Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lightning
#881884
ik ben wel eens wat jullie bestellen ik heb onderandere dit besteld (en al gekregen) vroeg me af of het compleet genoeg zou zijn en wat jullie anders zouden doen.


Vleesmix 1 ,zeer fijn gemalen ,vaste samenstelling
60% rundspiervlees 20% kipkarkas 20% pens
1000 gram                                                   

Vleesmix 2  , fijn gemalen  , licht wisselende samenstelling
Rund/schaap/geit      kopvlees/spiervlees en orgaanvlees
1000  gram                     
Pens gemalen 1000.  gram 
Kopvlees        1000 gram
Spiervlees snippers 1000 gram
Runderstrotten    per stuk
Schapenvet 500 gram
Geitenvlees met bot/ ribben (om het even aan te kijken :-[)
Haasbout met veel vlees  1000 gram
Haasspiervlees fijn gesneden  1000 gram
Haaskarkas  1000 gram
Hert/ Ree-vlees fijn gesneden  1000 gram
Konijnvoorbenen  1000 gram
Konijnkarkas  1000 gram
Konijnenlevertjes  1000 gram
Konijnenniertjes met vet  1000 gram
Fazant karkas  1000 gram
Parelhoenkarkas  per stuk ca, 400 gram
Eendkarkas  per stuk ca. 800 gram


en dan meerder kilo's van sommige dingen

mijn kip haal ik ergens anders vandaan. ze eten graag kiporgaan vandaar dat je dat bij deze lijst niet vaak treft het orgaan. ook soms zalmkoppen en vis uit blik krijgen ze groentes karnemelk yoghurt en knoflook.

missen jullie nog iets? (bij herby besteld als voorbeeld) wat bestellen jullie zoal???
Door Antonia
#882045
Met alles wat je hebt besteld kun je een goed menu samenstellen. Voor mij is niet hetgeen je hebt besteld belangrijk, maar hoe het in je menu past en hoe je hond er op reageert.
Iets wat ik bijvoorbeeld mis zijn groenten.

En iets wat ik in deze tijd van het jaar bijvoorbeeld niet bestel zijn ribben van grotere dieren zoals lam en geit. De jonge geitjes en lammetjes worden in het voorjaar geboren en in deze tijd van het jaar zijn ze al gauw een maand of 9 oud. Je loopt dus het risico dat je ribben van, in mijn ogen, al weer wat oudere dieren krijgt. Die voer ik niet aan mijn honden.

Ik ben heel benieuwd naar je menu.
Laatst gewijzigd door Antonia op di 18 dec 2007, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#882049
mooi lijstje hoor met verschillende diersoorten, nu nog een menutje maar dat zal hier best mee lukken.
Mijn honden eten ook zelden groente, ze vinden het niet te eten.
Geef je ook weleens een eitje?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#882053
even over de lamsribben, die bestel ik altijd alleen maar bij herby en dan vraag ik nadrukkelijk om hele malse ribben en die heb ik ook altijd gekregen.
Als je hem even belt of bij de bestelling dat zegt dan houd hij er rekening mee.
ellen
Gebruikersavatar
Door pike
#882070
Antonia schreef: Iets wat ik bijvoorbeeld mis zijn groenten.
Goed lezen want er staat wél groente op het menu!  ::)
HEt is een aardige verzameling die je besteld hebt! Zelf bestel ik nooit mixen. Ik mix liever zelf want dan weet ik precies wat ik geef. En vet koop ik ook nooit. Als ik vind dat ze meer vet kunnen gebruiken dan voer ik vettere vleessoorten.
Geitenbot vind ik te hard bestel ik ook niet.
Je variatie in soorten is in elk geval ruim voldoende. Als ik goed kijk dan mis ik nog hart als orgaanvlees of geef je misschien kippehartjes?
Door lightning
#882075
ja geef alles van kippenorgaan. van andere dieren niet echt vaak orgaan vinden ze niet zo heel erg lekker. groentjes krijgen ze wel en de mixen? tja dat krijgen ze 3 keer in de week aangevuld met wat bot wel bevleest bot. de geitenbot was om te proberen als ik dat nog durf ander verkoop ik het door. als er te weinig vlees op zit geef ik het niet. maar dat kon ik bevroren niet zien :-[
Door Antonia
#882114
pike schreef: Goed lezen want er staat wél groente op het menu!  ::)
Je hebt gelijk, ik heb er overheen gelezen  :-[.

