Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Chubby
#882996
Na alle problemen door een Giardia infectie ben ik er extra waakzaam voor: dunne ontlasting. Helaas zijn darmproblemen en m.n. te dunne ontlasting een veel voorkomend erfelijk gestuurd probleem bij onze jongste Sphynx kat.

De afgelopen weken ging het best goed, maar nu al een paar dagen valt me op dat zijn ontlasting wat dunnig is en wat sterker ruikt  :(  Het lijkt dat de spiervleesmaaltijden en orgaanmaaltijden geen positieve bijdrage leveren.

Kan ik hem in verhouding meer bot geven dan gebruikelijk? Of houd ik beter vast aan de "voorgeschreven" percentages en moet ik de dunne ontlasting voor lief nemen?

Onze oudste HTK poes heeft juist vaker wat wittige ontlasting, ik zal dus verschillende maaltijden moeten gaan aanbieden om bij haar geen verstoppingen te veroorzaken.. Toch?
Door flin
#883124
'k zat net nog even naar je menu te kijken,
geef je nou ook nog kvv erbij?
of geef je nu alles zelf samengesteld?

Hij is toch niet verkouden oid?

misschien kun je de menu's
voor ons nog 's zichtbaar maken?

dat zijn wel veel vraagtekens, zeg :o
hoe dun noem jij dun? Is de kleur ook anders?
Door Suzan54
#883170
Ontlasting, dun of minder afwijkend, van een te lichte kleur kan ook wijzen op een tekort aan het enzym van de alvleesklier. Dat kan je vervangen/aanvullen d.m.v. Tryplase. Vaak is dit probleem bij de kat veroorzaakt door een diarreeprobleem en heb je een grote kans dat de alvleesklier zich weer herstelt en de kat weer een normale ontlasting krijgt.

Via een bloedonderzoek is te achterhalen of een ontsteking ergens de oorzaak van de verkeerde ontlasting is en dan zou een kuur prednoral wonderen kunnen verrichten. Dat je vooral vers moet blijven voeren, hoef ik hier niet te benadrukken.
Ik hoop dat je het probleem onder de knie krijgt.
Door Chubby
#883183
De ontlasting is juist wat donkerder dan normaal. En dun is nu dat er nét aan een vormpje in blijft zitten.. Tijdens de Giardia infectie liep de ontlasting continue  :-X En nee, bij ons komen er ábsoluut geen brokken meer in!  ;) Ik onthoud de prednoral eventjes..

Oké, menu.. Beetje op de bonnefooi sinds de vriezer vol ligt met herby stuff dus niet meer zo duidelijk per week bijgehouden, ik kan het natuurlijk even nauwkeurig opschrijven.. Ik stel zelf samen voor de katten, sporadisch krijgen ze een plak Rodi of Duck als maaltijd (de hond krijgt KVV)..

Deze week voor 2 katten, dagelijks 3 maaltijden, uit m'n hoofd:

maandag: 100 gr konijnniertjes, 250 gr kipkarkas, 2 kuikens
dinsdag: 100 gr garnalen, 250 gr konijnenbout, 2 kuikens
woensdag: 200 gr duifspiervlees, 250 gr kipkarkas, 100 gr lamshart
donderdag: 100 gr kipnekken, 250 gr konijnkarkas, 2 kuikens
vrijdag: 200 gr kipfilet, 250 gr kipkarkas, 100 gr kippenlever

In principe eten de katten samen, de Sphynx eet het meeste weg, de HTK poes stopt netjes als ze voldoende heeft.
Laatst gewijzigd door Chubby op do 20 dec 2007, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#883226
voor zover ik op het eerste oog kan zien, voer je echt voldoende bot. ik vind het best ruim voor 2.

sien krijgt volgens mij een stuk minder bot, en die heeft ook wel eens een wittige drol. volgens mij is een witte drol een teveel aan calcium wat gewoon wordt uitgescheiden (gescheten  ;D). bij harde witte stukjes bot is het niet goed verteerd, das hier niet van toepassing.

aangezien bella wel normale poep heeft, en blijkbaar ruim genoeg botjes binnenkrijgt, zak ik voor de bloterik voor een bloedonderzoekje gaan.
zeker als je zegt dat het vaker een erfelijke factor betreft qua dun poepen, kan het wellicht zijn het mogelijke tekort van het enzym in het alvleesklier een raserfelijke aandoening kan zijn.
Door Suzan54
#883240
Teveel bot geeft inderdaad ook een lichte kleur. Ik ken dat van de honden die hier dus beter barfen dan de katten. Ik neem aan dat teveel bot bij katten dezelfde wittige kleur geeft. Ontlasting die te licht is door de spijsverteringsstoornis is meer beige van kleur.
In dit geval is de kleur vrij donker dus dat lijkt niet op wat een kat hier ooit heeft gehad. Ik weet dat bij honden dit als erfelijke afwijking kan voorkomen. Misschien is er hier iemand die weet of die gepaard gaat met die specifieke lichtere kleur van de ontlasting.
Door flin
#883261
voorzover ik 't zie,
geef je 65% karkas
20% spiervlees,
't menu ziet er prima uit volgens mij

'k zou zelf pas zorgen gaan maken als't langer als 3 dagen achterelkaar aanhoud,  (dunne ontlasting) maar 'k begrijp ook, dat je net even iets meer in de rats zit

als ze last hebben van de alvleesklier zouden ze er ook bij spugen. dacht ik,
de alvleesklier  vervult o.a. een belangrijke functie in de vertering van vetten;
misschien heb je toevallig vette eend oid gevoerd? Ik noem maar wat...

misschien kun je nog aan een allergie denken,

Helaas,
ik hoop dat je erachter komt
Door flin
#883290
dit vond ik nog:
(komt ook regelmatig bij rexen voor....liever niet!)


