Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door De Geijsjes
#881736
Ik ben even (nou ja laat dat even eigenlijk maar weg, haha) aan het rekenen en puzzelen geslagen en heb een opzetje gemaakt. Ik moet nog kijken of het qua grammen wel gemakkelijk verdeeld is enzo, maar als iemand ernaar kan kijken of ik het allemaal goed begrepen heb en of het klopt, dan zou ik heel blij zijn.
Ik moet eerst nog wel zorgen dat ik alles in huis heb om te starten, maar beter goed voorbereid dan overhaast  ;)

Hond van ongeveer 27 kilo, 550 gram per dag.
50% vleesbot ; 1900 g
20% spiervlees; 760 g
15% orgaanvlees; 570 g
15% groente; 570 g

Dag 1:
271 g kippennekken
100 g gehakt
180 g groentemix (inclusief eitje en wat yoghurt)

Dag 2:
271 g kwartelkaskas
116 g (orgaanvlees) 30g lever, 86g lamshart
163 g lamssnippers

Dag 3:
270 g vis / kabeljauw
217 g parelhoenkarkas

Dag 4:
271 g kippenvleugels
116 g orgaanvlees (20g lever 96 g pens)
163 g kalfssnippers

Dag 5:
271 g eendennekken
100 g kipfilet
180 g groentemix

Dag 6:
271 g kwartelkarkas
  70 g gehakt
210 g groente

Dag 7:
271 g kippennekken
116 g orgaanvlees (20g lever, 96 g kippenmaagjes)
163 g geitensnippers

Kan dit zo of heeft iemand suggesties? Of de porties wel gemakkelijk zijn, dat moet ik nog uitzoeken ...

Bedankt alvast :)
Door tieneke
#881743
Ziet er zeer gevarieerd uit  ;)
De kabeljauw zou je beter kunnen vervangen voor een vet vissie zoals makreel,zalm,sardien etc.
En misschien 2 keer per week visolie in je menu.
Door De Geijsjes
#881748
[quote="tieneke"]
Ziet er zeer gevarieerd uit  ;)
De kabeljauw zou je beter kunnen vervangen voor een vet vissie zoals makreel,zalm,sardien etc.
En misschien 2 keer per week visolie in je menu.
[/quote]

Vette vis, ja natuurlijk, dat is beter he.  Maar waarom ook 2x per week visolie toevoegen, want dat is toch een supplement? En zijn dat capsules en moet je er dan 1 van geven per keer?
Door Chubby
#881879
Ik meen dat vette vis geven afdoende is, dus dan geen extra capsules meer..

Wel grappig hoe je echt per gram berekent.. Zo nauw komt het niet gelukkig  ;)
Door tieneke
#881890
[quote="De Geijsjes"]
Vette vis, ja natuurlijk, dat is beter he.  Maar waarom ook 2x per week visolie toevoegen, want dat is toch een supplement? En zijn dat capsules en moet je er dan 1 van geven per keer?
[/quote]
Zelf geef ik zeker in de wintermaanden 2 a 3 keer per week een zalmoliecapsule met vit d er in.
Maar als je iedere week vette vis geeft is het niet noodzakelijk.
Door wilfred
#882280
Het ziet er gevarieerd uit! Ik zou zelf geen gehakt geven maar ongemalen. Gehakt is te snel voorbij de maag en die moet juist aan het werk gezet worden. Mijn advies is om toch minimaal 1 vaste dag per week aan te houden. Rauwe voeding kan soms wel tot 30 uur nodig hebben tot dat het de maag verlaat. Als je je hond iedere dag eten zou geven betekent het dat de maag nooit rust zou hebben. Ter vergelijking met de mens is de maag na 2-4 uur weer leeg. Grote maaltijden worden door de hond beter verteert omdat de verteringsenzymen dan beter hun werk kunnen doen. Je hond heeft in verhouding dan ook minder eten nodig door de betere vertering. Je hond zal ook meer een voldaan gevoel krijgen van de maaltijd. Geef de maaltijden niet op een vast tijdstip, omdat de hond er zich dan op in gaat stellen. De verteringsenzymen zouden dan schade kunnen aanbrengen aan de maagwand. Aan m'n eigen honden (38 kg) geef ik gemiddeld om de dag a 2 kg rauwe voeding volgens het barf-principe. Ik hoop dat je er wat mee kan. Als je vragen hebt, schroom niet om ze te stellen.
:)
Door roefus
#882289
Ik heb er niets op aan te merken, ziet prima uit.
Percentages heb jezelf berekend, dus ik neem aan dat dat accoord is.
Ik zou zelf ook niet precies met grammetjes werken, maar dat doe jij dadelijk ook niet meer.
Goed hoor.  :D
Door De Geijsjes
#882353
[quote="tieneke"]
Zelf geef ik zeker in de wintermaanden 2 a 3 keer per week een zalmoliecapsule met vit d er in.
Maar als je iedere week vette vis geeft is het niet noodzakelijk.

