Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tiny
#886180
Tja, sinds die verkorte cursus KKI bij ons op de KC blijft dat maar in mijn hoofd hangen. De spreekster sprak over barf alszijnde "je moet wel heel goed weten wil je dat aandurven".
"Want als je hond te weinig calcium binnenkrijgt onttrekt het lichaam calcium aan de bestaande botten en kun je vergroeiingen krijgen".

Nou loop ik dus maar naar Tessa d'r pootjes te kijken of ze al krom worden. :(
Het zal wel tussen mijn oren zitten hoor, ze krijgt voldoende bot, spier, groente enzv binnen. Maar hoe weet je nou of het voldoende is? :(
Of is dat hetzelfde als kinderen grootbrengen? Je blijft je altijd afvragen of ze wel genoeg binnen krijgen :)
Zal ook wel een beetje aan mijn overbezorgheid liggen. Ach ja, ik ben ik he? :D
Laatst gewijzigd door tiny op vr 28 dec 2007, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#886204
Ja dat is ook iets waar ik weleens overdenk, omdat het percentage vleesbot wat wordt gegeven weleens wat wisseld, de een geeft meer als de ander.
Nu heb ik pas ergens gelezen dat een teveel aan calcium nierstenen kan geven.
Schrok ik ook best van.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#886316
Van het calcium dat ze eten nemen ze alleen op wat ze nodig hebben, dus te veel poepen ze uit. En ook als ze weinig calcium in het voer hebben dan past de opname zich aan. Zolang je maar niet beneden de 10% bot gaat zitten, gebeurt er niets.
Dus vooral geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#886401
Dat een teveel aan calcium er aan de achterkant weer uitgaat dat weet ik, maar dat het percentage bot niet onder de 10% mag komen is goed om te weten, maar dat gebeurd hier niet.

Maar hoe zit dat dan met de nierstenen, ik heb dit op dierenartssite`s gelezen,komt dit regelmatig voor, nierstenen krijgen door een teveel aan calcium bedoel ik ?

En Angelique...........ik vind dit "gezondere" zorgjes als de brokkenzorgjes hahaha.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#886414
Ik heb in heel mijn carriere (ok, nog maar 14 jaar) nog nooit nierstenen bij honden of katten gezien. Die zijn uitermate zeldzaam. Dus wie dat verzonnen heeft?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#886420
de Meiden schreef: Dat een teveel aan calcium er aan de achterkant weer uitgaat dat weet ik, maar dat het percentage bot niet onder de 10% mag komen is goed om te weten, maar dat gebeurd hier niet.

Maar hoe zit dat dan met de nierstenen, ik heb dit op dierenartssite`s gelezen,komt dit regelmatig voor, nierstenen krijgen door een teveel aan calcium bedoel ik ?

En Angelique...........ik vind dit "gezondere" zorgjes als de brokkenzorgjes hahaha.
Ja, ik ook, ik vind ze vaak alleen zo misplaatst. Als een wildvreemde meneer of mevrouw waarvan je niet eens weet wat ze van voeding weten "kompleet" op een pak voer zet, dan zijn alle hartjes gerust. Gaat men zich zelf verdiepen in het voer en zelf samenstellen en dus exact weten wat je voert, dan slaan ineens de twijfels toe en gaan we ons grote zorgen maken of "woef wel alles binnen krijgt". Nou, goed beschouwd zul je dat zelf het beste weten.
Door tiny
#886502
Persoonlijk vind ik "zorgjes" nooit misplaatst. Ik kan beter mijn twijfel delen op een forum zoals dit. Het antwoord van Hitam neemt de zorgjes al weg want onder de 10% bot komen we hier niet. ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#886529
tiny schreef: Persoonlijk vind ik "zorgjes" nooit misplaatst. Ik kan beter mijn twijfel delen op een forum zoals dit. Het antwoord van Hitam neemt de zorgjes al weg want onder de 10% bot komen we hier niet. ;)
Goh, en die info was hier verder nergens te vinden  ???
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#886576
Ben blij te lezen dat nierstenen zo superzeldzaam voorkomen.....zorgje minder.

En het is hier allemaal terug te vinden, toen ik voor het eerst op deze site kwam, heb ik alleen maar zitten lezen en lezen..............
Maarja, er ontschiet je ook wel weer eens wat, en dan is het fijn dat je het weer even helder kan krijgen door het te vragen.
Door Lizzy
#886592
Een teveek aan calcium via vleesbot (en wat is 'teveel'? Ik ken mensen die al 15 jaar 80% vleesbot voeren, zonder problemen. Ik vind dat zelf errrrugggg veel maar blijkbaar kan het prima) komt er aan de achterkant weer uit. Dus voor nierstenen hoef je niet bang te zijn. Dat is echt een broodje aap. Van onnatuurlijke mineralen (en dus calcium) in gortdroge brokken: dAAr krijgen honden en katten nierstenen van. En die dame van KC: nodig haar eens hier uit. Dan kunnen we uitleggen aan haar hoe het ECHT werkt, voordat ze mensen onnodig bang gaat lopen maken. Door wie worden ze gesponsord?
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 29 dec 2007, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door senadance
#887070
Angelique schreef: Ja, ik ook, ik vind ze vaak alleen zo misplaatst. Als een wildvreemde meneer of mevrouw waarvan je niet eens weet wat ze van voeding weten "kompleet" op een pak voer zet, dan zijn alle hartjes gerust. Gaat men zich zelf verdiepen in het voer en zelf samenstellen en dus exact weten wat je voert, dan slaan ineens de twijfels toe en gaan we ons grote zorgen maken of "woef wel alles binnen krijgt". Nou, goed beschouwd zul je dat zelf het beste weten.

dat geloof ik ook
Laatst gewijzigd door senadance op zo 30 dec 2007, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door senadance
#887073
Hitam schreef: Tja, we zijn er toch om dit soort vragen te beantwoorden. Je moet niet zo kattig doen, Angelique!

ja...het is een katje om niet zonder handschoenen aan te pakken ::) ::) ::) soms :D :D :D :D :D
Laatst gewijzigd door senadance op zo 30 dec 2007, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door