Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ~Joke~
#885314
Ik weet precies hoe een hond van goed gewicht moet voelen maar bij mijn poezen weet ik het niet. Bandit is een compact poesje, als ik haar vast pak voel ik geen botten, ook geen vet. Smokey is altijd al een grote dunne slungel geweest, hij staat erg hoog op de poten, als ik hem vastpak voel ik zijn ruggegraat en ribben. Ik vind hem dus TE dun maar meer eten krijg ik er ook niet in 
Mijn vraag is als je bij een poes de ruggegraat en ribben kunt voelen is hij dan te dun? Is het een reden om naar de da te gaan?
Het is wel een haarbalspuger, verder eet hij over het algemeen wel goed behalve dan net als gisteren, op haarbaldagen.
Door eefje
#885564
het hangt van de soort af die erin zit of het ras,mijn moeder heeft een poes(die waar ik het in mijn topic over heb) en die weegt maar 3kilo en is graatje mager,geen ribben maar wel ruggegraat en heupjes,maar daar zit siamees in of in ieder geval een oosters ras,dat zie je echt aan haar hele bouw en ook deze kat krijgen we geen grammetje vetter.
Door ~Joke~
#885567
Smokey is een huis-tuin-en-keukenkat. Hij ziet er slungelachtig uit, lange rug en erg hoog op de poten, hij is zo groot als mijn kleinste Border Terrier.
Ik denk dat hij zo'n 5 kg zal wegen. Mensen vragen wel eens of er siamees inzit maar dat weet ik niet
Ze eten per kat per dag 50 gr blikvoer en 85-90 gr rauwvoer. Meer eten krijg ik er niet in. Het zijn huiskatten.
Bandit is iets kleiner en veel compacter gebouwd.
Door eefje
#885571
oh maar dat is toch een mooi gewicht.
mijn kater staat ook hoog op de poten is een htk en die weegt al 6kilo en is te dik vind ik.
wij hebben een kater gehad,die was onwijs groot en woog 7,5 kilo,zat geen gram vet aan maar die was gewoon zo.
de poes waar ik het eerder over had is ook htk maar ooit heeft er ergens een oosters ras tussen gezeten want je ziet het aan alles bij haar.
maar als je nu alleen nog rauw gaat geven,zou ie dan niet wat aankomen?dan moet je hem volgens mij 100gr gaan geven per dag of iets meer om aan te komen en dan eens kijken of dat effect heeft.
Door flin
#885577
~Joke~ schreef:
Mijn vraag is als je bij een poes de ruggegraat en ribben kunt voelen is hij dan te dun? Is het een reden om naar de da te gaan?
persoonlijk, denk ik, dat je best ribben en graat mag voelen,
maar als de ruggegraat  er echt ' bovenop' komt te liggen, en de heupbeentjes uitsteken, lijkt me dat te schonkig...

stel dat ze dan nog es een keer wat minder 'lekker' zijn, hebben ze al niets meer als reserve...

vergeet niet dat in rauw vlees al heel wat meer voedingsstoffen zitten dan in't blikvoer,

en als er geen wormen in't spel zijn, en verder istie aktief en ok,  lijkt 't me niet iets om mee naar de da te gaan, maar ik zou dat blikvoer nog even in ogenschouw nemen....
Door ~Joke~
#885590
Drie keer vlees pruimen ze helaas niet. Als ik hier vlees als ontbijt neerzet trekken ze er hun neuzen voor op  :-\ en eten ze niets. Dan krijgen ze echt te weinig binnen. Vandaar smorgens wat blikvoer. sMiddags en savonds eten ze dan wel hun rauwvoer. Maar meer als ze nu eten krijg ik er niet in. Soms hebben ze een paar vreterige weken en krijgen ze meer vlees maar dat duurt nooit lang  :-\ dan blijven er al gauw weer halve schoteltjes vlees staan
Door Borke
#885607
Ik vind het bij katten niet anders dan bij honden, je moet rug en ribben kunnen voelen en er moet geen gevulde hangbuik onder hangen.
Gewichten zeggen mij niet zoveel, wij hebben hier een kater van 10+ kg en die is echt mooi slank :)
Door eefje
#885835
als je de avondmaaltijd eerder geeft en geen voer meer geeft tot de volgende morgen eten ze dan ook zo slecht?
want dat was hier ook maar dat was dan meer omdat ze nog vol zaten van de vorige maaltijd.
ze krijgen bij ons trouwens ook maar 2x per dag en de bakjes gaan schoon op.

groetjes eefje
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door