Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#884291
ik vraag me af of ot meer moet eten.
het gaat namelijk best goed met de dagelijkse voedselinname.

ze krijgt per dag 1 kuikentje en 125 gram cb. en heel soms een beetje extra, van de barfdingetjes van sien. meestal krijgt ze ook per dag wat kattenmelk binnen; soms wil ze haar cb niet zonder eten.
met haar sterilisatie woog ze 2,8 kilo. ik denk dat ze nu misschien al wel 3,5 kilo weegt, nog geen 4 denk ik. ze is nog wel een stukje kleiner dan sien, en redelijk wat dunner. ze is van 9 mei, en is nu dus ruim 8,5 maand.
ze is nog wel erg stressgevoelig met eten, toen we aant dokteren waren met haar oogontsteking at ze weer erg slecht.

ze heeft ze vandaag 1 kuikentje en 125 gram cb gegeten.
net gaf ik haar een groot stuk tartaar, bijna een hele, ik denk dat het wel 75 gram woog. tot mijn verbazing vrat ze het in 1x helemaal op, zelfs sien deed langzamer met haar half blik zalm. en ze zat ook echt goed door te eten (lees: schransen).
ik ben hier natuurlijk erg blij om, maar ik dacht gelijk dat ze misschien de hele dag honger heeft.

ze gaat wel steeds beter in haar vacht zitten. de vacht gaat steeds meer glimmen, en wordt ook wat dikker, maar ook langer en evenwichtiger. ze voelt ook steeds zachter en satijnachtiger aan.
ze is ook erg gegroeid en wat voller/dikker.

zal ik haar meer eten per dag geven?
2 kuikentjes geven net als het ontbijt van sien?
of zal ik aan gaan pushen om haar vleesbotjes te laten eten? dit zal pas na de kerst enzo worden, als we dan weer terug in adam zijn.
Door flin
#884367
met 8,5 mnd zit ot nog steeds in de groei, toch?

de kuikens vinden ze allebei erg lekker
en ot vind cb maar matig

'k denk dat ik 's morgens idd een kuikentje meer zou voeren
en dan voor 's avonds zo langzaamaan wat meer barfjes bij de cb,

'k denk ook dat barf langzamer verteerd, dan de cb, zodat ze daar miss iets langer plezier van heeft, zonder hongerig te zijn

leuk is dat hé, dat je verschil kan voelen aan de vacht
dat satijnzachte, dat begint hier nu ook
hier zijn 't dan wel rexen, maar 't veranderd toch ook
Gebruikersavatar
Door koekje
#885832
ze zitten nu bij mn moeder,, want ik vier kerst bij de familie en oud&nieuw bij vrienden.

otje heeft altijd erg last van stress en veranderingen, dus nu ook.
eten gaat wat moeizamer, dus ik ben gewoon blij dat ze iedere dag eet.

er zijn wel hele fijne berichten, ondanks het moeilijke eten:
ot en sien hebben allemaal lekkere dingen voor kerst gekregen van oma (mijn moeder dus).
kwartels en gerbils. ot hapte als eerste goed in de kwartel, en at ook de vleesbotjes ervan! ik voelde me zo'n trotse moeder!
sien keek naar ot, en zag dat kwartel eetbaar was, en toen begom zij er pas aan.

vanavond kregen ze een gerbil.
sien stond er maar raar bij te kijken, en vond het nogal eng.
ot gromde als een witte mini-leeuw! (vond sien helemaal eng!  ;D )
ot at gelijk (na het doodworstelen van de gerbil) eraan, maar sien bleef wazig kijken.

helaas ging ik daarna met meneer koekje mee naar zijn huis, vandaar dat ik niet weet hoe het is afgelopen.

ik ben echt zooo blij dat ot goed reageerde op de kwartel en gerbil. ik denk dat ik voor haar maar op half prooidiertjes en half cb moet overstappen.
heb ik dat ge-emmer van geen vleesbotjes eten ook niet meer.

morgen krijgen ze een muis, kijken of dat er bij ot ook zo goed ingaat.
Door flin
#885833
koekje schreef:
kwartels en gerbils. ot hapte als eerste goed in de kwartel, en at ook de vleesbotjes ervan! ik voelde me zo'n trotse moeder!
sien keek naar ot, en zag dat kwartel eetbaar was, en toen begom zij er pas aan.
morgen krijgen ze een muis, kijken of dat er bij ot ook zo goed ingaat.
:D :D :D super!
Door Chubby
#885855
Die katten van jou houden niet van half werk: die willen gewoon het échte gebeuren  ;)
Door Chubby
#886091
Murdock is lyrisch van muizen! Belle heeft er nog nooit een op, want die wil eerst snuffelen aan en spelen met die muis, waardoor Murdock steeds kans ziet 'm weg te gritsen..

