Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Antonia
#881212
Brian heeft wat gezondheidsproblemen, ik probeer daar met de samenstelling van zijn menu rekening mee te houden. Wil iemand even met mij meekijken en -denken?

Brian is een Ierse Wolfshond reu van 6 jaar oud. Zijn ideale gewicht ligt zo rond de 75 kg, maar op dit moment is hij door alles wat hij heeft meegemaakt wat lichter.

Zijn gezondheidsproblemen:
- Brian leeft op één nier. Deze nier lijkt vooralsnog goed te functioneren, maar ik wil de voeding zo samenstellen dat die ene nier niet onnodig wordt belast;
- als gevolg van trauma heeft Brian een hartritmestoornis (zijn hartslag is veel te snel). Met medicatie is dit nu goed onder controle, alleen hebben die medicijnen wel invloed op zijn spijsvertering.
- door zijn zwakkere gezondheid is zijn huid niet florisant. De huid voelt vettig aan en hij heeft schilfers.
- door zijn leeftijd en zijn wat mindere conditie is zijn achterhand wat zwakker.

Brian krijgt 2% van zijn ideale lichaamsgewicht, oftewel ongeveer 1500 gram per dag. Verder voer ik mijn andere honden één maal per dag, maar Brian krijgt de hoeveelheid verdeeld over twee maaltijden.

Zondag
ochtend: 250 gram biogarde yoghurt plus fruit (meestal banaan en appel)
avond: 1400 gram eend

Maandag:
ochtend: een flinke runderstrot
avond: 500 gram runderspiervlees en 500 gram groenten

Dinsdag
ochtend: 500 gram kalkoennekken
avond: 1000 gram schapenpens

Woensdag:
ochtend: 400 gram hart (eend, kip, rund of lam) en 100 gram kalfslever
avond: 1 hele kip

Donderdag:
ochtend: 500 gram eendennekken
avond: 500 gram spiervlees (hert, geit, paard) en 500 gram groenten

Vrijdag:
ochtend: 500 gram kippennekken
avond: 750 gram vis (zalmstukken of sardientjes) en 250 gram groente

Zaterdag:
ochtend: 500 gram parelhoenkarkassen
avond: 1000 gram runderpens

Ik kies voor wat meer pens en vleesbotten van gevogelte vanwege het fosforgehalte (nieren), voor vooral rood spiervlees en hart als orgaan vanwege de taurine (hart) en kalfslever vanwege het biotinegehalte (huid).

Daarnaast krijgt hij dagelijks (behalve op de visdag) visolie (Hema). Verder krijgt hij vanwege zijn medicijngebruik probiotica (Protexin-profibre), Echinacea Extra Forte (Bloem) voor zijn weerstand en Solidago voor zijn urinewegen.
Laatst gewijzigd door Antonia op ma 17 dec 2007, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#881389
Ik kan je hier niet in raden, maar heb wel een vraag:
Welke invloed heeft zijn medicatie op de spijsvertering?
Door Antonia
#881493
[quote="AstridStraver"]
Ik kan je hier niet in raden, maar heb wel een vraag:
Welke invloed heeft zijn medicatie op de spijsvertering?
[/quote]

Brian krijgt Mexiletine capsules, dat is een humaan geneesmiddel dat het hartritme vertraagt, zodat ernstige en levensbedreigende hartritmestoornissen kunnen worden voorkomen. Het is een paardemiddel, in Nederland wordt het bij mensen niet meer voorgeschreven (er is een vervangend middel waarvan ik de naam niet weet), ik haal het middel op recept bij de apotheek in Duitsland. Voor Brian is het echter heel effectief, zonder dit medicijn loopt zijn hartritme op tot boven de 250 slagen per minuut, met dit middel is het onder controle.

Een van de bijwerkingen van de werkzame stof van Mexiletine, mexilitine hydrochloride, is maag- en darmklachten. Sinds Brian dit medicijn gebruikt is zijn ontlasting droog en korrelig.
Daarnaast heeft het middel een nadelige invloed op de leverfuncties.
De lever heeft veel belangrijke functies, de belangrijkste zijn:
- Het omzetten van glucose (koolhydraten) in glucogeen en weer terug.
- Eigen eiwitten maken van afgebroken aminozuren.
- Het vormen van vitamine A uit carotine
- Het opstapelen van vitamine B, C en E.
- Het afbreken van eigen hormonen.
- Het bloed zuiveren en gifstoffen omzetten of binden en dan opslaan.

