Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Angelique
#88951
Vannacht heeft één van onze honden een behoorlijke epilepsieaanval gehad. Dit kwam volkomen onverwacht omdat deze hond (3,5 jr.) nog nooit iets in die richting heeft laten zien en ook op dat moment was er niets aan de hand, ze wilde van het bed afstappen en plettert ineens tegen de vlakte. De aanval duurde een paar minuten, maar de schrik zit er bij ons uiteraard goed in.

Kan er iets met het voer fout zitten, een tekort aan een vitamine of mineraal oid, wat dit veroorzaakt zou kunnen hebben?
Door SHIVA
#88958
Angelique wat zal je geschrokken zijn
Hoe gaat het nu met je hond
Heb geen idee of het aan het voer ligt
wat voer jij ze? barff of kvv
ik hoop voor jullie dat het beter gaat en dat het eenmalig is
gr shiva
Door Truus
#88960
He gedsie Angelique, wat zul jij geschrokken zijn.
Wat kan dat nou zijn he? Ik heb geen idee....misschien anderen?..........
Gebruikersavatar
Door Angelique
#88968
We voeren zo'n beetje 50/50. Met het meisje gaat het redelijk, ze heeft wel haar schouder geblesseerd omdat ze die smak maakte. Verder is ze de hele dag erg rustig geweest voor haar doen. Normaliter is het een behoorlijke druktebol, de hele dag druk met spelletjes en nu de hele dag een beetje in een dalletje.
Door Paul_Barte
#88972
Angelique schreef: Vannacht heeft één van onze honden een behoorlijke epilepsieaanval gehad. Dit kwam volkomen onverwacht omdat deze hond (3,5 jr.) nog nooit iets in die richting heeft laten zien en ook op dat moment was er niets aan de hand, ze wilde van het bed afstappen en plettert ineens tegen de vlakte. De aanval duurde een paar minuten, maar de schrik zit er bij ons uiteraard goed in.

Kan er iets met het voer fout zitten, een tekort aan een vitamine of mineraal oid, wat dit veroorzaakt zou kunnen hebben?
Klere Angelique...je schrikt je te pletter hè !!

Heb in het verleden ook een (opvang)hond gehad met epileptie, de eerste keer dachten wij dat ie dood ging....wisten wij veel.
Uiteraard heb ik in die tijd zo'n beetje alles uitgespit wat ik over dit onderwerp kon vinden en mijn mening is dan ook keihard NEE het is geen tekort aan iets in de voeding indien je honden op een natuurlijk voer staat wat compleet is.
Weet wel uitvaring dat sommige stoffen in het voer de zaak kunnen beinvloeden maar denk dan specifiek aan diverse E-nummers welke in je voer niet voor komen.
Door honden met epileptie over te zetten op natuurvoedsel werden de aanvallen minder heftig of minder frequent of de duur van de aanval werd minder.

Mijn hond (een Heidewachtel) is 13 geworden en had op een geven moment nog maar 2 aanvallen per jaar. Elke aanval bestond uit 2 gedeelten. Het eerste gedeelte viel eigenlijk wel maar net als je dacht dat het over was volgde het 2e gedeelte en dat was erg heftig. Had oit het huis vol visite toen de hond een aanval kreeg en uiteraard sprong ik direct op om de hond te helpen. (honddoeken eronder, zorgen dat ie zich niet bezeerde, zetpil valium in zijn achterste enz.) en toen de aanval over was was alle visite pleitte en het huis uit gevlucht........geen leuke ervaring dus.

Hang in ieder geval een lijstje in de kast en schrijf daar de datum op van de aanval en het tijdstip. Er kan een bepaald patroon inzitten.

Er zijn medicijnen voor maar die zijn vaak erger dan de kwaal en is afhankelijk van de frequentie van de aanvallen...bijhouden dus.