Er liggen er nu 2 te ontdooien, geef ze straks ieder in een eigen ruimte een muis  ;)
Door flin
#886231
de zelfgevangen muis (die ergens in de kamer slingert)
gaat er hier pas in
nadat deze in 't voerbakje is gelegd....(door mij dus)

dan gaattie er hap, slok in ( geen kauwen)
en wèg is huismuis.... :D
Door Mevroi Kruim
#886424
Wat leuk joh! FIjn dat je moeder zo meedenkt trouwens!

Ik heb hier 4 katten die helemaal wild worden van kuikens en 1 die pertinent weigert er ook maar aan te snuffelen. Terwijl diezelfde Eppo zonder blikken of blozen halve braadkuikens, haaskarkassen en konijnen wegknaagt. Mits er maar geen pluis omheen zit  >:(
Gebruikersavatar
Door koekje
#888709
sylvia schreef: Ik laat de katten altijd eten wat ze willen zolang ze er niet vet van worden
ik zou het liefst ook volledig op het oog voeren, alleen is dat hier niet haalbaar. de ogen van sien zijn een stuk groter dan die van mij.
vandaar dat er alleen wordt gegeten in redelijk afgewogen porties en op redelijk vaste momenten. en ook in berekening met de hoeveelheid activiteit die ze hebben.
we zitten tot en met dit weekend nog in boz bij moeders, op mn slaapkamer van 3 bij 3. ze hebben dus minder beweging, en krijgen dus ook iets minder eten.

gister hebben ze een kwartel met veren gekregen.
deze was eigenlijk voor sien, aangezien ze de kwartels zo lekker vindt (met kerst heeft ze gepluimde en schoongemaakte van de poelier gegeten).
mn moeder had bij de frettenstichting in breda ook 4 gevederde kwartels meegenomen. ik had de grootste vleugelveren eruit getrokken, en nam de kwartel mee naar boven.
daar trok ik er 1 poot uit , en legde deze op ot haar schaaltje.

alleen ging ot er met de grote kwartel vandoor! :D
het beest is vakkundig vermoord dmv meerdere nekbeten. ze heeft ook nog de losse poot opgegeten. sien zat een beetje beteuterd onder het bed.
enge witte leeuw ook ;D

ot heeft dus gewoon duidelijk een voorkeur voor hele gewone prooien. kwartels met veren, hele muizen en hele gerbils.
sien heeft de knagers niet eens kunnen proeven. ze wilde ze eerst eens goed bekijken en er aan snuffelen, maar ot zat er mee te grommen en ze te goed te bewaken!

als het binnenkort financieel makkelijker gaat, haal ik ot van de cb af. misschien nog 1 portie per dag, voor de zekerheid, maar de rest gewoon hele prooidiertjes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#889648
mn moeder had ook een zakje kippennekken uit breda meegenomen.
ik had deze net wat ontdooid en in porties verpakt en 2 eruitgehaald voor sien.

boven aangekomen gaf ik ot ook maar een nekje, met het idee dat ze het ten hoogstens zou strippen en sien de nek zelf zou eten.

en toen gebeurde het!
otje heeft de hele nek opgegeten!
ik ben zo trots op mn kleine witte slingeraap!

ze heeft natuurlijk sien vaak vleesbotjes zien eten, en gebruikte dezelfde techniek als sien (met handen eten). ze vond het wel moeilijk, want het slobbert niet zo snel weg als cb.
ot en sien zelf waren er volgens mij ook trots onder.

sien zat heel hard te purren en vertederd naar ot te kijken, en toen ot klaar was, piepte ze blij  ;D
Door flin
#889771
gaat lekker zeg!

hoe zit je nou met je vriezerruimte, is dat een beetje te doen zo?

de kippennekken gaan hier per 10 kilo zak, is helaas wat veel voor ons...
wel fijn dat je moeder zo meehelpt, mijn  mam  kijkt er nog maar heel bedenkelijk bij als de katten lekker zitten te knagen....
Door Mieuw
#889783
Hey Koekje, haal jij je gerbils, muizen, kuikens en andere prooidieren bij de Kiezebrink, of heb je een ander adresje? Zo ja, welke?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door