Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sonia
#88241
mijn hond sukkelt al een 3 tal maanden met haar achterpoot.

IK ben toen naar de dierenarts geweest, 2 maal, en elke keer zeide ze dat de poot overbelast is omdat ze de andere waar HD op zit ontziet.

Ik moet rymadil geven,3 per dag.

Ben ondertussen naar dierenkliniek geweest en foto's laten maken van haar achterpoten,ze heeft op beide poten HD in lichte mate.
rugfoto was in orde en er was geen artrose te zien.
Ze hebben niets aan de knie kunnen ontdekken en ik vroeg achter een peesscheur of derg.,maar dat kon niet want dan zou ze helemaal die poot niet meer gebruiken.
En dat doet ze nog wel,ze spring nog op,loopt nog,eet goed en is toch nog vrolijk,maar toch zie ik na rust dat er iets is.
Tijdens onderzoek gaf e geen kik,is een mechelaarteef van 3 jaar.

Weer dezelfde uitleg,pootprobleem komt van overbelasting.

1 week rust houden en weer rymadil geven,dit heb ik gedaan en ik zag al verbetering, dan rymadil verminderd en de hond terug laten spelen met haar vrienden,ik dacht dat het opgelost was,maar na enkele dagen heeft ze terug even veel last als daarvoor.

Na het rusten steund ze niet volledig op die poot en tijdens het crossen loopt die poot niet mooi mee,ze huppelt precies,soms zie ik ook dat ze nogal een rare stand heeft,dat ze er wat scheef op staat en hij is wat verzwakt.

Heeft ze heel hevig gespeelt is ze na rust echt kreupel.

Ik heb terug gebelt naar dierenkliniek en raad gevraagt,ze zeide dat die pijn misschien van haar heupen komt,wat ik raar vind omdat ze zeide dat de HD niet ernstig is.

Geef nog altijd rymadil,2 per dag,glucon combi,HD Letten van beaphar,maar het probleem blijft,na het zwemmen heeft ze ook meer last dan normaal.

Alleen als ik haar echt een paar dagen rustig hou,niet laten spelen en aan de lijn uitlaat zie ik verbetering,maar vind het triest om dit altijd te doen.
Dus na enkele dagen laat ik haar weer jagen en spelen maar begint dus alles weer opnieuw.

Weet niet goed meer wat ik nog kan doen,of wat ik verkeerd doe,moet ik misschien 14 dagen haar niet laten spelen en zwemmen,als het toch overbelasting is of spieronsteking kan deze misschien niet genezen op enkele dagen tijd.

WIe heeft met dit probleem ervaring.


sonia
Door Marcha
#88250
Ik heb geen ervaring met pijnstillers bij een hond met hd. Wat ik wel weet is dat de ernst van de hd niks hoeft te zeggen of je hond veel last of weinig last heeft van zijn achterhand. Mijn oudste hond heeft zware hd met een zeer lage norbergwaarde maar loopt niet kreupel of wat dan ook. Ze krijgt bij mij glucosamine/chondroitine omdat ze wat ouder wordt en toch nog steeds behoorlijk aan sport doet (schapendrijven o.a.). Als preventie zeg maar voordat ze wel pijn zal krijgen of wat dan ook. Ik merk namelijk wel verschil met toen ze twee jaar was en nu, bijna zeven is. Mijn andere hond is hd negatief, misschien dat ik ze ook wel teveel vergelijk hoor ;).
Toch, zou ik je hond niet meteen weer laten jagen en druk laten spelen wanneer ze weer eventjes goed loopt. Misschien zit er een middenweg in. Wel meer bewegen, zoals zwemmen of rustig fietsen of zoekspelletjes (ik noem maar wat) dan ongecontroleerd rond laten rennen. Als er steeds weer een terugval is met kreupel lopen/pijn kun je beter toch de periode van rustiger aan doen verlengen totdat je hond weer genoeg is hersteld/spieren heeft opgebouwd om wat andere bewegingen aan te kunnen zonder last van de achterhand te krijgen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#88289
Hai Sonia, als het een spierblessure of een overbelasting van die poot is red je het niet met een paar dagen rust.
Ik zou de hond min. 2 weken rust geven, en daar bedoel ik mee dat je je hond niet laat jagen, sjezen of wild laat spelen met andere honden, ook geen balletjes of zoiets gaan gooien.
De beweging die je haar geeft doe je aan de lijn, rustig wandelen en in het begin niet te veel. Gaat het goed dan kun je de lengte van de wandeling langzaam uitbreiden (met bijv. 5 min.) en het tempo af en toe iets ophogen (draf).
Na die 2 weken moet je haar niet meteen weer wild laten spelen met andere honden, maar zou je bijv. wel kunnen kijken hoe ze reageert op zwemmen.
Zo'n blessure kan erg hardnekkig zijn en die moet je de tijd geven om te genezen. Het is zielig voor de hond als je haar niet tegen zichzelf in bescherming neemt. ;)
Succes en beterschap :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door