Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#884441
Twee weken geleden had yindra haar teen uit de kom en is deze ingetaped.
Deze tape moest twee weken blijven zitten (wel tussendoor vervangen) en yindra moest rust houden.

Afgelopen donderdag waren de twee weken voorbij en zijn we weer naar het losloopbos gegaan. We hadden de tape er tijdens de wandeling nog even omgelaten, voor de zekerheid, omdat ze zo lomp springt en rent. savonds hebben we de tape eraf gehaald.

Vrijdagochtend zie ik ineens dat yindra met haar poot in de lucht staat, ze was daarvoor aan het sjorren met wandor. Ik gauw kijken, maar de teen was nog op zijn plek. Ik heb even gevoeld en daarna liep ze er gewoon weer op. We hebben voor de zekerheid haar pootje maar weer ingetaped, want blijkbaar zit het toch nog niet helemaal goed.

Hoe lang zouden jullie de tape erom laten? En zou ik haar wel los kunnen laten lopen (dus rennen en springen) nu? Wel met ingetapete voet uiteraard.

En is het gebruikelijk dat het na twee weken nog niet in orde is?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#884477
Evelyn schreef: Twee weken geleden had yindra haar teen uit de kom en is deze ingetaped.
Deze tape moest twee weken blijven zitten (wel tussendoor vervangen) en yindra moest rust houden.

Afgelopen donderdag waren de twee weken voorbij en zijn we weer naar het losloopbos gegaan. We hadden de tape er tijdens de wandeling nog even omgelaten, voor de zekerheid, omdat ze zo lomp springt en rent. savonds hebben we de tape eraf gehaald.

Vrijdagochtend zie ik ineens dat yindra met haar poot in de lucht staat, ze was daarvoor aan het sjorren met wandor. Ik gauw kijken, maar de teen was nog op zijn plek. Ik heb even gevoeld en daarna liep ze er gewoon weer op. We hebben voor de zekerheid haar pootje maar weer ingetaped, want blijkbaar zit het toch nog niet helemaal goed.

Hoe lang zouden jullie de tape erom laten? En zou ik haar wel los kunnen laten lopen (dus rennen en springen) nu? Wel met ingetapete voet uiteraard.

En is het gebruikelijk dat het na twee weken nog niet in orde is?
Ik denk het wel. Meestal bij gevalletjes "uit de kom" kunnen de omliggende banden en kapsels flink beschadigd c.q. verrekt zijn. In dit geval wordt er ook nog eens op gelopen en is het in mijn ogen dan ook extra kwetsbaar. Tel er gerust nog een paar weken rustig aan doen met een ingepakte teen bij. Ik zou haar dus voorlopig niet los laten rennen en helemaal niet zonder tape.
Door Lizzy
#884618
Yep, ik sluit me bij Angelique aan. En ik heb zelfs het gevoel dat het levenslang een gevoelige plek blijft. Brutus heeft ook eens een teen uit de kom gehad. En af en toe komt hij ineens hinkend en piepend de bosjes uitzeilen en dan pak ik zijn pootje, knijp ik er zachtjes in, hoor ik een heel zacht knakje en rent hij weer verder. Ik zou wel traumeel geven trouwens, en voorlopig blijven geven.
Door Eef+Stippels
#884643
Bedankt voor de reacties. We laten het tape er nog een tijd om zitten. Mijn man vond sowieso twee weken te kort om de boel te laten genezen en daar heeft ie dus gelijk in. En helaas voor yindra moet ze dan toch maar rust blijven houden. Ik ga haar weer traumavetsem geven, ze had al 1 flesje leeg maar ik zal daar dan mee door blijven gaan.

Wel een beetje sneu hoor, ze houdt zo van rennen in het bos.
Door conleeuw
#884682
ik denk ook dat twee weken erg optimistisch is, mischien kan je het minder stevig gaan intapen. Dat het een gevoellige plek blijf is best mogelijk, ook bij mensen hoor je het wel vaker, eenmaal uit de kom, is de boel soms zo verrekt dat het langdurig een zwak plek blijft, ik hoop dat het meevalt en dat ze straks weer lekker kan dollen zonder al te veel problemen, ook dat is mogelijk ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#884880
Ik zou contact zoeken met een orthopeed. Als de banden echt gescheurd zijn is het maar de vraag of het zo weer goed komt.
Door Eef+Stippels
#885263
Hitam schreef: Ik zou contact zoeken met een orthopeed. Als de banden echt gescheurd zijn is het maar de vraag of het zo weer goed komt.
Kan alleen een orthopeed vaststellen of de banden gescheurd zijn of kan de dierenarts dit ook zien/voelen?

En zou ze er dan wel op lopen?
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op wo 26 dec 2007, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#885487
Hitam schreef: Een dierenarts moet dat ook wel vast kunnen stellen.
Ok. We kijken het nog een weekje aan, zodat ze meer tijd heeft gehad om te genezen en wanneer het dan nog niet goed is, laten we het weer bekijken door de da. Moeten er foto's worden gemaakt om vast te stellen of de banden gescheurd zijn, of hoe gaat dat eigenlijk?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door