Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#888767
Ik heb nu andere eendekarkassen daar zijn alleen de filets afgesneden. De vleugels en een gedeelte van de nek zit er nog aan, ook het hele vel zit er nog aan. Dat is dus best veel vel.
Kan ik dit helemaal aan de honden geven? Ik vind het dan wel een vette maaltijd en ik heb geloof ik wat gelezen over te veel vet voeren (eendenvellen/ kippevellen) en dat sommige het er juist afhalen. Ik weet alleen niet meer waarom :-\

Didot kan best wel wat extra's gebruiken , maar ik voer hem net zo lief wat meer dan veel vetter. Nox is prima op gewicht er mag evt. wel een have kilo af bij haar dus zij krijgt geen vette hapjes.
Door Lizzy
#888770
Oudere honden die levenslang brokken hebben gegeten en honden die ooit een alvleesklierontsteking hebben gehad: daar moet je inderdaad voorzichtig zijn met veel vet. Oftewel: deze honden zou ik dat extra vel niet geven. Gewone gezonde honden kunnen best dit extra eendenvel hebben. Tenzij ze te dik zijn natuurlijk.
Door pallas
#888773
Lizzy schreef: Oudere honden die levenslang brokken hebben gegeten en honden die ooit een alvleesklierontsteking hebben gehad: daar moet je inderdaad voorzichtig zijn met veel vet. Oftewel: deze honden zou ik dat extra vel niet geven. Gewone gezonde honden kunnen best dit extra eendenvel hebben. Tenzij ze te dik zijn natuurlijk.
Prima, dan geeft ik het volgende keer voor Didoet erbij. Zo'n groot karkas is bijna een komplete maaltijd voor hem (1kg) er hoeft dan alleen maar wat groente erbij :)
Door pallas
#888800
maddoc schreef: Even nieuwsgierig... waar heb je die eendenkarkassen vandaan??

Bij Herby
Door hellenbanjerbo
#888922
ik heb kliko's met een sterk maag-darmstelsel en ze zijn niet dik. maar ik vind eendenvel zo vet dat ik het niet helemaal geef. bewaar het voor bij een te magere maaltijd.
Door pallas
#888961
hellenbanjerbo schreef: ik heb kliko's met een sterk maag-darmstelsel en ze zijn niet dik. maar ik vind eendenvel zo vet dat ik het niet helemaal geef. bewaar het voor bij een te magere maaltijd.
Didot is met tijd en wijle echt graatje mager, is de winter is zo'n vette hap dan wel eens welkom voor een werkende border ;), vroeger deed ik per maaltijd nog een eetlepel of 4 olijfolie door het voer puur om hem nog een beetje normaal te krijgen.
Door flin
#888987
even,
by the way;
katten en honden nemen onbewerkt vet prima op:
. vet werkt isolerend, en't lichaam kan beter vit. A D E in vetweefsel opslaan
. als de hond/kat meer dan 40% verorbert
  (en dit dus de verteringscapaciteit te boven gaat),
  zallie dunne (vet)ontlasting kunnen krijgen

de verschillende soorten vet, worden aangeduid met :
. korte-, middellange-, lange-keten
en dan gaat 't dus over verzadigd vet:
. de korte-keten en middellange-keten vetten zijn vlug beschikbaar voor     verbranding( relatief makkelijk verteerbaar : denk aan: oa kokosolie)
. de lange-keten vetten (moeilijk verteerbaar) zijn voor de opslag...(oa dierlijk vet)

't lijkt mij niet gek, als je de  nond (sorry, hond) die flink moet werken,
dus al voor de winter extra vet geeft, 
tenzij hij/zij 90% van de tijd in 'n verwarmde huiskamer oid verblijft natuurlijk
Laatst gewijzigd door flin op do 03 jan 2008, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pallas
#889206
flin schreef: even,
by the way;
katten en honden nemen onbewerkt vet prima op:
. vet werkt isolerend, en't lichaam kan beter vit. A D E in vetweefsel opslaan
. als de hond/kat meer dan 40% verorbert
  (en dit dus de verteringscapaciteit te boven gaat),
  zallie dunne (vet)ontlasting kunnen krijgen

de verschillende soorten vet, worden aangeduid met :
. korte-, middellange-, lange-keten
en dan gaat 't dus over verzadigd vet:
. de korte-keten en middellange-keten vetten zijn vlug beschikbaar voor     verbranding( relatief makkelijk verteerbaar : denk aan: oa kokosolie)
. de lange-keten vetten (moeilijk verteerbaar) zijn voor de opslag...(oa dierlijk vet)