Brian verdraagt hierdoor niet alle soorten koolhydraten (alleen de enkelvoudige). Verder denk ik dat zijn huidproblemen een gevolg zijn van het niet optimaal benutten van de vitamines (vooral vitamine B). Daarom probeer ik te zoeken naar voedingsstoffen met een hoog vitamine B (met name biotine)- gehalte. Ik weet dat banaan en kalflever veel biotine bevatten, daarnaast is lever een bron van vitamine A.
Verder krijgt Brian onder andere broccoli en groene groenten, deze bevatten voor zover ik weet veel vitamine C en E.
Laatst gewijzigd door Antonia op ma 17 dec 2007, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#881657
Ik ben niet zo handig met het bereken vna percentages voor je, dus ik weet niet hoe de verhoudingen nu zijn.
Ik vraag me af of je met die droge korrelige ontlasting verhoudingsgewijs wat minder bevleesd bot en wat meer spiervlees en orgaanvlees zou kunnen geven? Dat is tenminste wat ik zelf doe (naast groente, maar die geef je al) met dergelijke ontlasting.
Door Antonia
#881687
[quote="AstridStraver"]
Ik ben niet zo handig met het bereken vna percentages voor je, dus ik weet niet hoe de verhoudingen nu zijn.
Ik vraag me af of je met die droge korrelige ontlasting verhoudingsgewijs wat minder bevleesd bot en wat meer spiervlees en orgaanvlees zou kunnen geven? Dat is tenminste wat ik zelf doe (naast groente, maar die geef je al) met dergelijke ontlasting.
[/quote]

Op zich lukt mij het berekenen van de percentages wel, het enige waar ik in dat opzicht mee worstel is dat ik niet goed weet hoe ik die hele kip en die hele eend moet rekenen.

Ik zou kunnen proberen om het vleesbottenpercentage  wat te verlagen, alleen heb ik het gevoel (en dat kan ik niet onderbouwen) dat het daar niet aan ligt. Ook op de dagen dat Brian pens krijgt is zijn ontlasting droog en korrelig. Het ziet er ook niet uit als ontlasting bij een teveel vleesbotten.
Gebruikersavatar
Door Billie
#882065
Misschien is het dan een idee om hem elke dag wat lever te geven.  Dat maakt de ontlasting meestal soepeler.  En pompoen schijnt ook goed te werken op de darmen.
Door flin
#882071
[quote="Antonia"]
dat ik niet goed weet hoe ik die hele kip en die hele eend moet rekenen..
[/quote]

25% = bot van de hele kip,
eend neem ik dat +/- ook aan
Door Antonia
#882083
[quote="Billie"]
Misschien is het dan een idee om hem elke dag wat lever te geven.  Dat maakt de ontlasting meestal soepeler.  En pompoen schijnt ook goed te werken op de darmen.
[/quote]

Pompoen is vezelrijk en is daarom goed voor de darmwerking. Bovendien bevat het koolhydraten die Brian goed verdraagt. Daarom maakt gekookte pompoen al onderdeel uit van de groente die Brian krijgt.
Laatst gewijzigd door Antonia op di 18 dec 2007, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Billie
#882117
Heb ik een keer een goed idee  ;D
En extra lever, is dat een goed idee?  Of dagelijks een klein beetje?
Door Antonia
#882121
[quote="Billie"]
Heb ik een keer een goed idee  ;D
En extra lever, is dat een goed idee?  Of dagelijks een klein beetje?
[/quote]

Ik ben ook heel blij met alle goede suggesties, zelfs al ze voor mij niet helemaal nieuw zijn. Het geeft ook een gevoel van bevestiging. Dus dank je wel voor het meedenken.

Of extra lever een goed idee is, dat weet ik niet. Zijn ontlasting is niet het probleem, maar het gevolg van een aantal andere problemen. En juist vanwege de conditie van Brian vind ik het geen fijn idee om zomaar wat te proberen.
Door flin
#882126
[quote="Antonia"]
Verder denk ik dat zijn huidproblemen een gevolg zijn van het niet optimaal benutten van de vitamines (vooral vitamine B). Daarom probeer ik te zoeken naar voedingsstoffen met een hoog vitamine B (met name biotine)- gehalte. Ik weet dat banaan en kalflever veel biotine bevatten, daarnaast is lever een bron van vitamine A.
[/quote]

miss heb je hier nog iets aan?

b1 - tarwekiemen, vlees
b2 - melk orgaanvlees groente
b3 - vlees peulvruchten granen
b5 - lever nieren peulvruchten melkproducten
b6 - orgaanvlees vis tarwekiemen
b 12- vlees vis gevogelte
Door Lizzy
#882131
Op dit moment voer je de volgende percentages, volgens mijn berekening (ik heb vis onder vlees gedaan en hele kip gewoon meegeteld als vleesbot. Zo krap komt dat niet).

