Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#883910
Hallo allemaal, 1 van mijn 3 honden, Pezzo, lijkt hele zachte nagels te hebben. Ze zijn praktisch tot op het leven afgesleten, gewoon door wandelen. En dan loopt hij meestal ook nog op gras.

Dit in verhouding tot Gunnar, die keiharde nagels heeft.

Is hier iets aan te doen ???
Door flin
#883918
misschien iets van een biotine supplement?

maar eigenlijk weet ik alleen dat 't bij paardevoetjes goed werkt...
hoe en of dat bij honden werkt? :-\
Door Minusplus
#883930
Nynke F schreef: Hallo allemaal, 1 van mijn 3 honden, Pezzo, lijkt hele zachte nagels te hebben. Ze zijn praktisch tot op het leven afgesleten, gewoon door wandelen. En dan loopt hij meestal ook nog op gras.

Dit in verhouding tot Gunnar, die keiharde nagels heeft.

Is hier iets aan te doen ???

biergisttabletten

Door flin
#883936
nou Nienke,  de biotine geloof ik niet meer zo;


Bij varkens en kippen is een gunstig effect vastgesteld van het verstrekken van extra biotine in het rantsoen op de klauwkwaliteit respectievelijk de kwaliteit van de huid. Naar aanleiding daarvan zijn ook bij paarden verschillende experimenten met biotine uitgevoerd. Biotine is een vitamine uit de B-groep (vitamine H) en maakt deel uit van verschillende enzymsystemen. Het is een vitamine nodig voor groei, botontwikkeling, voortplanting en voor de stofwisseling van de huid (intact houden van de huid). Het werkingsmechanisme van biotine in relatie tot de hoornkwaliteit is niet duidelijk. Mogelijkerwijs beïnvloedt het de hoeveelheid keratine moleculen in het hoorn. De beschikbaarheid van biotine in het rantsoen is in een groot aantal voedermiddelen (tarwe, gerst, haver) beperkt. Vers gras is een goede biotine bron, evenals lucernemeel, melasse, grondnotenschroot, raapzaadschroot en biergist. Het verstrekken van biotine in hoeveelheden van 15 mg per dag aan rijpaarden of 5 mg per 100-150 kg lichaamsgewicht aan verschillende rassen (koud- en warmbloeden) leidde tot een grotere hardheid van de hoornwand. De resultaten ten aanzien van de groeisnelheid waren niet eenduidig. Zowel een snellere als een niet veranderde groei is beschreven. In de winter werd een tragere groei gezien dan in de zomer (een verschil van 1-2 mm/28 dagen). Een probleem bij het beoordelen van beide hier genoemde experimenten is dat in het ene geval wel is gewerkt met proef- en controlegroepen maar de duur van de proef beperkt was tot een periode van 10 maanden. Ondanks de trage groei van hoornweefsel werd al een verschil vastgesteld na 2 maanden, zodat het lijkt alsof er al een grotere hardheid is ontstaan voordat met het verstrekken van biotine is begonnen. In het andere geval is bij de proefopzet niet bij alle groepen paarden gebruikgemaakt van proef- en controlegroepen. Hierdoor zijn de veranderingen moeilijk toe te schrijven aan het verstrekken van biotine. Onderzoek bij varkens geeft echter een duidelijk en specifiek effect aan van biotine op de hardheid van hoorn. De hoornwand wordt harder, terwijl de balhoorn zachter wordt. De verschillen in chemische samenstelling van beide onderdelen van de hoefwand spelen hierbij waarschijnlijk een rol.
Door Mevroi Kruim
#883951
Biotine wordt idd bij paarden veel gevoerd, maar alle hoefsmeden die ik ken zeggen dat het maar zelden helpt.
Wat bij mij wel werkte was glucosamine. Vraag me niet waarom maar mijn nagels werden keihard en groeiden ook sneller. DAAR hielp het dus wel voor  ;D ;D
Door Nynke
#883953
O, dat heb ik in huis Olga, maar dat heb ik niet op internet gevonden als "bijwerking" ::)
Is het je eigen ervaring of die van 1 van de honden ??
Door conleeuw
#883994
er is een makkelijke manier om de nagels hard te krijgen..... een ongeveer 2% ? formaline oplossing (i.e een verdunde formaldehyde oplossing) met een wattenstaafje er op smeren, werkt als een bom, krijgen ze vrijwel meteen harde nagels, als het goed is hoef je het maar een paar keer te gebruiken, het wordt ook in veeteelt gebruikt, tegen hoefrot, maar ook voor slechte hoorns (melkvee). Ik zelf had erg zachte nagels en werd door een dierenarts geadviseerd om het te gebruiken, nooit zulke harde nagels gehad :D als het goed is kan je het bij de apotheek kopen, lukt het niet, dan zijn er speciale nagelproducten voor mensen om hun nagels hard te maken waar formaline in zit  ;) Het is geen lief spulletje, maar het wordt ook in de makup industrie vaak gebruikt, dus, er zit vaak in makeup een residu van formaldehyde.
Dit lost niet de oorzaak op, maar maakt wel de nagels hard ;)
Door Nynke
#884147
Bedoel je te zeggen dat ik kamferspirtitus zou kunnen proberen Tannetje ?
Waarschijnlijk zie ik je morgen, dan zal ik het je vragen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door