HCM op oudere leeftijd (ouder dan 8 jaar) kan zijn veroorzaakt door een teveel aan schildklierhormoon (hyperthyroïdie). Dit kan met behulp van een bloedtest worden vastgesteld. Ook hypertensie (hoge bloeddruk) kan hier de oorzaak van zijn. Dit is vast te stellen door een meting. Deze vorm wordt ook wel secundaire HCM genoemd (veroorzaakt door een andere aandoening). Om dit uit te sluiten is dus altijd buiten een echocardiogram verder onderzoek noodzakelijk. Indien het om een raskat gaat is het van het grootste belang voor de fokker van de kat om te weten of het om een erfelijke afwijking gaat.
Bij HCM dat al op jongere (of zeer jonge) leeftijd geconstateerd wordt moet toch worden uitgegaan van een genetisch defect. Deze vorm wordt primaire HCM genoemd. Vaak verloopt de ziekte bij zeer jonge katten vrij agressief en is de levensverwachting kort.

overigens geloof 'k niet dat dit iets met jouw kat van doen heeft....
Gebruikersavatar
Door koekje
#883291
misschien voor de zekerheid weer een giardia testje erbij, als je het echt niet vertrouwt.
Door Naakies
#883292
hallo wij hebben ook drie sphynxjes waar van 1 het eerste half jaar
alleen maar diaree heeft gehad . We zijn nu geheel over op kvv (carnibest )
en al met 1 week ging het veel beter.
we geven nu al ruim 1 jaar alleen maar kvv en het gaat geweldig.

er komen bij ons geen brokken meer in dat is zeker  .

ook krijgen ze als tussen doortje wel kipfile en pootjes e.d
vinden ze ook lekker
alleen maar barf vinden we te lastig . maar wel heel goed

mvg de naakies
Door Mevroi Kruim
#883295
Ik vind je menu er prima uitzien. Je zou kunnen proberen om het percentage orgaan wat omlaag te schroeven, en verder zou probiotica misschien kunnen helpen.
Ontlasting kan wisselend zijn op vers doordat ze niet elke dag hetzelfde eten, zoals met brokken, en ze op sommige onderdelen van het menu wat heftiger kunnen reageren. Op zich is dit geen reden tot paniek maar normale variatie.
Door Chubby
#883438
De dunnere ontlasting leek een gevolg van de niertjes, maar kan dan volgens mij geen dágen aanhouden.. Ik zal de lever van vanavond skippen en een kuikentje geven.

Gisteren wat biogarde gegeven voor de darmen, kan vanavond kijken of dat scheelde. En ik zal hier op het forum eens op zoek gaan naar meer info over probiotica.

Bij Sphynxen komt vaak HCM voor, ook in de lijn van de onze. Bij het vorige  dierenartsbezoek hebben we laten luisteren, maar was geen hartruis te horen. Helaas is Murdock nog te jong voor een verdergaande test.

Ik weet van een kennis die rexen heeft gefokt dat zij de dunne ontlasting voor lief nam. Het hoort bij deze rassen, maar toch  :-\

Ik wil eigenlijk nog niet opnieuw testen op Giardia  :-[ De ontlasting is echt wel anders dan toen, de test is redelijk prijzig én geeft slechts een indicatie van besmetting (parasiet is moeilijk op te sporen). Mij is aangeraden beter meteen te behandelen, ook zonder test, maar wil m'n beessies niet wéér volstoppen met medicijnen en het mezelf ook niet onnodig aandoen (2x daags 3 protesterende beesten  :-X)

Er wordt overigens niet gespuugd. En het menu van kip, haas, konijn en lam gaat al wéken goed.. Heb juist eerst alleen kip gegeven en langzaam aan meer diersoorten erbij gegeven om een voedselintolerantie op te sporen..

Plan dus: even in de gaten houden, probiotica erbij, minder orgaan. Bij aanhouden probleem weer eliminatie diersoorten en indien daarmee ook geen verbetering test op alvleesklier en giardia..

Thanks voor alle meedenken!
Door Borke
#884277
Chubby schreef: Bij Sphynxen komt vaak HCM voor, ook in de lijn van de onze. Bij het vorige  dierenartsbezoek hebben we laten luisteren, maar was geen hartruis te horen. Helaas is Murdock nog te jong voor een verdergaande test.
Toen wij nog Maine Coons fokten, testen wij onze fokkatten op HCM, maar dat gebeurde middels een echo. Gewoon de DA laten luisteren ondervangt het niet.
Door Chubby
#884347
Klopt, maar testen middels echo doen ze pas vanaf een leeftijd van 12 maanden..

Heb gisteren probiotica capsules gehaald en iets tegen diarree (spray).. Hoop dat het snel werkt..
Door flin
#884362
Chubby schreef: heb gisteren probiotica capsules gehaald en iets tegen diarree (spray).. Hoop dat het snel werkt..
ontlasting is nog steeds smeuïg, dus?

'k neem aan dat de spray geen dennegeur verspreidt? ::)
maar wat zou 't dan wel doen? gewoon nieuwschierigheid....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door