Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#884256
Volgende week is het weer oudjaarsavond, het zal jullie ongetwijfeld niet ontgaan zijn  :P
Probleem is mijn kruising bordercollie die woest is op vuurwerk. Hij gaat helemaal door het lint, hij blaft wil door de ramen zelfs naar buiten springen. Twee jaar geleden heeft hij een licht middel gehad, dat hielp geen zier. Ik heb geoefend met cd's, met advocaat, met vetranquil, met homeopathie. Maar niets helpt. Nu weet ik het ook niet meer. Er is wel een nieuw middel op de markt, welke ik maandag kan halen bij de DA (men had het afgelopen week al moeten leveren, maar was het vergeten te bestellen, erg handig) Dat is om vantevoren rustig van te worden, maar het zal niet afdoende zijn op oudjaarsavond zelf. Wat moet ik er nu bijnemen? Valium? Want vetranquil wil ik nooit weer. Dat is dikke bagger. Wie o wie heeft er nog een tipje?
#884284
Ik doe op oudejaar alle deuren en ramen goed dicht de gordijnen goed dicht?

En vanaf 22u zetten we de muziek of tv/radio stelselmatig iets luider.
Iets na 23 u geef ik ze een heel groot rauw been, zo zijn ze meer geintresserd in het been dan in het vuurwerk  :D.
Hier heeft het vorig jaar heel goed geholpen (had wel al 2 weken de DAP verdamper ingestoken).

Veel geluk alvast en blijf zelf ook rustig en doe alsof er niks aan de hand is  ;).
#884317
boutcha schreef: Ik doe op oudejaar alle deuren en ramen goed dicht de gordijnen goed dicht?

En vanaf 22u zetten we de muziek of tv/radio stelselmatig iets luider.
Iets na 23 u geef ik ze een heel groot rauw been, zo zijn ze meer geintresserd in het been dan in het vuurwerk  :D.
Hier heeft het vorig jaar heel goed geholpen (had wel al 2 weken de DAP verdamper ingestoken).

Veel geluk alvast en blijf zelf ook rustig en doe alsof er niks aan de hand is  ;).
Zo doen wij het ook, inclusief dap-stekker.

Vorig jaar zijn we trouwens met wandor en yindra in de tuin gaan staan om 0.00 uur, omdat wandor er niet bang voor is maar er erg boos en gefrustreerd van wordt en hij zich kon afreageren. Hij heeft toen een tijdje in de tuin als een gek het vuurwerk aangeblaft (hoort niemand door al het vuurwerk lawaai) en voelde zich daarna voor ons idee een stuk rustiger. We zijn er uiteraard wel bij gebleven. Hij had de tijd van zijn leven  ;D Yindra blafte ook wel, maar meer omdat wandor dat deed, ze hobbelde een beetje achter hem aan  ;D

@mariekelost2, zou bach rescue remedy evt niet wat kunnen zijn voor jullie?
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op zo 23 dec 2007, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#884328
Volgens mij geen valium, heeft hij geen controle meer over zijn spieren maar geestelijk blijft hij alert meen ik. Wordt hij misschien alleen maar banger omdat zijn spieren nu ook raar doen.

Bij ons werkt het om nu al als er geknalt wordt en we merken dat hij het even eng vindt, om heel enthousiast te doen alsof dat iets geweldigs is. Dat werkt hier.
#884417
Ik heb niet echt tips voor je Marieke, ben zelf ook nog aan het uitproberen:

Jeppe is ook bang voor/boos op vuurwerk. Hij gaat dan eerst vreselijk staan blaffen en daarna kruipt hij weg in een donker hoekje. Ik gebruik nu rust compositum, ben benieuwd of het echt werkt :-\

Vorig jaar heb ik geprobeerd hem advocaat te laten eten/drinken, maar dat vond hij niet lekker.
Ik kan me voorstellen dat je toch probeert je hond een beetje dronken te voeren, misschien d.m.v. een spuitje? Naar mijn idee is dat niet echt vreselijk schadelijk, het is maar 1 keer per jaar, toch??  :P :-X
#884510
Hoihoi,

Ik denk dat het naar buiten gaan om 0:00 een hele goede optie is. De hond zal dan een enorm stuk agressie af kunnen reageren. Uiteraard moet hij dan wel met twee man aan de lijn worden vastgehouden want hij is dan erg moeilijk te houden.
Gisteravond heb ik opnieuw advocaat als optie geprobeerd (in overleg met de DA) Hij heeft een halve fles (verdeeld over de avond gehad) Nou meneer stond gewoon gezellig te wieberen in de kamer, niks nada noppes last van de drank. Niet moe, gewoon aktief en gezellig. Volgens mij heb ik er een alcoholist bij, want als ik nu het woord advocaat noem, staat hij zijn bek al af te slikken  ;D
Ik ga morgen opnieuw naar de DA en zal met hem overleggen of we eerder met valium kunnen beginnen. Kom ik er niet uit bij deze DA, ga ik gewoon naar een ander. Ik ben nogal kritisch geworden op wat de DA voor dingen zegt namelijk. En dat moet ook, want als ik het afgelopen jaar niet op tijd aan de bel had getrokken, hadden ze nooit in deze kliniek ontdekt dat hij Lyme had.

