Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#887962
hallo allen,

Allereerst voor een ieder de aller, aller beste wensen voor het nieuwe jaar!

Al jaren zit ik te denken om muizen te gaan fokken om als voer voor de katten te kunnen aanbieden.
Ik zit alleen al die tijd al heel erg te verzinnen hoe ik deze lieve diertjes nou toch moet aanbieden aan mijn katten.
Het beste lijkt mij het voor de muizen zelf dat ik ze voordat ik ze aan de katten geef, dat ik ze eerst zelf naar de andere kant van de regenboogbrug breng, maar hoe (!) is de grote vraag? De katten zouden er zelf vast wel heel goed raad mee weten, en voor hen zou het een aangename en zeer natuurlijke vorm van dagbesteding zijn, maar voor de muizen zelf lijkt me het zéér dier onvriendelijk als ik ze levend aan de katten geef.

Heeft iemand hier ideeen en/of ervaringen mee?
Wat is de minst dieronvriendelijke manier?

Hoe komen de muizen en andere voederdieren aan "hun einde" als je ze in de winkel koopt. Weet iemand dat?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Linda
Door Chubby
#887996
Ik heb zelf jaren tamme ratten gehad en gefokt. Wanneer zo'n diertje te ziek werd of te oud en geen waardig leven meer had, liet ik deze inslapen bij de dierenarts. Dit bezorgde echter altijd veel stress bij deze diertjes en zo'n grote spuit is érg pijnlijk, waardoor ik in overleg met de dierenarts zelf ben gaan euthanaseren. Met ether, een zeer snelle dood, zeker voor verzwakte dieren.

Ik weet echter niet in hoeverre dit dan weer schadelijk is voor de kat of hond die het prooidier eet...
Door dorinekok
#888020
Tja, als ik half dode muizen vind waar de katten niks meer mee doen dan heb ik er geen enkele moeite mee om met een hamer hun hoofd in te slaan. (gruwelijk he!) maar of ik dat met levende dieren ook zou kunnen weet ik niet. Het is wel snel en effectief. Maar er zijn al een aantal van dergelike topics de ronde gegaan en ik weet niet of het de bedoeling van de beheerders is of dit een slagers forum wordt.
Door karin2
#888058
[quote="Chubby"]
Ik heb zelf jaren tamme ratten gehad en gefokt. Wanneer zo'n diertje te ziek werd of te oud en geen waardig leven meer had, liet ik deze inslapen bij de dierenarts. Dit bezorgde echter altijd veel stress bij deze diertjes en zo'n grote spuit is érg pijnlijk, waardoor ik in overleg met de dierenarts zelf ben gaan euthanaseren. Met ether, een zeer snelle dood, zeker voor verzwakte dieren.

Ik weet echter niet in hoeverre dit dan weer schadelijk is voor de kat of hond die het prooidier eet...
[/quote]

ja met ether zijn ze zo over de regenboogbrug ,ik heb vorig jaar mijn degou zo uit zij lijden geholpen (was al een paar dagen erg slap en koud en kon niet meer eten of drinken  :()op een paar seconden was hij vertrokken ,ik heb er wel een halve fles bijgegoten om zeker te zijn dat ik hem niet alleen maar verdoofde en daarna verder zou spartelen  :-X
dat was dus in een goed afgesloten koekblik en de ether op watten gegoten en de blik dan luchtdicht afsluiten .
de degou is daarna wel begraven en niet aan de katten gevoederd (mijn dochter had anders mij geslacht denk ik  :o hij ligt nu begraven in de tuin ,met houtten kruisje en chocolade eitje op zijn grafje ( 't was toen pasen  ::) )
ik heb geen idee hoe ze muizen in de winkels doden  :-\
ik zou het ook niet over mijn hart krijgen , ik vond die babymuisjes die mijn schoonzoon(levend) aan zijn schorpioenen gaf al zo zielig  :'(
ik kreeg de neiging om die kleine roze,naakte wriemeltjes uit de bak van de schorpioenen te vissen en hen te gaan voerren met ieniemienie papflesjes  :-[ :-[ :-[
eh aan mij heb je dus niks  :-X
Door Mieuw
#888059
Ik zou het écht niet weten, en het ook zeker zelf niet kunnen.
Van de muizen en kuikens ed. die ik in de winkel koop heb ik niet het idee dat ze bepaald diervriendelijk aan hun einde zijn gekomen. Af en toe lijkt het er op alsof ze ze levend hebben ingevroren...  :-X
Door Klazien
#888064
Ik breek de nekjes van de muizen, dit is een zeer korte en nette dood. Wordt ook op de Universiteiten gedaan etc. Men houdt de muis bij de staart (bovenaan) vast en met behulp van een plat stevig voorwerp of met je vingers  in de nek. Eén korte ruk en het muisje is in een tel naar de andere kant van de regenboog.
Je ziet soms nog een stuiptrekking, maar is dood. Leuk is anders, maar wel een snelle pijnloze manier.
Door flin
#888072
[quote="Klazien"]
Ik breek de nekjes van de muizen, dit is een zeer korte en nette dood.
[/quote]

op de slangen/reptielenfora kun je hier ook uitgebreid over lezen, en 't lijkt mij ook terecht de meest pijnloze dood
Door ~Joke~
#888081
Je zou ook voervogeltjes gaan kweken  ::) ::) Ook leuk voor de poezen. Of kuikentjes.
Ben benieuwd wat na geit, konijn en muis het volgende fokdier hier in het forum gaat worden.
En benieuwd naar de verschillende manieren van om zeep helpen, heel leerzaam allemaal voor iemand die zelf een zieke goudvis door de da heeft laten inslapen  ::)
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op di 01 jan 2008, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#888084
[quote="Mieuw"]
Af en toe lijkt het er op alsof ze ze levend hebben ingevroren...  :-X
[/quote]

gebeurt ook; maar dan wel in een snelvriezer van zo'n graadje of -45...
Door flin
#888086
[quote="~Joke~"]
Je zou ook voervogeltjes gaan kweken  ::) ::) Ook leuk voor de poezen. Of kuikentjes.
Ben benieuwd wat na geit, konijn en muis het volgende fokdier hier in het forum gaat worden.
[/quote]

we voeren de honden aan de katten,
de katten aan de honden en dan,
kijken we wie er als laatste overblijft.... ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door