Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kick4Toi
#885400
Als je hond iets mankeert, haal je je de raarste dingen in het hoofd. Onderstaand een paar feiten:

Op vrijdag 28 januari 2005 kreeg Toi zijn 2e enting tegen Kennelhoest. Hij was nooit eerder geënt tegen kennelhoest, maar het moest toen voor een hondendagverblijf. Op 28 januari 2005 kreeg die geen andere entingen dan de kennelhoestprik.
Zondag 30 januari 2005 - dat was een zondag. Na terugkeer van een dagje flink uit met de honden, zoals altijd in het weekeinde, gilde die het uit van de pijn. Ik kon de pijn niet lokaliseren, want Toi lijdt aan "anticipatie pijn" (voorpoot doet zeer en hij gilt bij voorbaat als je naar zijn staart wijst). Toen naar een weekend DA geweest, die dacht aan kramp. Spuitje en pilletjes gekregen. Volgende dag was de pijnlijkheid over.
Woensdag 4 januari 2006 geënt tegen kennelhoest en de hondencocktail (ik kom op wedstrijden en mijn hondenclub vraagt om enting - dus het thema wel/niet enten is hier niet aan de orde). De week na 4 januari 2006 geen klachten gehad.
Maandag 24 december 2007 met Toi naar de DA geweest voor cocktail en kennelhoest. Hond verkeerde in blakende gezondheid, complimenten van de DA gehad.
Dinsdag 25 december 2007 na een lange wandeling (wat we wel vaker doen) had die dezelfde symptomen als in 2005; uitgillen van de pijn. Het was weer een feestdag, dus moest ik een beroep doen op een weekend DA, die dacht aan een beknelde zenuw (de rug van Toi veerde niet goed mee). Spuitje + pilletje en het is nu weer helemaal OK.

Maar nu ik alle feien op een rij zet van 2005 en 2007 - zou er een verband kunnen zijn van overgevoeligheid voor de kennelhondenprik, hoge mate van activiteit en de pijn?

Of ben ik gewoon een hondeneigenaar bij wie het hoofd op hol is  geslagen ???
Door conleeuw
#885411
de enige verschil die ik kan zien tussen de twee keer dat hij wel last heb gehad en de ene keer niet is dat jij heb opgeschreven dat beide keren dat hij wel last had hebben jullie na het prik een lange wandelling gemaakt, bij de prik waar hij geen last had staat dat er niet bij, mischien is het rusten na de enting de reden dat hij er geen last van had? ik weet het ook niet, maar dat is de enige wat mij is opgevallen ;)
Door Lizzy
#885480
Kick4Toi schreef: Als je hond iets mankeert, haal je je de raarste dingen in het hoofd. Onderstaand een paar feiten:

Op vrijdag 28 januari 2005 kreeg Toi zijn 2e enting tegen Kennelhoest. Hij was nooit eerder geënt tegen kennelhoest, maar het moest toen voor een hondendagverblijf. Op 28 januari 2005 kreeg die geen andere entingen dan de kennelhoestprik.
Zondag 30 januari 2005 - dat was een zondag. Na terugkeer van een dagje flink uit met de honden, zoals altijd in het weekeinde, gilde die het uit van de pijn. Ik kon de pijn niet lokaliseren, want Toi lijdt aan "anticipatie pijn" (voorpoot doet zeer en hij gilt bij voorbaat als je naar zijn staart wijst). Toen naar een weekend DA geweest, die dacht aan kramp. Spuitje en pilletjes gekregen. Volgende dag was de pijnlijkheid over.
Woensdag 4 januari 2006 geënt tegen kennelhoest en de hondencocktail (ik kom op wedstrijden en mijn hondenclub vraagt om enting - dus het thema wel/niet enten is hier niet aan de orde). De week na 4 januari 2006 geen klachten gehad.
Maandag 24 december 2007 met Toi naar de DA geweest voor cocktail en kennelhoest. Hond verkeerde in blakende gezondheid, complimenten van de DA gehad.
Dinsdag 25 december 2007 na een lange wandeling (wat we wel vaker doen) had die dezelfde symptomen als in 2005; uitgillen van de pijn. Het was weer een feestdag, dus moest ik een beroep doen op een weekend DA, die dacht aan een beknelde zenuw (de rug van Toi veerde niet goed mee). Spuitje + pilletje en het is nu weer helemaal OK.

Maar nu ik alle feien op een rij zet van 2005 en 2007 - zou er een verband kunnen zijn van overgevoeligheid voor de kennelhondenprik, hoge mate van activiteit en de pijn?

Of ben ik gewoon een hondeneigenaar bij wie het hoofd op hol is  geslagen ???
Nee.

Ik heb de idiootste dingen meegemaakt NA entingen. Meestal leggen mensen geen verband, terwijl ie er wel is. Meestal leggen ze geen verband omdat er soms zelfs erg veel tijd tussen enting en reactie zit. Waardoor zelfs dierenartsen geen verband leggen.

