Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door André
#8852
Zoals de meeste van jullie weten ben ik tegenstander van een grote hoeveelheid aan koolhydraten.
Een hond is namelijk geen konijn
(heeft andere oren en tanden)
Nu SCHERP ik mijn mening bij, ik ben nu overtuigd
dat honden GEEN koolhydraten nodig hebben, en eventuele tekorten worden door het dier zelf aangevuld!
( Essentieel die contacten in het verre Alaska!)

Dus voor mijn honden 30% eiwit en 70% vet
Excl as,mineralen e.d

Geen groente mixjes alleen Fyto voor de  pro-biotics

Ik ben niet overtuigd van de verhalen van Carnibest m.b.t koolhydraten!


Ja koolhydraten leveren energie, benzine en kolen ook maar of je dat nu aan een hond moet geven?


M.v.g

André
Gebruikersavatar
Door chooky
#8854
Wil je ons ook de redenen geven voor je plotselinge besluit? ben wel nieuwsgierig eigenlijk.
Door Lizzy
#8855
Nou, volgens mij is het al een tijdje bekent dat honden geen koolhydraten nodig hebben. Onze Donath (God hebben zijn ziel) schreef dit al in 1932.

Maar, dat wil niet zeggen koolhydraten persee slecht zouden zijn, in kleine hoeveelheden. Een hond is niet alleen een wolf. Niet voor niets zijn de darmen van een huishond langer dan die van een wolf. Niet voor niets is de wolf niet in staat om beta-caroteen om te zetten in retinol en kan de hond dat wel.

Groentes geef ik overigens niet voor de koolhydraten. Maar wel voor de omega vetzuren, vitamine E, chlorofyl, vitamine C, beta-caroteen, enzovoorts. Jij geeft ze niet, ik geef ze wel en blijf ze geven. Ook hier geldt weer, een hond is geen wolf. Geef een Dalmaat het menu dat jij jouw honden geeft en ik heb binnen no-time twee dooie/zieke honden.

Dus ja: ik ben het eens dat honden op zich geen koolhydraat nodig hebben.

Nee: ik zie niet in waarom ik ze niet zou geven (in kleine hoeveelheden). En nee: Ik ben het niet eens dat Fytomix hetgeen levert dat groente levert.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 10 jul 2003, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#8856
Iedere keer kom ik tegen dat honden langere darmen zouden hebben dan wolven!!!
Waar praten we over??? Meters...kilometers.....of slechts enkele centimeters...?????

Tot op heden heeft niemand mij dit kunnen vertellen!!!
Gebruikersavatar
Door chooky
#8857
En nee: Ik ben het niet eens dat Fytomix hetgeen levert dat groente levert.

Groetjes, Lizzy
Zou je daar het waarom eens van willen uitleggen Lizzy, want ik was net aan het aarzelen om chooky in plaats van groentemixjes de witte "inhoud van runderboekmaag" worsten van carnibest te geven, aangezien ze deze zonder problemen en met smaak naar binnen werkt en ik voor de groentemixjes kunstjes moet doen om ze naar binnen te werken. (bij chooky dan, ik eet netjes m'n twee opscheplepels per dag)
Gebruikersavatar
Door chooky
#8858
Waar praten we over??? Meters...kilometers.....of slechts enkele centimeters...?????
Het kan aan de wijn liggen, maar ik zie het zo voor me en lig helemaal dubbel. Volgens mij gaat het oom mili tot centimeters.
Ik heb het ook gelezen in Donath. Zal het eens opzoeken
Door Lizzy
#8859
Iedere keer kom ik tegen dat honden langere darmen zouden hebben dan wolven!!!
Waar praten we over??? Meters...kilometers.....of slechts enkele centimeters...?????

Tot op heden heeft niemand mij dit kunnen vertellen!!!
Hoi Paul, 70 jaar geleden was dat 5 centimeter. Dus, niet zo lang! Maar, niet geheel onbelangrijk, zo'n detail.

Hoi Eva, ik heb er niks op tegen als mensen geen groentes geven, maar de reden waarom ik het wel geef, staat al beschreven. Vanwege de vitamines, vetzuren en chlorofyl.