42% vleesbot
22% spiervlees
24% orgaanvlees
12% groente

Je zou kunnen overdenken om supplementen bij te gaan voeren. Ik denk dan aan co enzym Q10 voor zijn hart (in overleg met de DA), een multivitamine voor honden/katten (niet omdat zijn menu er niet subliem uit ziet, dat ziet het wel. Maar tijdelijk, als extra ondersteuning kan het erg goed werken, ook zeker bij huidproblemen) en extra vitamine B complex (om dezelfde reden als multivitamine, puur als extra. Kan ook erg goed werken bij huidproblemen).

En, misschien mag ik ook wat zeggen over de visolie van de HEMA en de protexin fibre?

Ik zou zelf een keer andere visolie proberen. Want kwalitatief haalt deze visolie het niet bij bijvoorbeeld die van Solgar. Ik merk echt verschil. Ik denk dat je Brian (vanwege zijn grootte/gewicht) best iets meer geven dan ik normaal zou adviseren. Ik zou zelf de gewone mensendosering aanhouden. Tenminste, als zijn ontlasting daar niet onder lijdt (het werkt iets laxerend). Maar visolie heeft een positieve uitwerking op zowel hart als nieren als huid. Normaalgesproken zou ik me om het merk geen zorgen maken, maar in geval van Brian denk ik dat het wel uit maakt. Te meer daar visolie dus belangrijk is voor alle problemen die hij heeft (hart, nier en huid).

Protexin Fibre is perfect maar de probiotica bacterieen zijn vrij onstabiel. Ik zou hier nog extra probiotica bij geven van bijv. arkopharma of Solgar. Je kunt volgens mij ook heel goed de extra vezels gaan geven (als jij denkt dat hij die nodig heeft) in de vorm van psyllium-vezels (colon clean bijvoorbeeld) en dan de probiotca. Ik denk dat dat veel goedkoper is dan protexin + nog extra probiotica.

Je percentages zien er prima uit. Daar kan ik niks van zeggen. Je zou wat meer groente mogen geven, bij nierproblemen. Bovendien levert dat weer extra vitamine en vetzuren en chlorfyl, goed voor zijn huid. Je zou dan wat minder vleesbot en eventueel wat minder vlees/orgaanvlees kunnen geven. Ik zou zelf beginnen met iets minder vleesbot en iets meer groente.

Verder is het misschien een idee (in overleg met je DA of met Tannetje bijvoorbeeld) mariadistel aan Brian te gaan geven. Ter ondersteuning van de lever. Bij mijn weten mag dit eigenlijk gecombineerd worden met vrijwel alle medicijnen, maar zekerheidshalve zou je dat even na moeten vragen. Ik vind mariadistel echt een must, ter bescherming van de lever.

Knuffel voor Brian!
Door Antonia
#882265
[quote="Lizzy"]
Op dit moment voer je de volgende percentages, volgens mijn berekening (ik heb vis onder vlees gedaan en hele kip gewoon meegeteld als vleesbot. Zo krap komt dat niet).

42% vleesbot
22% spiervlees
24% orgaanvlees
12% groente

Je zou kunnen overdenken om supplementen bij te gaan voeren. Ik denk dan aan co enzym Q10 voor zijn hart (in overleg met de DA), een multivitamine voor honden/katten (niet omdat zijn menu er niet subliem uit ziet, dat ziet het wel. Maar tijdelijk, als extra ondersteuning kan het erg goed werken, ook zeker bij huidproblemen) en extra vitamine B complex (om dezelfde reden als multivitamine, puur als extra. Kan ook erg goed werken bij huidproblemen).

En, misschien mag ik ook wat zeggen over de visolie van de HEMA en de protexin fibre?