Overigens: niet om je bang te maken maar wel om je te waarschuwen: reacties op entingen worden vaak iedere keer erger..... Ik ken gevallen waarbij honden eerst een milde (zeg diarree) reactie lieten zien, dat ieder jaar erger werd en de hond na een paar jaar "ineens" na een enting een ernstige auto-immuunziekte kreeg.
Door vagebond
#885486
Brrr, hier ook een nare ervaring met de weil enting gehad dit voorjaar. Er moest een boosterenting gedaan worden omdat de honden een paar jaar niet geent waren. Twee teckels hadden er last van, onze reu de 2e keer serieus last, pijn in het bewegingsapparaat. Leek erop of ie kreupel was aan alle pootjes. In en in triest. Ik moet er wel eerlijk bijzeggen, dat ze hem de 2e keer ook in de spier had geent. Foutje. Ik laat ze noooit meer enten.
Door Boefke
#885566
Hej Pia, ik denk ook dat je vermoeden juist is. Boef heeft eens een heftige allergische reacties gehad na een rabies enting. Ik vermoed zelfs dat zijn hele allergie (hooikoorts) in grote mate veroorzaakt is door de rabies entingen (hij heeft er als pup 2 achter elkaar gehad). De reactie trad om en nabij een week na de enting op. Ik heb eea gelezen over bijwerkingen van entingen (oa hier en elders) en er wordt vanalles in verband gebracht met entingen. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken eigenlijk. En wat Lizzy zegt daar zou ik ook zeker rekening mee houden, dat de bijwerkingen kunnen verergeren.
Door Kick4Toi
#885656
Ja ik blijf het zo toevallig vinden dat er één of twee dagen na de kennelhoestenting dit soort symptomen zijn voorgevallen. In 2006 werd die geënt op een donderdag. In het weekeinde doe ik vaak veel met de honden, toen is er niets gebeurd.

Maar ik ben nu redelijk ervan overtuigd dat de kennelhoestprik de boosdoener is. Dit is teveel toeval om iets anders te zijn.
Door Malamoods
#885659
Even een brainwave....

Zou 't ook kunnen dat hij gewoon reageert op de spuitplek? Hij heeft immers problemen met zijn schildklier (en dus ook wondjes die moeilijker genezen e.d.)... Met Lex heb ik iets soort gelijks meegemaakt (dat verhaal heb ik je net gemaild). Dat ging niet om een enting, maar om een enorm zere spuitplek (heeft toen een anti-braak injectie gekregen). Als hij lag was 't ok, maar bij beweging gilde meneer alles bij elkaar! Ik kan me voorstellen dat zoiets ook bij Toi 't geval is.... Of niet? Overigens herinner ik me dat we toen twee da's in 1 praktijk hadden. Als de vrouwelijke da de injecties gaf, was er niets aan de hand. Gaf de mannelijke collega da een injectie, dan was het gillen.... Misschien een verkeerde priktechniek ofzo? Is er door verschillende da's ge-ent Pia?

Rachel.
Door Ziviaantje
#885675
Misschien de volgende keer de neusdruppel laten geven ( nobivac kc ) ? Dat is geen injectie. Ik heb mijn oude honden ooit met de injectie gevaccineerd tegen kennelhoest en ze kregen allebei een hele grote bult er van, ook een beetje bibberig. Nu gebruik ik de neusdruppel als ik Indy ent, nergens geen last van.
Door conleeuw
#885679
Kick4Toi schreef: Ja ik blijf het zo toevallig vinden dat er één of twee dagen na de kennelhoestenting dit soort symptomen zijn voorgevallen. In 2006 werd die geënt op een donderdag. In het weekeinde doe ik vaak veel met de honden, toen is er niets gebeurd.

Maar ik ben nu redelijk ervan overtuigd dat de kennelhoestprik de boosdoener is. Dit is teveel toeval om iets anders te zijn.
maar de tussenliggende jaar toen hij geen last had is hij ook voor kennelhoest geent?? dat snap ik dan niet helemaal, maar goed, het is natuurlijk niet onmogelijk ;)
Door Kick4Toi
#886073
Ik heb met de DA gesproken en alle entingsdata naast elkaar gelegd en de data waarop Toi "zomaar ineens" pijnaanvallen kreeg. Voor de DA was dit ook net iets te veel "toeval". Ook al had die dit verschijnsel niet eerder meegemaak of van gehoord, dat de pijnaanvallen met de injectie te maken had heeft die zeer serieus genomen. De DA die ik aan de telefoon had was dezelfde die Toivo maandag klinish had gecontroleerd en gecomplimenterd had hoe goed die eruit zag voor zijn leeftijd. De diagnose van de weekend DA, daar kon die zich helemaal niet in vinden (verstijfde rug). Bij de weekend DA uit 2005 was de diagnose een verkrampte thoraxspier en een zwak hartslag. Toi heeft normaal een hartslag als een Zwitsers uurwerk.

Kennelijk heeft de hond op zo´n moment zo´n pijn dat die op alles reageert. En wie een verkrampte spier wilt voelen, voelt dat ook, net zo goed als wie een beknelde zenuw wilt voelen voelt dat.

Toi heeft twee dagen pijnstillers geslikt, maar omdat die gisteren weer begon te dollen en te "spoken", ben ik met de kuur gestopt. Hij loopt nu vrolijk rond zonder medicatie en het is alsof het hele kerstdrama nooit heeft plaatsgevonden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door