Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Anna Penta
#88627
Ik hoorde gister dat er in versvleesvoeding een bindmiddel zit (om er mooie schijfjes van te kunnen maken), dat niet natuurlijk zou zijn. Het staat niet op de verpakking. Alleen Carnibest zou dit niet bevatten (Bibi was niet zeker). Kan iemand hier iets meer over zeggen?
Door crutz
#88628
[quote="Anna Penta"]
Ik hoorde gister dat er in versvleesvoeding een bindmiddel zit (om er mooie schijfjes van te kunnen maken), dat niet natuurlijk zou zijn. Het staat niet op de verpakking. Alleen Carnibest zou dit niet bevatten (Bibi was niet zeker). Kan iemand hier iets meer over zeggen?
[/quote]

heb er wel eens eerder van gehoord, maar geloof dat dat toen ontkracht is, t schijnt dat ze de schijven maken door een bepaald vriesproces (dacht ik ??? )

maar kan me (als het wel zo zou zijn) niet voorstellen dat het in Bibi zit, want dat valt zo ongeveer uit elkaar als het uit de verpakking komt (bij wijze van dan he ;)), bibi is volgens mij 1 van de minst compacte vers vlees voedingen (heb 1 maal de carnibest aktief gehad en die vond ik ook vrij compact, maar dat komt volgens mij (en dat geldt dan dus ook voor de burgers denk ik) dat het veel fijner gemalen is)
Door ~anna~
#88631
Ik heb weleens gehoort dat in Energique bindmiddel zit maar ik heb niet het idee dat het slecht zou zijn.
Mijn hondnen krijgen nu Duck en dat valt uit elkaar is ook veel grover zo te zien zit daar geen bindmiddel in.
Dat ik van merk ben veranderd was alleen eigenlijk om praktische redenen: platte plakken makkelijk te bewaren en te ontdooien.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op do 29 apr 2004, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#88657
Bindmiddel is noodzakelijk om vlees in een vormpje te persen. Produkten die als worst oid verpakt zijn bevatten die middelen niet.

Er is lang het misverstand geweest dat Energique gevriesdrrogt zou zijn, maar dat is een heel ander proces, want dan zou het niet meer in de vriezer hoeven.
Door Ollie
#88684
Ik heb toevallig vanmiddag met de energique gebeld , en ook heel toevallig daar naar gevraagd of er bindmiddel inzit, en ik kreeg het antwoord nee er zit geen bindmiddel in.
Door Paul_Barte
#88706
Ik heb hier in het verleden ook wel eens een discussie over gehad met Nanette of met Jos (de makers van Energique).
Om schijfjes te persen (ongeacht de vorm) zou je theoretisch gebruik moeten maken van een zetmeelbindmiddel om te voorkomen dat ze uit elkaar vallen voordat ze de lopende band opgaan richting vriescel.
Volgens Energique is dit NIET het geval maar ze hebben mij ook niet uit kunen leggen waarom het gemalen vleesmengsel dan wel aan elkaar blijft plakken.
Je moet het zien als een brei met vleesmengsel dat door een mal van kunststof wordt geperst waar een 3-tal gaten in zit met een speciale vorm (driehoekig voor de Energique) maar alle figuren zijn mogelijk natuurlijk.
De plakjes worden afgesneden en gaan vervolgens richt speciale vriescel waar de plakjes onder zeer hoge vriestemperatuur in een paar minuten worden ingevroren.

By the way......Energique is inmiddels geheel overgenomen door de fa. Prins.
Door ~anna~
#88711
[quote="Paul_Barte"]
Ik heb hier in het verleden ook wel eens een discussie over gehad met Nanette of met Jos (de makers van Energique).
Om schijfjes te persen (ongeacht de vorm) zou je theoretisch gebruik moeten maken van een zetmeelbindmiddel om te voorkomen dat ze uit elkaar vallen voordat ze de lopende band opgaan richting vriescel.
Volgens Energique is dit NIET het geval maar ze hebben mij ook niet uit kunen leggen waarom het gemalen vleesmengsel dan wel aan elkaar blijft plakken.
Je moet het zien als een brei met vleesmengsel dat door een mal van kunststof wordt geperst waar een 3-tal gaten in zit met een speciale vorm (driehoekig voor de Energique) maar alle figuren zijn mogelijk natuurlijk.
De plakjes worden afgesneden en gaan vervolgens richt speciale vriescel waar de plakjes onder zeer hoge vriestemperatuur in een paar minuten worden ingevroren.