Ik zou zelf een keer andere visolie proberen. Want kwalitatief haalt deze visolie het niet bij bijvoorbeeld die van Solgar. Ik merk echt verschil. Ik denk dat je Brian (vanwege zijn grootte/gewicht) best iets meer geven dan ik normaal zou adviseren. Ik zou zelf de gewone mensendosering aanhouden. Tenminste, als zijn ontlasting daar niet onder lijdt (het werkt iets laxerend). Maar visolie heeft een positieve uitwerking op zowel hart als nieren als huid. Normaalgesproken zou ik me om het merk geen zorgen maken, maar in geval van Brian denk ik dat het wel uit maakt. Te meer daar visolie dus belangrijk is voor alle problemen die hij heeft (hart, nier en huid).

Protexin Fibre is perfect maar de probiotica bacterieen zijn vrij onstabiel. Ik zou hier nog extra probiotica bij geven van bijv. arkopharma of Solgar. Je kunt volgens mij ook heel goed de extra vezels gaan geven (als jij denkt dat hij die nodig heeft) in de vorm van psyllium-vezels (colon clean bijvoorbeeld) en dan de probiotca. Ik denk dat dat veel goedkoper is dan protexin + nog extra probiotica.

Je percentages zien er prima uit. Daar kan ik niks van zeggen. Je zou wat meer groente mogen geven, bij nierproblemen. Bovendien levert dat weer extra vitamine en vetzuren en chlorfyl, goed voor zijn huid. Je zou dan wat minder vleesbot en eventueel wat minder vlees/orgaanvlees kunnen geven. Ik zou zelf beginnen met iets minder vleesbot en iets meer groente.

Verder is het misschien een idee (in overleg met je DA of met Tannetje bijvoorbeeld) mariadistel aan Brian te gaan geven. Ter ondersteuning van de lever. Bij mijn weten mag dit eigenlijk gecombineerd worden met vrijwel alle medicijnen, maar zekerheidshalve zou je dat even na moeten vragen. Ik vind mariadistel echt een must, ter bescherming van de lever.

Knuffel voor Brian!
[/quote]

Nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken. Ik heb wat zitten puzzelen en ik denk dat ik voorlopig even de volgende wijziging aanbreng. Op dit moment krijgt Brian iedere week een hele kip en 3/4 van een hele eend. Dat ga ik nu om de week doen, oftewel: de ene week een hele kip en de andere week de eend.

Dit geeft het volgende menu:
Week 1
Zondag
ochtend: 250 gram biogarde yoghurt plus fruit (meestal banaan en appel)
avond: 1400 gram eend

Maandag:
ochtend: een flinke runderstrot
avond: 500 gram runderspiervlees en 500 gram groenten

Dinsdag
ochtend: 500 gram kalkoennekken
avond: 1000 gram schapenpens

Woensdag:
ochtend: 500 gram kippennekken
avond: 400 gram hart (eend, kip, rund of lam) en 100 gram kalfslever en 500 gram groenten

Donderdag:
ochtend: 500 gram eendennekken
avond: 500 gram spiervlees (hert, geit, paard) en 500 gram groenten

Vrijdag:
ochtend: 500 gram kippennekken
avond: 750 gram vis (zalmstukken of sardientjes) en 250 gram groente

Zaterdag:
ochtend: 500 gram parelhoenkarkassen
avond: 1000 gram runderpens

Percentages:
36% RMB
22% spiervlees
24% orgaan
16% groenten

Week 2:
Zondag
ochtend: 500 gram eendennekken en 250 gram biogarde yoghurt plus fruit (meestal banaan en appel)
avond: 500 gram spiervlees (haas, struis) en 500 gram groenten

Maandag:
ochtend: een flinke runderstrot
avond: 500 gram runderspiervlees en 500 gram groenten

Dinsdag
ochtend: 500 gram kalkoennekken
avond: 1000 gram schapenpens

Woensdag:
ochtend: 400 gram hart (eend, kip, rund of lam) en 100 gram kalfslever
avond: 1 hele kip

Donderdag:
ochtend: 500 gram eendennekken
avond: 500 gram spiervlees (hert, geit, paard) en 500 gram groenten

Vrijdag:
ochtend: 500 gram kippennekken
avond: 750 gram vis (zalmstukken of sardientjes) en 250 gram groente

Zaterdag:
ochtend: 500 gram parelhoenkarkassen
avond: 1000 gram runderpens

Percentages:
34% RMB
26% spiervlees
24% orgaan
16% groenten

Gemiddeld kom ik dan op de volgende percentages uit:
35% RMB
24% spiervlees
24% orgaan
16% groenten

Over de supplementen ga ik even nadenken en overleggen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door