't lijkt mij niet gek, als je de  nond (sorry, hond) die flink moet werken,
dus al voor de winter extra vet geeft, 
tenzij hij/zij 90% van de tijd in 'n verwarmde huiskamer oid verblijft natuurlijk

Nou aan 40% vet komen we niet zo snel met barf, bovendien heeft Didot ook nog een aangepast menu ivm met allergie. Eend is dan ook wel het vetste wat hij krijgt, de rest is relatief mager.
Hij is wel altijd binnen bij ons en overdag in de ruimte die verwarmd wordt, onze slaapkamer wordt niet verwarmd hij ligt snacht naast ons bed.
Verder zijn we een uurtje of 4 per dag buiten daarnaast nog de trainingen. dus hij is zeg maar 50% van de dag in een verwarmde ruimte.
Nox heeft daar verder geen moeite om haar gewicht op peil te houden, maar Didot is altijd al mager geweest ondanks dat hij best veel eet.
Slappe ontlasting heeft hij  nog nooit gehad van een vette maaltijd; bv ruim 1kg zalmkop eet hij zonder problemen weg ;D dan zal dat eendenvel ook wel goed gaan ;)
Door flin
#889219
pallas schreef: Nou aan 40% vet komen we niet zo snel met barf, bovendien heeft Didot ook nog een aangepast menu ivm met allergie.
't was ook ècht bedoeld als algemene opmerking/aanvulling
vooral de slechte naam die (onverzadigd) vet heeft
vind ik persoonlijk onterecht...

vandaar, effe m'n ei kwijt... ;)

vette vis: (ansjovis, haring) 16% vet/100gram
vet schapevlees : 35% vet/100gram
eierdooier: 32% vet/100gram
Door tieneke
#889220
Lizzy schreef: Oudere honden die levenslang brokken hebben gegeten en honden die ooit een alvleesklierontsteking hebben gehad: daar moet je inderdaad voorzichtig zijn met veel vet. Oftewel: deze honden zou ik dat extra vel niet geven. Gewone gezonde honden kunnen best dit extra eendenvel hebben. Tenzij ze te dik zijn natuurlijk.
Tinus is zeker niet te dik en kreeg 1 keer per week hele eend met vel en is daar haast al de keren flink beroerd van geweest (en nog had ik niet door waarvan hij zo beroerd was),de laatste 2 keren had hij urenlang vreselijk maagzuur met spugen etc en was zijn buik zo hard en opgezwollen dat wij haast bij de Da zaten...gelukkig liet hij na massage etc een paar flinke boeren pfff!!!!!!!!!! hier echt nooit meer eendenvel.
Sindsdien heeft hij nooit meer last gehad  ;)
Het l*llige is ook dat hij het vel wat om het vlees zat nooit wilde eten en ik hem extra aanspoorde  :-[
Door Nynke
#889287
Ik voer af en toe een eendenpootje en daar zit ook vel bij. Raden jullie me nu aan om dit er af te snijden? In elk geval bij mijn hond die iets boven zijn gewicht zit? En dus niet bij degene die nog ietsjes te schraal is naar mijn zin?
Het lastige is dat die schrale (Pezzo) niet graag eend lust en die andere (Jeppe) juist wel.  ::)
Door pallas
#889313
Nynke F schreef: Ik voer af en toe een eendenpootje en daar zit ook vel bij. Raden jullie me nu aan om dit er af te snijden? In elk geval bij mijn hond die iets boven zijn gewicht zit? En dus niet bij degene die nog ietsjes te schraal is naar mijn zin?
Het lastige is dat die schrale (Pezzo) niet graag eend lust en die andere (Jeppe) juist wel.  ::)
Tja als je hond niet graag eend eet zou ik dus kiezen voor een andere vette vleessoort. Een stuk pens met vet eraan is ook wel een goeie om hond een klein beetje body te geven. Je kan ook gewoon wat meer voeren als dat lukt.
Bij een te dikke hond snij ik het meeste eraf.
Gebruikersavatar
Door pike
#889532
Als ik een stuk  eend (of andere vogel) met vel heb laat ik dat er gewoon aanzitten. Het hoort er naar mijn idee gewoon bij. Maar als ik een karkas heb en daar flubbert het complete vel aan, dus ook van delen waarvan het vlees en bot ontbreekt, dan snij ik dat meerdere wél weg (dus er blijft wel een deel zitten). Omdat ik vind dat anders de verhouding zoek is.  ;)
Door roefus
#889538
Gewoon wat vet, laat ik meestal zitten.
Maar eend heeft vaak wel flink wat homp vet.
Dat haal ik eraf, ik vind het niks.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door