon een verschil tussen een Chihuahua en een Ierse Wolfshond. En dat verschil vind je nergens in wolven. Kun je dat uitleggen?
Laatst gewijzigd door yalla op vr 30 apr 2004, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#89009
[quote="yalla"]
[quote="Lizzy"]En een pup van een wolf eet ook geen puppy brokjes. [/quote]

Mag ik hier even op inhaken en dat is niet om te zieken (want je weet hoe ik over hondenvoeding denk), maar toch even een vraag in de hoop dat je die wilt beantwoorden:

Brokkenfabrikanten zeggen inderdaad dat er verschil moet zijn tussen voeding voor kleine, grote en zeer grote rassen en dan ook nog puppy's en volwassen honden. Er wordt zelfs nog onderscheid gemaakt tussen actieve, minder actieve en oudere honden.
Maar nu de vraag: waarom is dit onzin? Jouw vergelijking met wolvenpups gaat natuurlijk niet op. Wolven zijn namelijk allemaal ongeveer even groot en groeien ongeveer even snel. Wij hebben honden gefokt die - als ze volwassen zijn - 4 kg of minder wegen of een schofthoogte hebben van meer dan 80 cm. Deze honden groeien ook meerdere kilo's in de week als ze pup zijn; er is geen wolf die 4 kilo in de week groeit. M.a.w.: mij lijkt het wel een steekhoudend verhaal dat er verschil is in puppyvoer voor snelgroeiende rassen. Er is gewoon een verschil tussen een Chihuahua en een Ierse Wolfshond. En dat verschil vind je nergens in wolven. Kun je dat uitleggen?
[/quote]

Ben Lizzy wel niet maar er is niet één ras wat meerdere kilo's in de week groeit!!! Ook een Ierse wolfshond niet en als dat wel zo is komt dat door een voedsel wat voor geen meter klopt en vraag je om groeipijnen en/of afwijkingen.

Een klein hondje groeit in verhouding precies evenveel als een grote...dat heeft de natuur namelijk zo geregeld.

Klere Moon..een olifant groeit ook veel sneller als een muis maar dat is toch geen reden om puppy-olifanten-voer uit te vinden??
Door yalla
#89013
[quote="Paul_Barte"]
[quote="yalla"]
[quote="Lizzy"]En een pup van een wolf eet ook geen puppy brokjes. [/quote]

Mag ik hier even op inhaken en dat is niet om te zieken (want je weet hoe ik over hondenvoeding denk), maar toch even een vraag in de hoop dat je die wilt beantwoorden:

Brokkenfabrikanten zeggen inderdaad dat er verschil moet zijn tussen voeding voor kleine, grote en zeer grote rassen en dan ook nog puppy's en volwassen honden. Er wordt zelfs nog onderscheid gemaakt tussen actieve, minder actieve en oudere honden.
Maar nu de vraag: waarom is dit onzin? Jouw vergelijking met wolvenpups gaat natuurlijk niet op. Wolven zijn namelijk allemaal ongeveer even groot en groeien ongeveer even snel. Wij hebben honden gefokt die - als ze volwassen zijn - 4 kg of minder wegen of een schofthoogte hebben van meer dan 80 cm. Deze honden groeien ook meerdere kilo's in de week als ze pup zijn; er is geen wolf die 4 kilo in de week groeit. M.a.w.: mij lijkt het wel een steekhoudend verhaal dat er verschil is in puppyvoer voor snelgroeiende rassen. Er is gewoon een verschil tussen een Chihuahua en een Ierse Wolfshond. En dat verschil vind je nergens in wolven. Kun je dat uitleggen?
[/quote]

...dat heeft de natuur namelijk zo geregeld.
[/quote]

Ja maar daar gaat het nou juist om. Onze hondenrassen zijn door ons gefokt; dat heeft de natuur helemaal niet geregeld. Als de natuur het zou regelen, dan zouden er helemaal geen Engelse Bulldoggen en Sharpei's bestaan want die overleven namelijk niet in de natuur. Bij voorbaat al sorry als ik mensen beledig die zo een ras hebben, maar die weten dat ik stiekem wel gelijk heb, hoop ik.... ;)
Laatst gewijzigd door yalla op vr 30 apr 2004, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door