Deskundige op dit gebied is natuurlijk Amy de Graaf welke ook lid was van de Arf-lijst.
Door Paul_Barte
#88974
Het 'down-effect' de volgende dag is normaal...het kost veel...heel veel energie!!
Door SHIVA
#88975
Of het van het voer komt weet ik niet
je zou toch denken dat in de kvv alles zit wat ze nodig moeten hebben
mischien dat tannetje je hier meer info over kan geven
komt dit in haar lijn voor
Ik zou toch ook zeer zeker even kontackt opnemen met je da gewoonvoor de zekerheid
veel sterkte ermee en een knuffel voor je meissie
gr shiva
Door Truus
#88981
Onze eerste hond heeft het ook gehad.
Ik kreeg toen medicijnen maar na verloop van tijd heb ik het afgebouwd en ze heeft het toen nooit meer gehad.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#88987
Ja, te pletter schrik je je wel, ik dacht eerst dat ze stikte ofzo, maarja, waarin dan :-\
Maar goed, je gaat zoeken en je hoopt dan eigenlijk dat er iets aan de barfmaaltijden niet klopt en dat je die aanvult en voila probleem over. Zou mooi geweest zijn :(
Ze was vannacht ook al helemaal kapotmoe, ik kreeg al het idee dan ze aan het uitrusten was. Maar nu word ik ene beetje leip van mezelf, bij ieder geluidje spring je overeind, als je der even niet ziet duikt er zo'n doembeeld op van een stuiterende Groovy achter in de wei oid. :'(
Voor zover mij bekend is het bij de bobtails binnen het ras niet echt een probleem, het komt dan ook niet in bepaalde lijnen veelvuldig voor. Zelf dacht ik ook misschien aan een vreemde plant oid, of iets vreemds buiten gegeten enz.
Door SHIVA
#88997
Ik heb met scotty ooit gehad nog in zijn brokken tijd
dat hij moest poepen en terwijl hij zat viel hij ook van zijn graatje duurde een paar min misschien minder het leek een eeuwigheid
zwaar hijgen en slijm uit zijn bek is de hele dag van de kaart geweest
pas de volgende dag weer het ventje
wat het is geweest geen idee maar tot heden geen last meer gehad
ik hoop voor jullie dat dit dus ook eenmalig is geweest
gr shiva
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#89005
ach hemel wat een schrik; heel veel sterkte met 'r en ik hoop dat het hier bij blijft
Door 202spots
#89098
Angelique schreef: Vannacht heeft één van onze honden een behoorlijke epilepsieaanval gehad. Dit kwam volkomen onverwacht omdat deze hond (3,5 jr.) nog nooit iets in die richting heeft laten zien en ook op dat moment was er niets aan de hand, ze wilde van het bed afstappen en plettert ineens tegen de vlakte. De aanval duurde een paar minuten, maar de schrik zit er bij ons uiteraard goed in.
Kan er iets met het voer fout zitten, een tekort aan een vitamine of mineraal oid, wat dit veroorzaakt zou kunnen hebben?
Oh Angelique ,ik kan me voorstellen dat je geschrokken ben...
Onze vorige hond kreeg op het laatste jaar van zijn leven ook seizures en met de eerste dacht ik ook dat ie dood ging...(hij was toen 11)
Er kunnen verschillende oorzaken wezen,maar wanneer je nu rauw/versvoer geeft dan kan dat alleen maar 'n goeie invloed hebben,en honden met epilepsy die op Barf worden gezet,hebben net als Paul schreef,'n grote kans om minder,minder hevig of zelfs kans om helemaal geen seizures meer te krijgen.
Linda haar hond Timmy is daar 'n prachtig voorbeeld van!
Als Linda(the expert on epilepsy ;)) je berichtje leest dan zal ze zeker advies geven!

Maar je weet nog niet zeker of deze seizure veroorzaakt is door iets in de omgeving, in huis misschien 'n ander schoonmaakmiddel...???
Of in de tuin of buiten misschien met vergif gespoten tegen onkruid of ongedierte???

Nadat de seizure over was,gaf ik mijn Boef altijd 'n beetje icecream met Rescue Remedy..
icecream om de bloodsugar omhoog te brengen en Rescue Remedy om de kalmerend effect.
En neem ZELF OOK de R.R!!!
En het is 'n goed idee om de datum, tijdstip,lengte van de seizure,alles wat die dag is gedaan(training e.d)
Wanneer er 'n volgende seizure binnen 3 maanden komt,dan is er kans dat ze blijven komen,en moet je wel met de DA overleggen....

Hang in there!!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#89135
Phoe, dat lijkt me schrikken zeg. Ik weet niets over epilepsie maar zag dat er een stukje over op de website van Timmy (linda), met weer links naar andere toepasselijke sites. http://home.planet.nl/~jansm010/epilepsie.htm Misschien heb je er wat aan. Sterkte Angelique (en hond natuurlijk)
Sorry :-[, ik lees nu pas het bericht van Dory goed en zie dus dat zij al naar Linda verwijst. Nou ja beter 2x als geen keer verteld ;)
Laatst gewijzigd door Nitus op vr 30 apr 2004, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#89146
Dank je voor de info. Een eenmalige is het zeker niet, aangezien ze er vanmorgen weer eentje had. Deze is geklokt en was mider dan een minuut. Achteraf gezien denk ik dat die vorige dan ook korter was, maar in je beleving is het natuurlijk veel langer.
Ik weet dat ik in huis en tuin geen nieuwe rommel hebt gebruikt, qua schoonmaak of onkruidverdelger oid. We wonen echter wel in een agrarisch gebied dus misschien dat er in de omgeving wat rondgedwarreld heeft.
Die RR is een goeie, daar hebben we hier genoeg van, dus die zal ik in de aanslag houden.
Door ine
#89148
Angelique, Ik kan me je schrik helemaal voorstellen, het is zo eng om dit mee te maken!
Helaas, ik kan je niet helpen, maar hoop, dat dit een 1-malige is!
Héél veel sterkte voor jullie beiden! :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door