[/quote]

Ok, duidelijk, bedankt!!
Door De Geijsjes
#882360
[quote="wilfred"]
Het ziet er gevarieerd uit! Ik zou zelf geen gehakt geven maar ongemalen. Gehakt is te snel voorbij de maag en die moet juist aan het werk gezet worden. Mijn advies is om toch minimaal 1 vaste dag per week aan te houden. Rauwe voeding kan soms wel tot 30 uur nodig hebben tot dat het de maag verlaat. Als je je hond iedere dag eten zou geven betekent het dat de maag nooit rust zou hebben. Ter vergelijking met de mens is de maag na 2-4 uur weer leeg. Grote maaltijden worden door de hond beter verteert omdat de verteringsenzymen dan beter hun werk kunnen doen. Je hond heeft in verhouding dan ook minder eten nodig door de betere vertering. Je hond zal ook meer een voldaan gevoel krijgen van de maaltijd. Geef de maaltijden niet op een vast tijdstip, omdat de hond er zich dan op in gaat stellen. De verteringsenzymen zouden dan schade kunnen aanbrengen aan de maagwand. Aan m'n eigen honden (38 kg) geef ik gemiddeld om de dag a 2 kg rauwe voeding volgens het barf-principe. Ik hoop dat je er wat mee kan. Als je vragen hebt, schroom niet om ze te stellen.
:)
[/quote]

Dank je voor je uitgebreide toelichting! Ongemalen voedsel is inderdaad een beter idee, kunnen ze lekker kauwen enzo. Maaltijden niet op een vast tijdstip wordt wel lastig als je allebei werkt, maar ... ik ga er proberen rekening mee te houden en zeker tijdens de vakantie in ieder geval proberen. Vasten kom ik wel vaker tegen, maar ... uhhm heel eerlijk gezegd moet ik daar wel aan wennen en ik denk de doggies zelf ook , hahaha. Maar ik neem het mee in gedachten.  thx! :)
Door De Geijsjes
#882362
[quote="roefus"]
Ik heb er niets op aan te merken, ziet prima uit.
Percentages heb jezelf berekend, dus ik neem aan dat dat accoord is.
Ik zou zelf ook niet precies met grammetjes werken, maar dat doe jij dadelijk ook niet meer.
Goed hoor.  :D
[/quote]
V.w.b. de grammetjes,  klopt wat je zegt, althans dat hoop ik, maar ik wil in ieder geval niet dat ze iets tekort komen in het voedsel, vandaar dat ik het even zo berekend heb.  :D ;)
Door tieneke
#882367
[quote="De Geijsjes"]
Dank je voor je uitgebreide toelichting! Ongemalen voedsel is inderdaad een beter idee, kunnen ze lekker kauwen enzo. Maaltijden niet op een vast tijdstip wordt wel lastig als je allebei werkt, maar ... ik ga er proberen rekening mee te houden en zeker tijdens de vakantie in ieder geval proberen. Vasten kom ik wel vaker tegen, maar ... uhhm heel eerlijk gezegd moet ik daar wel aan wennen en ik denk de doggies zelf ook , hahaha. Maar ik neem het mee in gedachten.  thx! :)
[/quote]
Hier krijgen ze gewoon 2x daags op vaste tijden eten(wel eens een keer wat later) gewoon makkelijker voor ons,vasten doen we niet aan,buiten dat ik niet op een maagtorsie zit te wachten met onze grote honden zie ik er het nut totaal niet van in.
Waarom zou ik ze hun dagelijkse hap onthouden.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door