Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#888097
zijn er mensen die een stofvrije of -arme kattenbakvulling kennen? en die dan ook nog eens (goed) werkt en geaccepteerd wordt door de kat?
Ik ben hier al 2 jr naar op zoek voor mijn astmatische katten en heb het nog niet kunnen vinden.
heb dus ook al tig soorten uitgeprobeerd, en alles stoft en stuift in het rond (ook al beweerd de fabrikant van niet),
het dichtst in de buurt komt Catrein maar dat zijn hele grote, groffe pellets die de katten absoluut niet kunnen waarderen, met alle gevolgen vandien.
ik ken dus wel soorten grit die goed werken en goed geaccepteerd worden, maar die geven allemaal te veel stof.
de eisen vd katten zijn fijnkorrelig, zacht aan de pootjes en bentoniet, geen parfums, daarnaast heeft mijn grote voorkeur klontvormend.
Cats best Oko plus lijkt heel aardig, is fijnkorrelig en klontvormend op basis van hout, maar geeft in gebruik een hele laag zaagsel/stof op de bodem, krijg ik zelf haast last van. (en de katten vonden het maar zo-zo)
heb net weer uren gezocht op internet en via fretten en chinchilla's (die ook snel last van luchtwegen hebben) ben ik bij Joris No Smell (op katoenbasis) en Purina's Yesterdays News (op basis van gerecyclede kranten) gekomen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
#888224
nee ik heb ook niet de illusie echt stofvrij grit te vinden.
ik heb alle soorten silica grit die ik kon vinden al in huis gehad, de enigen die ik in aanmerking vindt komen zijn die van Nullodor, de gewone (kleine gladde platte 'steentjes') en de Health Indicator (heel fijn, net zout/zand) maar beide geven hele stofwolken. en die van Multifit ook gladde steentjes maar groter/groffer, stoft minder.  Maar ook die worden niet geaccepteerd door de katten, op een paar na, ook niet na mengen. de prijs maakt me echt niet uit.
de Litter Pearls heb ik ook geprobeerd en nog steeds een doos van staan, ik heb nog voor zo'n 200 euro aan silicagrit staan want ik had ze daar graag op over gehad (ik wist toen nog niet dat de Nullodor zo erg zou stoffen)..
ik zie ook geen reden waarom de Health Indicator niet goed gekeurd wordt door de beessies, behalve dan dat het gewoon geen bentoniet is, anders ruikt en het stof, maar het is prettig aan de pootjes, fijnkorrelig dus prettig om in te graven, dus wat dat betreft lijkt het op wat ze gewend zijn.
#888277
De vulling van het Kattengemak is redelijk stofvrij. Helaas wel grof van structuur maar zeker katten zetten je toch altijd voor leugenaar wanneer je stelt dat ze iets niet doen of willen. De bakken van het Kattengemak zijn ruikvrij in het gebruik mits je de niet begraven drolletjes uitschept, bijzonder milieuvriendelijk, gerecyceld materiaal en het wordt na gebruik weer gerecyceld als meststof voor de tuinbouw, wordt aan huis bezorgd en afgehaald én je mag het vier weken gratis uitproberen. Ik zag er eerst niets in maar vanwege het milieu wilde ik het een kans geven en ik denk dat ik dit al een jaar of tien in gebruik heb. Ik gebruik ook andere materialen zodat iedere kat daar kan gaan waar zijn voorkeur ligt.

Astma wordt toch veroorzaakt door een allergie? Dit wordt gemaakt van GTF0-afval, heel gevarieerd. Bijna alle andere materialen worden gemaakt van klei/steen. Wie weet is dit de oplossing.
#888302
Hier gaat greencat in de bakken. Het is fijn klompvormend grit (veel bentoniet) en is zonder luchtjes. Het vormt hele mooie klompjes die je makkelijk kunt uitscheppen en het is zeker stofarm.
Vindt het de prettigste kattenbakvulling tot nu toe en gebruik de greencat nu alweer een jaartje of 4. Misschien is dit nog iets?
#888388
Eh, het is misschien een excentriek idee, maar ik las deze tip ooit eens in de Vrekkenkrant. Het is uiteraard bedoeld om te besparen, maar wellicht ook een goede oplossing voor stuifvrije kattenbakken.

Plaats twee kattenbakbodems in elkaar en wel zo dat er nog een tussenruimte van minimaal 5 centimeter is. Boor veel kleine gaatjes in de bovenste bak en vul deze met aquariumsteentjes. Plasjes komen terecht in de onderste bak, drollen kunnen er worden uitgeschept. De mevrouw van deze tip leegde de onderste bak iedere dag en waste twee keer per week de steentjes met groene zeep en hergebruikte dan de vulling weer.

