Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#889342
Hoe ver ga je voor je huisdieren met BARF vraag ik me de laatste tijd af. Het concept rauwvoeren spreekt me erg aan, het scoren van koopjes vind ik een sport. Maar hoever ga je met BARF? Ga je voor je hond en kat zelf prooidieren fokken en doden, offer je het ene huisdier op aan het andere? Zijn onze honden een soort afgoden of luxe paarden geworden? Om de vergelijking door te trekken:
Als je prooidieren voor consumptie voor je hond of kat fokt, verbouw je dan voor je gezin ook groente en aardappelen en is het lapje vlees op je bord ook afkomstig van een eigen dier?
Of staat de hond op zo'n voetstuk dat hij alleen deze voorkeursbehandeling krijgt?
Mijn honden eten er ook goed van hoor maar dan meer op de manier waarop BARF gepropageerd wordt: voor menselijke consumptie goedgekeurd vlees en orgaanvlees meestal vlees en orgaan wat mensen niet hoeven. Ik laat geen dieren voor mijn honden en katten slachten of nog erger dood zelf dieren om mijn honden en katten te voeren.
Het is ook niet nodig in ons land van overvloed.
Ik vraag me af of je op deze manier mensen die twijfelen of ze de stap van brok naar rauw zullen gaan maken over de streep kunt trekken om te gaan BARFen, ik denk van niet.
Door mirjam_dc
#889346
Tja, hier kun je op heel veel manieren naar kijken en over denken. Een probleem voor de vleesproductie is juist dat mensen a) te veel goedkoop vlees kopen b) te weinig van het dier nog eten. Wij maken ons daar allemaal schuldig aan (tenminste de vleeseters onder ons) al probeer ik mijn koopgedrag steeds verder aan te passen. Dus geen goedkope kip, geen goedkoop gehakt maar minder van betere kwaliteit. De marges voor de boeren zijn zo minimaal dat een welzijn van het dier noodgedwongen op een tweede plaats komt. In de ideale wereld zou het dierenwelzijn op 1 moeten staan, maar dat is nu eenmaal niet zo. De Nederlanders stemmen dan wel op de Partij van de Dieren en belijden hun medeleven met de mond, maar stemmen in de supermarkt  vooral met de portemonnee, dat doe jij zelf ook als je schrijft dat je het scoren van koopjes een sport vind (bedoel ik niet vervelend hoor!).
Ik begrijp dan ook niet helemaal de weerstand van het zelf fokken van prooidieren voor je huisdier of eventueel het houden van dieren voor eigen consumptie. Ik doe het zelf niet, heb er ook geen ruimte voor, maar feitelijk is dat wel de meest eerlijke manier van doen; je kunt dan zelf bepalen wat de kwaliteit van leven voor die beesten is, iets wat je nu heel vaak niet weet en veel mensen ook helemaal niet willen weten.
Je kunt niet zeggen dat er voor het voer dat jij nu aan je honden geeft geen beesten geslacht worden, dat weet je gewoon niet. Ik weet dat enkele versvleesleveranciers wel hele dieren opkopen omdat ze er anders gewoon niet aan kunnen komen; voornamelijk schaap en geit. Deze worden door die Nederlanders gegeten die nog wel alle delen van het dier gebruiken, veel respectvoller dan hoe wij met onze veestapel omgaan.
Het zou voor de hele industrie veel beter zijn als wij met z'n allen wel weer iets meer gaan eten dan alleen de filets en de biefstuk. Dan zou de boer meer voor zijn kip, koe of varken krijgen en zou dierenwelzijn ook meer aandacht kunnen krijgen (het dier dus beter 'verwaarden' zoals dat in sommige kringen heet). En dat dit dan zou inhouden dat je een koe 'extra' moet slachten om aan de hond te voeren, dat zij dan zo.
Ik krijg altijd een beetje kromme tenen van die mensen die roepen dat ze geen wild eten, want dat is zo zielig, maar wel de kipfilet voor 2 euro per kilo in hun winkelwagentje gooien. Volgens mij hebben die mensen het toch niet helemaal begrepen. Da's mijn mening.
Door conleeuw
#889347
't is maar net wat jij als huisdier bestempelt, een leuke, lieve, wollige schapje met een naam die bij wijze van spreken kind aan huis is, is mischien een huisdier, die zou je lijk mij niet makkelijk slachten of laten slachten om jou hond van eten te voorzien, maar een schapenhouder/fokker, die jaarlijks een x aantal lammeren als aanwinst heb, die aan het eind van een jaar zijn overschot/aanwinst slacht of te wel laat slachten, zou nooit vinden dat hij zijn huisdieren naar de slacht breng, en ja, ik kan mij goed voorstellen dat je de onderdelen van de geslachten vee aan jou huisdieren voer. Zo ook met andere dieren, ja, wij hebben nou eenmaal het gevoel dat een leuk, lief, schattig, wollig, konijntje een huisdier is, maar er wordt op deze wereld ook konijnen voor consumptie gefokt, dat zijn geen huisdieren...... dus...wat mij betreft, hangt het af van wat iemand als huisdier bestempelt, en hoe iemand er zelf tegenover sta. Vraag of je maar luk raak moet gaan zelf slachten, dat is wat mij betreft een ander vraag, ook daar kan je lang over discussies voeren, wat kan en wat kan niet, wat mag en wat mag niet. Uiteindelijk hangt het van de waarden en normen van een individu en de sameleving waarin die individu zich bevindt af ;)
Door Boefke
#889348
~Joke~ schreef:Ik laat geen dieren voor mijn honden en katten slachten of nog erger dood zelf dieren om mijn honden en katten te voeren.