By the way......Energique is inmiddels geheel overgenomen door de fa. Prins.

[/quote]Dat laatste vind ik niet leuk.
Door casangio
#88810
[quote="balupa"]
[quote="Paul_Barte"]
Ik heb hier in het verleden ook wel eens een discussie over gehad met Nanette of met Jos (de makers van Energique).
Om schijfjes te persen (ongeacht de vorm) zou je theoretisch gebruik moeten maken van een zetmeelbindmiddel om te voorkomen dat ze uit elkaar vallen voordat ze de lopende band opgaan richting vriescel.
Volgens Energique is dit NIET het geval maar ze hebben mij ook niet uit kunen leggen waarom het gemalen vleesmengsel dan wel aan elkaar blijft plakken.
Je moet het zien als een brei met vleesmengsel dat door een mal van kunststof wordt geperst waar een 3-tal gaten in zit met een speciale vorm (driehoekig voor de Energique) maar alle figuren zijn mogelijk natuurlijk.
De plakjes worden afgesneden en gaan vervolgens richt speciale vriescel waar de plakjes onder zeer hoge vriestemperatuur in een paar minuten worden ingevroren.

By the way......Energique is inmiddels geheel overgenomen door de fa. Prins.

[/quote]Dat laatste vind ik niet leuk.
[/quote]

Prins :o :o ???
Door qyan
#88828
[quote="crutz"]
[quote="Anna Penta"]
Ik hoorde gister dat er in versvleesvoeding een bindmiddel zit (om er mooie schijfjes van te kunnen maken), dat niet natuurlijk zou zijn. Het staat niet op de verpakking. Alleen Carnibest zou dit niet bevatten (Bibi was niet zeker). Kan iemand hier iets meer over zeggen?
[/quote]

heb er wel eens eerder van gehoord, maar geloof dat dat toen ontkracht is, t schijnt dat ze de schijven maken door een bepaald vriesproces (dacht ik ??? )

maar kan me (als het wel zo zou zijn) niet voorstellen dat het in Bibi zit, want dat valt zo ongeveer uit elkaar als het uit de verpakking komt (bij wijze van dan he ;)), bibi is volgens mij 1 van de minst compacte vers vlees voedingen (heb 1 maal de carnibest aktief gehad en die vond ik ook vrij compact, maar dat komt volgens mij (en dat geldt dan dus ook voor de burgers denk ik) dat het veel fijner gemalen is)
[/quote]

actief zit ook heel weinig vleesvocht in als je het vergelijkt met natuurmix. daar heb je nog een klein laagje vocht, maar met actief heb ik misschien 4 druppels vocht in het bakje liggen. qyan vindt actief dan ook veel te droog ;)
Door alies2
#89846
[quote author=Paul_Barte
By the way......Energique is inmiddels geheel overgenomen door de fa. Prins.

[quote][/quote]
Dat is grappig, ik koop af en toe een pak Prins Total Care en de verkoper vertelde mij al dat dat van dezelfde fabriek komt als Energique. Prins was op zoek naar een fabriek waar ze konden maken wat zij wilden hebben en toen kwamen ze bij Energique uit.
Alies
Door oebaya
#89895
[quote="Angelique"]
Bindmiddel is noodzakelijk om vlees in een vormpje te persen. Produkten die als worst oid verpakt zijn bevatten die middelen niet.
[/quote]

Als ik sambal maak,dan vries ik dat in in ijsblokvormpjes. Daar is echt geen bindmiddel voor nodig hoor. Sambal is zout (als conservering) en Spaanse pepers. Dus volgens mij heb je helemaal geen bindmiddel nodig.
Door Paul_Barte
#89972
[quote="oebaya"]
[quote="Angelique"]
Bindmiddel is noodzakelijk om vlees in een vormpje te persen. Produkten die als worst oid verpakt zijn bevatten die middelen niet.
[/quote]

Als ik sambal maak,dan vries ik dat in in ijsblokvormpjes. Daar is echt geen bindmiddel voor nodig hoor. Sambal is zout (als conservering) en Spaanse pepers. Dus volgens mij heb je helemaal geen bindmiddel nodig.

[/quote]

Dan moet je het de volgende keer eens proberen om het in plakjes in te vriezen en GEEN ijsblokvormpjes gebruiken.....dan snap je misschien wat ik bedoel ;D ;)
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op za 01 mei 2004, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door