Ik heb geen idee of het werkt, maar het is te proberen...
#888408
hermine schreef: Eh, het is misschien een excentriek idee, maar ik las deze tip ooit eens in de Vrekkenkrant. Het is uiteraard bedoeld om te besparen, maar wellicht ook een goede oplossing voor stuifvrije kattenbakken.
Plaats twee kattenbakbodems in elkaar en wel zo dat er nog een tussenruimte van minimaal 5 centimeter is. Boor veel kleine gaatjes in de bovenste bak en vul deze met aquariumsteentjes. Plasjes komen terecht in de onderste bak, drollen kunnen er worden uitgeschept. De mevrouw van deze tip leegde de onderste bak iedere dag en waste twee keer per week de steentjes met groene zeep en hergebruikte dan de vulling weer.

Ik heb geen idee of het werkt, maar het is te proberen...
]

hebben je wel eens van 'de nonolet' gehoord?
bovenstaande doet hier erg aan denken, alleen is de nonolet voor mensen en wel iets geavanceerder...maar 'k vind 't geen gek idee

de onderste bak zou je nog met een absorptie materiaal kunnen vullen, en de drollen moet je toch scheppen...
Laatst gewijzigd door flin op wo 02 jan 2008, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#888780
bedankt voor het meedenken en alle suggesties!

greencat heb ik ook gehad, beviel hier niet zo, geloof niet dat het erger stofte dan de rest maar binnen een paar dagen na het verschonen (hele zak in de bak) stonk het hele grit al het ontzettend (terwijl er 1-2 x daags uitgeschept wordt).
potgrond in huis...mmmh, lijkt me erg zwart en als de grond droog wordt heb je denk ik ook stofwolken. vd zomer heb ik buiten wel een bak met geel zand en een met turfmolm gehad in de hoop dat ze van mijn net ingezaaide grasveld af zouden blijven.
de vrekkenoptie lijkt me nogal stinken eerlijk gezegd en ik zie ze ook niet op aquariumsteentjes gaan, dan zouden de silicaparels ook geen probleem hoeven te zijn.
kattengemak heb ik ooit wel eens op een kattenshow gezien en folder van gehad, leek me toen helemaal niets, grote groffe pellets en iemand anders die voor jouw bepaald hoe vaak je bak verschoond wordt, bakken in huis die ook bij andere mensen/ katten in huis staan. 
maar ik heb gisteren toch maar eens de website opgezocht, stonden helaas geen plaatjes of goede beschrijving vd korrels, is op zich natuurlijk wel aantrekkelijk van het schoonmaken van de kattenbakken af te zijn, ben ik toch elke keer weer aantal uur mee zoet.  ik zie het alleen nog niet zo voor 8 katten, als je 2 bakken neemt zit je al op 50 euro per maand (dat ben ik nu ook wel kwijt en wsch meer), en 2 is voor 8 wel erg weinig natuurlijk, nu hebben ze er 5 of 6 staan.  misschien dat ik het eens probeer met zo'n gratis levering.
en toilettraining voor de katten... ja geen stuifprobleem meer... maar wsch ook geen katten die er gebruik van gaan maken en zo ja zal dat wel een vieze bende worden op de wc.  zijn er mensen die dat echt serieus gedaan of overwogen hebben?
#888869
Ik heb voor mijn twee poezen 1 bak per 14 dagen met 20 liter korrels. Ik ben begonnen met 10 liter korrels maar dat is te weinig voor rauw gevoerde katten, ze plassen meer vond ik.
Ik vind het kattengemak ontzettend prettig, niet meer iedere dag de kattenbakken uitscheppen, ik had nl voorheen twee gewone bakken staan. De bakken worden zeer goed gereinigd. Ik doe verder zelf niets aan de bakken alleen de bak die in gebruik is na een week omdraaien en de zichtbare poep verwijderen.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op do 03 jan 2008, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#888878
maddoc schreef: en toilettraining voor de katten... ja geen stuifprobleem meer... maar wsch ook geen katten die er gebruik van gaan maken en zo ja zal dat wel een vieze bende worden op de wc.  zijn er mensen die dat echt serieus gedaan of overwogen hebben?
in amerika schijnen ze daar mee bezig te zijn
toevallig struikelde ik op een filmpje hierover,
op youtube

de kat in kwestie draaide keurig z'n drol boven de wc pot... ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door