Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Roef
#882927
Roef rook altijd heel neutraal, geen hondenluchtjes (alleen als ze in de rotte vis had gerold).

Sinds een paar weken is mij aangeraden om haar dagelijks Trias Omega te geven van Groene Os . Dit omdat Roef de laatste tijd veel jeuk had, maar met onduidelijke oorzaak.

Sinds een paar dagen valt mij op dat Roef opeens begint te ruiken, zo'n hondenluchtje. Het lijkt wel of het voornamelijk uit haar oren komt. Deze zijn overigens wel schoon.

Kan het luchtje  te maken hebben met de Trias Omgea olie?

Misschien denk ik wel te simpel, maar volgens mij als mensen te vet eten gaan ze ook een beetje ruiken.

Roef barft volledig en vindt zalm en tonijn heerlijk. Kan ik niet beter de olie door de gootsteen spoelen en gewoon lekker vette vis geven?

Groetjes
Nanda
Door Lizzy
#882964
Hoi Nanda, ik heb geen idee of het daar van is maar als ik jou was? Dan stopte ik onmiddelijk met dit spul en kwakte ik het zelfs in de kliko.

Ik ben echt erg gecharmeerd van de Groene Os, maar deze mogen ze voor honden en katten wat mij betreft direct uit de handel nemen. Voor paarden is het misschien leuk, voor honden en katten absoluut niet.

Dit zit er in:

Samenstelling
Lijnzaadolie, pompoenpitolie, tarwekiemolie, olijfolie, teunisbloemolie, natuurlijke vitamine E

Ten eerste heeft een hond gewoon niks mee en aan al die plantaardige olieen. Ten tweede is lijnzaadolie wel een omega 3 leverancier maar deze moet nog in het lichaam omgezet worden tot een actief vetzuur (want lijnzaad is een niet-actief vetzuur). Om het te kunnen omzetten, moet er een heel goede balans zijn tussen vetzuren (omega 3 en 6) en diverse vitamines. Honden en katten zijn carnivoren, eten bio-industrie dieren en een goede balans omega 3/6 is er gewoon niet. Er is een teveel aan omega 6. Om dit te compenseren kun je omega 3 geven, maar niet in de vorm van lijnzaadolie. Het lichaam van de kat en de hond gaat de niet actieve omega 3 uit lijnzaadolie gewoon nevernooit goed omzetten. Bovendien is lijnzaadolie ook weer zo'n beruchte allergie-veroorzaker... Als je dus al omega 3 vetzuren aan je hond wil geven: geef dan visolie of vette vis. Dat bevat actieve omega 3 vetzuren. Geef niet teveel tonijn (eens in de 1 a 2 maanden max) in verband met het hoge kwikgehalte. Om terug te komen op dit olieetje van de Groene Os. Je hoeft maar een hond te hebben die allergisch is voor granen (komt veelvuldig voor) en je krijgt een drama, op de tarwekiemolie. Ja, rijk aan vitamine E maar voor honden met een allergie een absolute no no. En hebben ze nog geen allergie: kunnen ze 'm alsnog krijgen. Olijfolie; bevat omega 9. Dit doet voor honden en katten niks nuttigs. Blijft er nog pompoenpitolie en teunisbloemolie over. Nou, als je hond prostaatproblemen heeft: kan pompoenpitolie nuttig zijn. Dit kun je gewoon enkelvoudig kopen in de winkel, pompoenpitolie. Als je hond huidproblemen heeft, dan kan een verhoogde hoeveelheid GLA (gamma-linoleenzuur) aan te bevelen zijn. Borage-olie is een betere leverancier van GLA dan teunisbloemolie. Dus dan zou je naar de Tuinen of de Etos kunnen gaan en een potje borage-olie kunnen kopen. Maar heeft je hond geen huidproblemen? Dan ook geen borage-olie....
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 20 dec 2007, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#882973
De geur komt eerder van de huid omdat het jeuk-probleem niet helemaal is opgelost, zeker aangezien de oren ook ruiken.
De Trias is inderdaad niet de meest voor de hand liggende olie om te geven bij huidklachten. Visolie is dan beter. Zoals Lizzy al aangaf.
Door Roef
#883008
Onwijs dank je wel met het uitvoerige antwoord. Hier kan ik zeker wat mee.......flesje gaat met 1 sierlijke boog de prullenbak in!!

O ja nog 2 extra vraagjes nav van het antwoord:

In de groentenmix van Roef doe ik altijd een klein handje zaden fijngestampt(pompoen, pijnboom en zonnenbloem) is dit dan wel goed of deze maar lekker zelf op eten en vervangen door noten?

ROef is gek op Zalm. Als ik dit 1 keer in de week geef...is boreage olie dan nog wel nodig?

Groetjes
Nanda
Door Lizzy
#883012
Roef schreef: Onwijs dank je wel met het uitvoerige antwoord. Hier kan ik zeker wat mee.......flesje gaat met 1 sierlijke boog de prullenbak in!!

O ja nog 2 extra vraagjes nav van het antwoord:

In de groentenmix van Roef doe ik altijd een klein handje zaden fijngestampt(pompoen, pijnboom en zonnenbloem) is dit dan wel goed of deze maar lekker zelf op eten en vervangen door noten?

ROef is gek op Zalm. Als ik dit 1 keer in de week geef...is boreage olie dan nog wel nodig?

Groetjes
Nanda

Hoi Nanda, pompoen en pijnboompitten zijn prima. Ik zou zelf alleen geen zonnebloedzaad doen. Teveel omega 6. Je mag er ook rauwe noten bij doen (behalve macademia's; die zijn giftig voor honden) maar dat hoeft niet.

Als Roef zalm eet, dan hoef je waarschijnlijk geen extra visolie toe te voegen. Mocht hij huidontstekingen hebben of dof worden of schilfers krijgen: dan kan tijdelijk extra visolie, naast de zalm, geen kwaad. Vis en visoolie bevat omega 3 vetzuur.

Borage-olie is een ander verhaal: borage-olie bevat omega 6 vetzuren (vooral GLA) en heeft dus niets met vette vis te maken, zeg maar. Borage-olie is alleen verstandig om toe te voegen in specifieke situaties. Bijvoorbeeld in geval van ernstige huidontsteking. Maar ook kan het heel goed helpen bij teefjes die onder invloed van de hormomen huidproblemen hebben of super chagerijnig worden (na, tijdens, voor de loopsheid). In geval Roef niks mankeert: geen borage olie toevoegen.
Door flin
#883055
Lizzy schreef: Honden en katten zijn carnivoren, eten bio-industrie dieren en een goede balans omega 3/6 is er gewoon niet. Er is een teveel aan omega 3. Om dit te compenseren kun je omega 3 geven, maar niet in de vorm van lijnzaadolie..


bedoel je te zeggen dat honden en katten teveel omega 3 (ALA) binnenkrijgen door 't onder andere eten van bio-industrie vlees ?
of bedoel je 'er is teveel aan omega 6'(LA)
Door Lizzy
#883168
flin schreef:

bedoel je te zeggen dat honden en katten teveel omega 3 (ALA) binnenkrijgen door 't onder andere eten van bio-industrie vlees ?
of bedoel je 'er is teveel aan omega 6'(LA)
Oeps! Er is dus een teveel aan omega 6.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door