Nawoord: ik heb zelf altijd Bach Rescue Spray op zak, dus dat kan ook nog. Voor mijzelf, omdat ik nog af en toe last heb van paniekaanvallen, is het mijn enige redmiddel.
Laatst gewijzigd door MariekeLost2 op zo 23 dec 2007, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#884543
Ik zou zeker niet met de hond naar buiten gaan. Dat is een techniek gebaseerd op een "overkill" aan prikkels waardoor de hond niet meer 'kan' reageren. Hij raakt een soort van adrenaline-verzadigd. Dit wordt flooding genoemd. Wordt ook gebruikt bij mensen die bijvoorbeeld bang zijn voor spinnen: die worden in een bak met spinnen gelegd. Ik vind het een zeer omstreden therapie waarbij er vaak meer kwaad dan goed gedaan wordt. Zelf heb ik ook een hond die bang is voor knallen en woon gelukkig in een buurt waar het redelijk rustig is. Zelf doe ik niet zoveel: hij is gewoon binnen (wil ook de hele dag niet naar buiten en mag van mij in de tuin poepen en plassen) en zoekt zijn eigen veilige plekje op in huis. Als hij bij mij komt, geef ik hem aandacht. Ik vraag niets van hem maar laat hem zijn gang gaan, maar zeker niet in zijn sop gaarkoken. Een, in mijn ogen, misverstand om een angstige hond te negeren. Trouwens, ik heb liever dat hij bij angst mij op komt zoeken dan juist van mij weggaat. En verder zoals hier al geopperd: ramen en deuren sluiten, lekker muziekje opzetten en vooral normaal doen. Sterkte.
#884571
in voorgaande jaren toen Bess er nog was (angstig voor vuurwerk) deed ik in de dagen voor oud en nieuw als maar de muziek aan, en langzaam wat harder, dan gingen we spelen, dansen, vondt ze wel leuk, dan was het niet zo raar als de muziek op dé avond langzaam luider werd, verder, zelf rustig blijven, en de laatste jaren had ze de gewoonte om bij me te komen liggen, en toen ik een dekentje op mijn schoot had, kroop ze onder de deken, dan lag ze gewoon dood stil onder het dekentje, dat heb ik zo gelaten, ze kon het dan kennelijk beter aan. Ik heb haar ook medicatie gegeven, met wisselende effect. Jammer dat zij zo angstig werd, Dot is ook angstig, ik negeer haar niet, maar moedig het ook niet aan door haar overdreven lief toe te spreken of te aaien als ze angstig reageert, ik heb haar vorig jaar advocaat gegeven, ging eigenlijk redelijk goed, dit jaar opnieuw ben ik bij vrienden,  hoewel ze nu nog niet zo angstig blijkt als vorig jaar, zal ik wel weer advocaat geven indien gewenst, het heeft voor haar wel voldoende gewerkt, nee, ze is haar angst niet kwijt, maar het kan haar allemaal kennelijk minder schelen. Het blijft moeilijk, maar, over ruim een week is het  weer achter ons, ik vindt oud en nieuw altijd een spannende tijd, nieuwe jaar, nieuwe plannen, maar het blijft dubbel, want het is gewoon niet leuk als je een angstige hond heb. STerkte ermee ;)
#884924
Even ter verduidelijking. Mijn hond heeft dus geen angst. Integendeel hij is precies het tegenovergestelde. Hij is gewoon boos, dat er lawaai is. 'Want hoe durven ze vuurwerk af te steken', is zijn motto. Hij staat dan ook met wapperende staat en opgeheven borst een partij boos te wezen. Doet ie ook als iemand het waagt om achter mijn huis (achter het hek, waar hij niet doorheen kan), als hij toevallig buiten is, langs te lopen. Ook onweer moet het ontgelden. En mensen met kliko's. Voor de rest een hele leuke hond hoor;) maar op dat soort momenten kun je hem wel even achter het behang plakken. Maar goed, het is dan ook een ex asielzoeker, en ik wist ruimschoots vantevoren waar ik aan begon.

De therapie met hem naar buiten te gaan en zijn ergenis onder ogen te zien, werkt in sommige situaties wel. Hij is bijvoorbeeld ook boos op mensen, die met mij een praatje maken terwijl ze de fiets aan de hand hebben. Is er een andere hond bij, is er niets aan de hand, maar o wee als deze persoon alleen is, met rijwiel. Laatst hebben we het gewoon genegeerd, en heb ik met iemand staan praten die hem ook negeerde. Hij heeft tien minuten door ons gesprek heen staan blaffen, en de persoon bleef rustig staan met fiets aan de hand.
Toen was hij stil en snapte er niets meer van, want deze fietser ging er immers maar niet vandoor. Ik denk dat flink laten blaffen tegen vuurwerk een zelfde werking zal hebben. Hij kan blaffen wat hij wil, maar ophouden doet het toch niet. Zodra hij dit door heeft zal hij vanzelf ophouden. Tenminste daar ga ik dan maar vanuit. Overigens heb ik vandaag het nieuwe middel Telizen opgehaald. Ik ben er ook vandaag mee begonnen, en krijgt hij een dag of twee voor oudjaar valium erbij. Dit zou een veel betere oplossing zijn dan Vetranquil. We zullen wel zien.

Tenslotte heb ik echt geen raar hondje hoor, ik heb twee jaar cursussen met hem gedaan, maar dit soort dingen is hem moeilijk af te leren, na al die jaren. Hij is nogal verpest door zijn vorige eigenaar. (Die mepte en trapte er nogal op los, als de hond iets fout deed) Terwijl het in het asiel en bij mij de grootste knuffelbeer bleek te zijn, die er maar is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door