Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Tamara*
#880613
Het is nog steeds een beetje worstelen met het menu van Kami.
Hij heeft de afgelopen tijd : 40 % Rauwe vleesbotten, 8 % Groentes, 37 % Pancreas, 15 % Spiervlees gehad. hij kreeg dan wat andere organen als extra.
Maar het werkt niet, het moet anders.
Ik ga nu voor een aantal weken pakketjes maken en wil de volgende percentages gaan aanhouden:
40 % Rauwe vleesbotten (Kippenek, Damhert ribben, Eendenek, Haasbout, Kipkarkas, Konijnenkarkas, Konijnenkoppen)
35 % Pancreas
10 % ander orgaanvlees (Runderpens, Runderlever, Eendenhart, Lamshart, Lamspens)
15 % Spiervlees (Struisvogel, Hert, Haas, Paard, Vis)
Groentes ga ik dan als extra geven.

Geit krijgt hij niet want dat is te vet, en met vis moet ik ook erg uitkijken. Hij krijgt nu vaak dingen uit blik, want dan kan ik het uitspoelen zodat het wat minder vet is. Of tonijn in water.

Ondanks het grote percentage pancreas krijgt hij ook nog zymoralpoeder over zijn eten heen.

Iemand nog tips???
Door Lizzy
#880735
Mag ik vragen waarom het niet werkt? (puur uit interesse en ook omdat als we dat weten het makkelijker is om je van advies te voorzien).

Ik vind dit er eerlijk gezegd ook goed uit zien. Zeeeer afwisselend! Ik zou niet te vaak tonijn geven. Dat bevat veel kwik. Een keer per maand (of liever nog: per twee maanden) is zat. Zalm, kan hij daar tegen? Dat zit ook in water. En dat is van wilde zalm dus minder vet dan de gekweekte.
Door Tamara*
#880744
Ik zie heeeel langzaam de Kami terugkomen van toen we nog niet wisten wat hij had ruim 3 jaar geleden. Hij heeft meer honger, heeft wat minder energie, is wat minder vrolijk, is iets afgevallen etc.  :-\
Dat zegt mij dat hij niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt/opneemt. Ik wil dus gaan kijken of het beter gaat wanneer ik hem wat meer andere organen als alleen die pancreas geef, want dat is iets wat in het vorige menu mistte.

Ow, dan krijgt hij (en chika ook) teveel tonijn, want dat krijgen ze nu 1 keer in de 2 weken. Ik geef ook wel zalm en sardientjes uit blik, dat is wel in olie (in water heb ik nog niet gevonden), maar dan spoel ik de olie eraf. Zijn ontlasting is dan wel wat dunner, maar lang niet zo dun als dat ik verse zalm of makreel e.d. geef.
Door JoNoMo
#882174
hoe groot zijn de stukken pancreas?
ik merk bij Jopie dat ik hele dunne reepjes moet snijden en dan boven een bakje warm water moet hangen zodat het ongeveer 30 gr is
het is dan wel een slijmerige bende maar het helpt beter dan dat ik er grote stukken bij doe
Door Tamara*
#882652
Ik heb hele grote stukken voor Kami. Hij krijgt dus 280 gram pancreas elke dag en dat is dan in 3 stukken ofzo verdeeld. Ik ga eens proberen hoe het gaat als ik het in kleinere stukken knip.
Door Tamara*
#882683
Lizzy, ik las in een ander bericht wat je schreef iets over supplementen:

"Je zou kunnen overdenken om supplementen bij te gaan voeren. Ik denk dan aan co enzym Q10 voor zijn hart (in overleg met de DA), een multivitamine voor honden/katten (niet omdat zijn menu er niet subliem uit ziet, dat ziet het wel. Maar tijdelijk, als extra ondersteuning kan het erg goed werken, ook zeker bij huidproblemen) en extra vitamine B complex (om dezelfde reden als multivitamine, puur als extra. Kan ook erg goed werken bij huidproblemen). "

Kami heeft ook kale plekken en schilfers. Huid en vacht zien er niet goed uit op dit moment. Zou ik er goed aan doen om ook tijdelijk een supplement als multivitamine bij te geven? En welke moet ik dan hebben?

In de winkel hebben wij Sano- Coat en Sanofor Extra Veendrenkstof waar ik al aan zat te denken, maar daar zitten weer geen vitamines in.
Door Lizzy
#883997
Ik vind de multivitamine van de Groene Os hartstikke goed. Die zou je best kunnen proberen hoor!
Door Tamara*
#909501
Zijn nu alweer een tijdje verder en deze verandering in het menu heeft super gewerkt!
Eindelijk normale ontlasting en ook normale hoeveelheid. Dit heb ik niet meer gezien vanaf dat ie een maand of 9 was, toen het dus begon.
De tip van de pancreas in kleine stukjes knippen werkt ook top.
Ben er zooooo blij mee!

De multivitamine heeft ook goed gewerkt en hij zit weer super in vacht.
Beide honden vinden het barfen helemaal geweldig en het baasje ook dus we gaan er lekker mee door :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door