Ik blijf natuurlijk wel nieuwsgierig naar het menu.
Gebruikersavatar
Door pike
#882811
lightning schreef: wil best wel wat neerzetten maar hou me niet echt aan de exacte percentages voer op het oog :-[ als jullie begrijpen wat ik bedoel
niet helemaal  :-\
met "op het oog voeren" denk ik aan de hoeveelheid die je geeft naar gelang de voedingstoestand van je hond
je kan niet op het oog zien of je hond behoefte heeft aan vleesbot (meer of minder calcium) dan wel aan spiervlees- als je begrijpt wat IK bedoel ... ::)
Door lightning
#882816
:-[ ik bedoelde de hoeveelheden. van alles eigenlijk. en niet iedere maandag (of andere dag) is precies het zelfde :-[. je kan wel merken wanneer je weer wat meer bot moet voeren want dan is de ontlasting wat minde stevig. niet dat ze daar vaak last van hebben :-[.
Door Antonia
#882913
lightning schreef: :-[ ik bedoelde de hoeveelheden. van alles eigenlijk. en niet iedere maandag (of andere dag) is precies het zelfde :-[. je kan wel merken wanneer je weer wat meer bot moet voeren want dan is de ontlasting wat minde stevig. niet dat ze daar vaak last van hebben :-[.
Ook hier is niet iedere dag exact hetzelfde, maar er zit wel een systeem in wat ik mijn honden geef.
Voeding is pas goede voeding als hij goed is samengesteld, in de voor jouw hond juiste verhoudingen (zodat je hond alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft) en met voldoende variatie. De stevigheid van de ontlasting is daarbij niet het allerbelangrijkste. Ik denk dat het verstandig is dat je je nog wat verder verdiept in het zelf samenstellen.

Ik wil niet rottig doen, maar om herhaling van eerdere problemen te voorkomen zou ik bij jouw hond voorlopig dat geitenvlees met bot achterwege laten. Ik heb het gevoel dat niet alleen jij, maar ook je hond daar niet aan toe zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#883018
lightning schreef: :-[ ik bedoelde de hoeveelheden. van alles eigenlijk. en niet iedere maandag (of andere dag) is precies het zelfde :-[. je kan wel merken wanneer je weer wat meer bot moet voeren want dan is de ontlasting wat minde stevig. niet dat ze daar vaak last van hebben :-[.
Maar de hoeveelheden die geef je niet aan  ??? je zegt meerdere kilo's van sommige dingen, en dan kip van elders (ook niet hoeveel), dus de verhoudingen zijn niet te bepalen. Dit lijstje geeft alleen de soortenrijkdom weer ......

Bot voeren wanneer je de ontlasting niet stevig genoeg vind (worden) vind ik niet de juiste manier van voeren. Ze eten hier ook niet elke dag hetzelfde (qua soorten en hoeveelheid), maar wel altijd "compleet" en in dezelfde verhoudingen. Dat betekent hier Armagnac 45% vleesbot en Pike 50%. Armagnac krijgt wat minder omdat hij anders moeite heeft met poepen.  En ze krijgen nooit alleen maar vleesbot maar altijd spier, orgaan en groentemix erbij en dan is de ontlasting niet te slap en niet te hard maar lekker constant en dat bevalt ons allemaal uitstekend. Hoef je ook niet altijd met argusogen te staan kijken hoe de ontlasting er uit gaat zien (of in mijn geval door de doornbosjes te kruipen om het te gaan bekijken :-X).
Niet iedereen hier voert dagelijks compleet, de meesten niet geloof ik en het is ook niet noodzakelijk, maar men voert wel alles in verhouding.
Door Mevroi Kruim
#883299
Je hoeft idd niet elke dag een compleet menu met vleesbot, spiervlees, orgaan en groente te voeren maar gemeten over bv 2 weken moet wel alles in de jusite verhouding zijn. Alleen orgaan of orgaan met groente is niet handig ivm dunne ontlasting, alleen kale vleesbotten ook niet ivm keiharde keutels.
Ik weet niet waarom je de pens gemalen geeft, als tandenborstel en kauw-oefening is pens aan lappen een stuk zinvoller.
Ik ben zelf ook niet van de mixen van onbekende samenstelling en sowieso niet van gemalen dus die mixen voer ik niet. Mijn honden en zelfs mijn katten kunnen prima zelf kauwen.
Door lightning
#883346
ik neem de pens altijd gemalen omdat ze hier gewoon weg de penslappen niet willen eten een paar keer geprobeerd dus dan maar op deze manier.. de mixen vinden ze hier dus wel erg lekker
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#884534
lightning schreef: wat bestellen jullie zoal???
Mijn honden eten wekelijks:
runderstrot
runderkopvlees of geitenvlees
eendennek
kippenvleugel
kalkoennek
geitenrib
zalmkop
runderlever
runderpens
runderhart of lamshart
groentemix
parelhoenkarkas of fazantkarkas

en ik bestel alles bij Canis Naturalis ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door