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door chooky
#8860
Ik bedoel eigenlijk, wat zit er in groentemixjes dat niet in de "inhoud van de runderboekmaag"zakjes van carnibest of bibi (schaap geloof ik) zit?
Wat is het voordeel van zelfgepureerd boven  zo'n zakje?
Door Paul_Barte
#8861
Lizzy..wat is 5 cm op een hondenleven  ;D

Vind dus dat zo'n detail een compleet onzinnige uitspraak is als men beweert dat een hond zich aangepast heeft aan het verteren van koolhydraten :-))
Door Lizzy
#8862
Misschien is dit meer om aan te geven dat de hond zich heeft aangepast aan het eten van groente (aangezien ook groentes nog even worden aangezwengeld door Andre).
Door Lizzy
#8863
Lizzy..wat is 5 cm op een hondenleven  ;D

Vind dus dat zo'n detail een compleet onzinnige uitspraak is als men beweert dat een hond zich aangepast heeft aan het verteren van koolhydraten :-))
Wat is dan voor jou een rede om koolhydraten te geven?

Groetjes, Lizzy
Door Sylvie
#8864
Tja, hoelang zijn hondendarmen eigenlijk?
Ik denk namelijk dat je niet naar centimeters moet kijken, maar procentueel. En aangezien een diersoort nooit 'af' is, kun je misschien wel zeggen dat honden een bepaalde richting op evolueren, namelijk naar een meer omnivore levensstijl?
Ik denk maar wat hardop, hoor.
Door Lizzy
#8866
Tja, eerlijk gezegd geloof ik dus wel in een zekere evolutie. Hoewel deze evolutie misschien niet altijd even "natuurlijk" heeft plaats gevonden....

Om uit te leggen wat ik bedoel: wij hebben de hond doen laten "evalueren" in diverse type rashonden. Hierbij is ook wel het e.e.a. "mis gegaan" (als ik het zo mag uitdrukken). Van de Dalmaat wordt gezegd dat hij zijn oorsprong vind in de buurt van Egypte. Doordat de hond daar vrijwel alleen rijst te eten hebben gekregen (met een beetje afval vlees), is de hond niet meer in staat om het eiwit purine te verwerken. Ook is hij niet in staat om met "zuurhoudende" voeding om te gaan. Zijn urine systeem is ge... (tja, hoe zal ik dat noemen?) gedegenereerd/veranderd (weet ik veel!)?

OK, dit is natuurlijk een verhaal wat hoegenaamd niet op wetenschappelijke kennis is gebaseerd. Maar, het is en blijft een feit dat de Dalmaat een urine-systeem heeft dat ANDERS is als andere honden en dat bij de wolf NOOIT is aangetroffen. De voeding van de Dalmaat is direct gerelateerd aan zijn "gedegenereerde / defecte / vreemde urinesysteem".

En, de Dalmaat is niet het enige ras met een soorgelijk probleem. Schnauzers is een ander typisch voorbeeld.

Ik wil daarmee dus eigenlijk aantonen dat de "hand van de mens" invloed heeft gehad op de hond en zijn stofwisselings systeem. Vandaar dat ik ook soms een beetje kriebelig wordt wanneer een hond 1 op 1 wordt vergeleken met de wolf. Dat kan voor de meeste rassen dan het geval zijn (hoewel ik daar zo mijn twijfels over heb), maar dat geldt dus zeker niet voor iedere hond.

Ik kan en mag mijn Dalmaten geen menu geven die verzurende voedingsmiddelen bevatten. Ik mag mijn Dalmaten geen voeding geven dat veel purine bevat. Wat valt er dan af? Orgaanvlees, rundvlees, vette vis en zelfs met lamsvlees moet voorzichtig worden omgesprongen. Wat zijn voedingsmiddelen die juist wel goed bij de Dalmaat passen? Eieren, zuivel, rijst, wit vlees, witte vis. Is dit een "normaal" dieet? Nee.

Nu spring ik zelf niet heel erg zorgvuldig om met de bovenstaande regels. Maar, ik moet de urine wel zeer regelmatig controleren op de pH waarde. Wanneer ze orgaanvlees hebben gekregen, zakt de pH waarde onmiddellijk naar een "gevaarlijk niveau". Er is maar 1 manier waarop ik snel kan zorgen dat mijn honden weer een fatsoenlijke pH waarde van de urine bereiken en dat is door hen (de ochtend erop) granen met zuivel te geven. Een van de manieren om de urine stabiel te houden is het voeren van vochthoudende groentes en fruit.  Is dat een normaal wolven dieet? Nee.

In de tijd dat ik mijn honden versvlees gaf, moest ik ongelofelijk hannissen om de pH waarde in orde te houden (met groente en zuivel). Het bevatte gewoon VEEL TE VEEL orgaanvlees en andere (voor mijn hond) verkeerde eiwitten.

Nou, misschien is het een onduidelijk verhaal geworden maar ik bedoel dus eigenlijk te zeggen dat we honden niet meer over 1 kam kunnen scheren met wolven.

Groetjes, Lizzy
Door Helen
#8867
Wanneer geef jij jouw honden eten Roger? En rusten ze na de maaltijd?

groetjes Helen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door