Ik vind dit behoorlijk oordelend klinken eigenlijk. Voor mij is het niet nodig om dieren te laten slachten voor mijn honden. Ik woon alleen al tussen 3 supermarkten in. Maar daar koop ik dus vlees dat geslacht is voor mensen, en in mijn geval dus voor mijn honden. Geen afvalvlees dus. Bovendien heb ik in het verleden wel eens een geitje laten slachten voor mijn honden. En ik zou dat zo weer doen, ware het niet dat het nu erg ver rijden is voor me. Soms scoor ik wel eens wat afvalvlees, maar weinig de laatste tijd. Geen tijd en geen zin om heel NL daarvoor door te rijden, als ik voor iets meer geld hier prima voeding kan kopen. En tja, dat is dan officieel voor menselijke consumptie. Maakt mij dat dan een slecht persoon? Ik zie niet in waarom ik als mens (=alleseter, die het prima doet op een vegetarisch dieet) meer recht heb op vlees dan mijn hond (=carnivoor). Maar goed, los hiervan ga ik niet echt ver vind ik zelf. Ze krijgen geen biefstuk of garnalencocktails zeg maar. Maar er zullen zeker mensen zijn die me voor gek verklaren met wat ze hier krijgen. En zo verklaar ik anderen weer gek om heel andere zaken, een vakantie naar Ibiza bv, om maar wat te noemen. Maatstaven verschillen nu eenmaal nogal per persoon.
Door ~Joke~
#889361
mirjam_dc schreef: De Nederlanders stemmen dan wel op de Partij van de Dieren en belijden hun medeleven met de mond, maar stemmen in de supermarkt  vooral met de portemonnee, dat doe jij zelf ook als je schrijft dat je het scoren van koopjes een sport vind (bedoel ik niet vervelend hoor!).
Ik bedoelde koopjes scoren voor de honden, zelf eten we biologisch vlees. De koopjes die ik voor de honden scoor zijn bij het slachthuis
Door Borke
#889398
~Joke~ schreef: Hoe ver ga je voor je huisdieren met BARF vraag ik me de laatste tijd af.
Zo ver dat ik een grote vrieskist voor de katten in de schuur heb staan en een manshoge vrieskast en tafelmodel vrieskast voor de honden.
Zo ver dat ik wel per 100 kg tegelijk inkoop.
Zo ver dat ik graag biologisch voer aan de honden (en aan onszelf) maar het is moelijk te verkrijgen en erg duur.

Voor mij niets bijzonders en ik zie niet hoe ik mijn honden/katten daarmee op een voetstuk zou plaatsen. Ja ze eten kipvleugeltjes en die kunnen mensen ook eten, de rest van wat ze eten is iets wat mensen hier in NL als 'afval' betitelen, terwijl veel van die bevleesde karkassen prima eetbaar zouden zijn volgens mij, maar dat doen "wij" verwende mensen hier in NL niet...
Door roefus
#889411
Ik denk dat ik het in 'n ander topic al ongeveer gezegd heb.
In dit land kan ik mijn honden voor het grootste gedeelte prima met afval voeren (wat hier dan als een soort afval geldt).
Dus feitelijk denk ik dat ik door de bio-industrie (en het verwende eetgedrag van mensen), met mijn honden goed kan barfen.
Als het anders zou moeten en ik moest zelf prooidieren fokken en slachten, dan was dit voor mij 'einde barf-tijdperk'.
Althans: ik zou niet volledig barfen.
Door Lizzy
#889445
Ik voer mijn honden ook zoveel mogelijk "afval". Liefst biologisch afval, maar dat lukt niet 100%. Maar in ieder geval zoveel mogelijk 'dingen' die wij mensen niet eten. Dus kopvlees, orgaanvlees (daar blijft in NL heeeeel veeeeeel van over omdat het maar zo weinig gegeten wordt), botten, etc. Ik persoonlijk vind het een prettig idee dat er geen dieren doodgemaakt worden voor mijn dieren. Maar ja, ik vind dat iedereen dus fijn zelf moet weten hoe hij z'n hond voert en met wat. Daar wil ik niet over oordelen gewoon (hoewel ik er deep down natuurlijk wel mijn ideeen over heb, maar daar wil ik anderen niet mee lastig vallen).
