Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nienke Thailand
#836771
Hi mensen,

Gaarne jullie advies op het volgende:

Een vriendin heeft een kat met arthritis in de heupen en heeft hier erg veel alst van. Zo erg, schijnt het, dat haar eetlust omlaag is gegaan en ze vermagerd is.

Ze belde mij voor advies, en ik stelde voor om het diertje allereerst over te zetten op rauw voer (ze eet nu droogvoer), verder zit ik aan acupunctuur te denken, vitamine C en glucosamine en chondroitin supplement.

Nou is mijn know-how op katten gebied niet geweldig groot en daarom vraag ik jullie om advies en ervaringen.

1. Waaruit bestaat een dieet van een kat met arthritis? Zijn er dingen die het diertje beter niet kan eten (buiten het droogvoer en alle granen om, dan).
2. Voor honden wordt vitamine C aangeraden, maar hoe zit dat bij katten, en hoeveel (is dat ook bowel tolerance?)
3. Zijn er andere dingen waar ik nog niet aan gedacht heb, waar het diertje baat bij kan hebben, zoals bijv. een homeoaptisch middel? Hoewel ik weet dat voor homeopatie in weze een compleet consult nodig is.

Afijn, ik hooop op jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Nienke
Door panthera
#887901
Hoi Nienke,


Aangezien mijn oude Siamees (15) ook arthritis heeft, en op een gegeven moment geen Carnibest meer wilde eten ( helemaal niets meer dus ), ben ik haar Recovery gaan voeren.
Je kunt het via de dierenarts krijgen, het zijn blikjes.
Nou ben ik geen voorstander van Royal Canin, maar als een kat 15 is en niet meer eet, dan MOET je wat, nietwaar ?
Dus HOP dan maar blik.  ::)
Ik moet zeggen, dat ze toen, Goddank, weer is gaan eten, en aangezien er heel veel calorieen inzitten, kwam ze gelukkig ook weer een beetje aan.
1 blikje is nl ook al genoeg voor bv een hond van 5-10 kilo, geloof ik.
Nu dat ze weer een beetje is aangekomen, begin ik het gewoon weer te mengen met carnibest, en wellicht krijg ik haar daar weer helemaal op.
Zo niet, dan dus maar Recovery voorlopig.
Ze krijgt er ook glucosaminepoeder van Groene Os doorheen.

Hopelijk heb je er iets aan.  ;)

Panth.


Afbeelding
Door flin
#888057
Nienke Thailand schreef: Een vriendin heeft een kat met arthritis in de heupen
is dit een oudere kat?
Door kittycatty
#889045
Is het artrose of arthritis? Artrose is de slijtage, arthritis is een ontsteking, die hiervan een gevolg kan zijn. Het laatste hoeft niet altijd te gebeuren als de kat artrose heeft. Ik ben geen voedingsdeskundige, maar ik weet dat rood vlees meer ureumzuur bevat, wat bij mensen jicht (ook een gewrichtsontsteking) kan veroorzaken. Ik weet niet, ook i.v.m. een ander metabolisme van de kat of dit soort vlees dan beter niet gegeven kan worden, maar misschien weten andere mensen op dit forum een antwoord hierop.
Vrij verkrijgbare middelen met glucosamine die handig zijn voor katten zijn:
-Glucobest
-Sasha's flexibites voor de kat van Sasha's Blend (ook in kleine verpakking)
-Fortiflex
-Groene Os glucosamine poeder
Er zijn veel middelen met glucosamine verkrijgbaar, maar dit zijn vrij bekende.
Er zijn twee soorten glucosamine. Meer daarover vind je op de site www.glucosamine.nl
Andere middelen die ik weet zijn:
-Drynaria van de www.huisdierendokter.nl
-Vitella Pet Care gelatine hydrolisaat
Visolie is ook erg goed en te combineren met glucosamine:
-Doils  arthrosis visolie
-Groene Os Trias Omega
Een pijnstiller die niet schadelijk voor de nieren is Temgesic, bij de DA
Dit is een opiaat en geen NSAID. Enige nadeel is dat íe korter werkt.
Homeopathishe middelen te geven i.s.m. de DA:
-Osteovetsem van VSM
-Spondyvetsem van VSM (voor spondylose, een botweefselwoekering van
de ruggengraatwervels, die vaak gepaard gaat met artrose.)
Behandelingen, die mogelijk zijn:
-Orthomanuele therapie ( D. Aharon in Noorden i.d. buurt van Woerden)
-Magneetveldtherapie ( bij een dierfysiotherapeut, dit werkt met elektrische impulsen, dus geen zgn. biomagneten.)
-Shockwave therapie ( Dierenkliniek den Heuvel in Best)
Dit is alleen toepasbaar voor bepaalde gewrichten, dus dat zou je kunnen   
informeren per e-mail.

Doei!
Laatst gewijzigd door kittycatty op do 03 jan 2008, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#889137
lijkt dit op de symptomen?
(is een wilde gok hoor...)

als ze versvlees wil gaan voeren, kan ze in elk geval beter zelf in de hand houden, wat en hoeveel van wat er in de kat gaat...

kat
Ziektebeeld van HD:
* Verminderende activiteit
* Abnormale gang( konijnen sprongetjes, knielend, wankel)
* Tegenzin om te springen of te lopen
* Kreupel na zware inspanningen
* Pijn tijdens urineren/ontlasting of bij aanraken van het achterlijf
* Bij sommige katten ontwikkeld zich een verstopping vanwege
  de tegenzin tot urineren/ontlasten
* De meeste katten vertonen in het geheel geen tekenen
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door