Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kittycatty
#884384
Hai,

Ik weet niet of de link die ik gevonden heb misschien al oude koek is, maar ik geef 'm toch door. Dit is zo uitgebreid qua informatie, medicijnen(Fortekor en Ipakitine worden ook uitgebreid besproken) en behandelingen dat mensen er denk ik veel uit kunnen halen. Het is in het Engels . Ook gaat het niet over versvleesvoeding, maar daarvoor geef ik 'm ook niet door, alleen puur voor de medische informatie.
Puntje: De "slippery elm bark"(rode iep of ulmus rubra), heb ik nog niet in capsule-vorm kunnen vinden, maar het zit wel in Ojibwa van de Groene Os.
Hoop dat het wat voor mensen is met nierkatten.
Groetjes Kittycatty.

http://www.felinecrf.org/
Laatst gewijzigd door kittycatty op zo 23 dec 2007, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#884580
Slippery Elm Bark



What Is It?

The natural remedy most commonly used in the treatment of CRF is Slippery Elm Bark powder (ulmus rubra or ulmus fulva). Slippery Elm Bark is a herbal remedy used for most kinds of digestive or intestinal problems - it can be used for nausea, vomiting, diarrhoea or constipation. It soothes and coats the stomach lining and intestinal walls and reduces irritation. This can be extremely useful in combating the nausea and stomach acid which many CRF cats experience; as a side effect it can also improve coat dryness and dandruff.

Rode iep schors

Wat is het?

De meest gebruikte natuurlijke remedie bij de behandeling van chronische nierinsufficiëntie is poeder van rode iep schors(ulmus rubra of ulmus fulva) Rode iep schors is een kruidenremedie, die gebruikt wordt voor de meeste digestieve en inwendige problemen-het kan worden gebruikt voor misselijkheid, overgeven, diarree en constipatie. Het kalmeert en beschermt de maagwand en inwendige doorgangen en reduceert irritatie. Dit kan zeer handig zijn in het tegengaan van de misselijkheid en maagzuur, waar veel chronische nierkatten last van hebben. Als bijwerking kan het ook een droge vacht en roos verbeteren.

Ojibwa is een preparaat van De Groene Os, dat gebruikt wordt voor maag-, darmproblemen. Het bevat naast andere kruiden ook ulmus fulva.(rubra)

Slippery Elm Bark Cautions
Do not give Slippery Elm Bark at the same time as any other medications or supplements - it can inhibit the absorption of the medications.  It is best to give it an hour before or after any other medications (especially antibiotics), and ideally on an empty stomach, although it is safe to sprinkle it on food if you wish.
Slippery Elm Bark also contains calcium, so it is probably safer not to use it if your cat has hypercalcaemia.

Gevaren bij het gebruik van rode iep schors
Geef rode iep schors niet tegelijk met andere medicijnen of supplementen-het kan de absorptie van de medicijnen teniet doen. Het is het beste het een uur voor of na andere medicatie (vooral antibiotica) te geven en het beste op een nuchtere maag, hoewel het naar wens ook over het voedsel verdeeld kan worden.
Rode iep schors bevat ook calcium, dus is het beter niet te gebruiken wanneer de kat hypercalcaemia heeft.

'k Hoop dat je er iets aan hebt, ikzelf wil dit gaan proberen maar wel eerst in overleg met de DA. Vooral omdat het combineren van medicatie (ook homeopatische middelen) toch nauw luistert en je zeker bij een nierkat geen verkeerde dingen wil proberen.
Ik ben eergisteren op deze site gekomen en moet 'm nog doorlezen. pffff!
Erg veel links en erg veel informatie.

Groetjes Kittycatty
Laatst gewijzigd door kittycatty op zo 23 dec 2007, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#884586
Dank je wel voor al deze informatie. Het is dus vooral om de bijeffecten van nierfalen wat tegen te gaan. Ik had inderdaad eens van onze dierenarts gehoord dat maagproblemen vaak een groot bijkomend probleem hierbij is. Om uit te zoeken of maagzuur het probleem van zo'n patiënt was, adviseerden zij om voor minstens twee weken een maagzuurremmer te geven.
Ik had eerder een kat met zo'n probleem maar zonder nierfalen. Ik had hem vast heel wat meer kwaliteit van leven kunnen geven en misschien zijn leven wel kunnen redden wanneer we eerder ontdekt hadden dat katten kunnen lijden aan maagzuur.
Door flin
#884690
kittycatty schreef: This can be extremely useful in combating the nausea and stomach acid which many CRF cats experience; as a side effect it can also improve coat dryness and dandruff.

Dit kan zeer handig zijn in het tegengaan van de misselijkheid en maagzuur, waar veel chronische nierkatten last van hebben. Als bijwerking kan het ook een droge vacht en roos verbeteren.
Suzan54 schreef: Ik had eerder een kat met zo'n probleem maar zonder nierfalen.
wanneer we eerder ontdekt hadden dat katten kunnen lijden aan maagzuur.

kan iemand mij uitleggen:

wanneer en waarom een kat zou lijden aan (oprispend?) maagzuur?

(dus zonder aangewezen nierproblemen)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door