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#889480
Ik zou zelf geen dieren fokken om mijn honden te eten te geven. Niet omdat ik het vanuit principe niet will maar omdat ik dat niet zou kunnen. Emotioneel gezien dan. En dat is heel hypocriet, ik weet het. Maar zo is het nou eenmaal. En verder ga ik zeker niet stad en land aflopen voor vlees. Het moet voor mij makkelijk verkrijgbaar zijn.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#889495
Hier wordt ook niks zelf gefokt of geslacht en dat ben ik ook niet van plan ooit te gaan doen.
Wat een ander doet moet hij zelf weten.
Door dorinekok
#889500
hoe ver ga ik?
Ik heb ook al een aantal keren gereageerd op dit soort discussies en de laatste keer ben ik tot de conclusie gekomen dat ik er niet meer op ga reageren om redenen als boven al genoemd zijn: zoveel mensen zoveel wensen en zoveel meningen.
Om het voor elkaar te krijgen dat mijn honden goed kunnen barfen zonder dat ik zelf failliet ga, ben ik begonnen om te vragen of een kennis van een vriendin, die opzichter is in een abattoir mij wat kon geven. Ik krijg elke 3 weken vlees, pens en als ik wil ook lever. Daarvoor sta ik dan nog een uurtje of 2 met mijn handen in het bloed om alles te verwerken. Geen idee waar de koeien vandaan komen die er geslacht zijn maar in de buurt van de pyreneeën vermoed ik geen grootschalige vee fokkerij voor koeien (wel voor kalven).
Bij de slager ben ik begonnen om te vragen naar kippennekken. Hij krijgt ze elke week van de leverancier als hij er naar vraagt. Dat doet hij dus voor mij. Die kippen zijn toch al geslacht. Van hem kan ik regelmatig ook lamskoppen kopen voor 1,50 per kop. De longen en dergelijke krijg ik dan weer gatis. De lammetjes leven hier als God in Frankrijk. Op mijn fietsje race ik daar heen, de berg af met de hondjes er naast om dit allemaal te bemachtigen. Elke week opnieuw.
Bij een ander abattoir kan ik kalfskoppen krijgen. Zo eens in de maand doe ik dat dan. Koop ik meteen iets lekkers voor onszelf. Het is een klein half uurtje hier vandaan dus ik combineer het met andere boodschappen of goedkope benzine.
En bij het gevogeltje abattoir koop ik voor 33 cent de kilo kipkarkassen. Die worden daar speciaal voor honden (jachthonden) apart gehouden. Die kippen worden niet voor de honden geslacht. (ook eens in de maand een half uur rijden en daarna veel werk om het uit te zoeken.)
Mijn punt: tot nu toe hoeven we ons volgens mij geen zorgen te maken dat er speciaal voor onze honden dieren geslacht worden. Tenzij je dat zelf doet. Dan geef je dat dier een mooi leven en een milde dood.
Misschien als de hele hondenwerled gaat barfen, dat er dan een kentering gaat komen...
Maar ik heb er wel heel veel voor over om mijn honden beter te voeren dan ze voorheen kregen. Daarvoor moet ik meer moeite doen dan voor mezelf omdat voor mensen alles beter is ingericht.
Door spickenstef
#889556
moet je eens proberen hier in belgie iets vast te krijgen , als je dan al een slachthuis kent mag je er niets meenemen , ik heb er persoonlijke erveringen mee dus wat doe je dan ofwel rij je kilometers naar nederland ofwel kweek je wat je elders niet kan krijgen hou je het vlees voor je eigen en de rest is dan voor de viervoetertjes
Door jantjehermien
#889586
Zoals al eerder vermeld fok ik zelf wel konijnen.Maar krijg een beetje het idee dat ik de enige ben.Sommige mensen kopen hele konijnen,omdat ze zelf niet willen of kunnen doden.Prima moeten ze zelf weten.Deze konijnen hebben meestal niet zo'n leuk leven gehad als die van ons.Het einddoel is wel hetzelfde.Ze worden gedood en opgegeten.Iedereen moet er het zijne maar van denken.Om mn honden alleen de koppen,karkassen,bouten en poten te geven is misschien een goed argument,maar als ik al deze onderdelen aan elkaar plak heb ik ook een compleet konijn. ;)
Door flin
#889602
zolang er voor 'ons' bioplof-vlees op de markt is,
zal hier ook flink afval van zijn,
in hoeverre dit afval bijdraagt,
om nog meer bio-industrie te promoten, weet ik niet..

persoonlijk probeer 'k zo mogelijk biologisch vlees te verbruiken,
of vlees van beesten waarvan 'k weet hoe of wat,
maar,
'k deel m'n eigen voedseldieren ruim boven de bioplof industrie in...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door