Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#881566
Sita eet tot nu toe erg eenzijdig. Ze eet kippennekken en smuldier compleet aangevulde met eitje en groenten, zalm en sardien vindt ze ook lekker. Nu is dat natuurlijk erg eenzijdig, maar ze wil niks anders. Gisteren meerdere keren een eendenkarkas aangeboden, in kleine stukjes geknipt. Maar ze moet het gewoon niet, ze ging gisteren op een gegeven moment zelfs grommen naar haar voerbak. Vanmorgen heeft ze een konijnekop gekraakt, maar niet opgegeten.
Nu vraag ik me af, hoe lang ik haar zo eenzijdig kan blijven voeren? Ze eet nu 2 weken alleen nog maar kip en rund en af en toe een visje. Ik heb wel eens gehoord dat je honden probleemloos 10 weken deficient kan voeren dus ik maak me nog niet echt zorgen, maar ik zou het wel fijn vinden als ze ook wat andere diersoorten gaat eten.
Door Laura2004
#881577
Ik denk dat het voorlopig geen kwaad kan. Eet ze ook geen orgaanvlees? En wat heb je allemaal al geprobeerd te geven? Rundvlees vinden de meeste honden ook wel lekker en lamsvlees ook.

Ik voer mijn honden ongeveer 5 á 6 diersoorten, aangezien ze verder niets anders lusten. Ze eten lamsvlees, geitenvlees, rundvlees, kip, kalkoen en Ziggy lust eend en ze krijgen af en toe een blikje vis en groentes.

Ik zou in ieder geval ook proberen zo min mogelijk te mutsen met het eten, dus als ze het binnen 5 minuten niet opeet weghalen en de volgende dag weer aanbieden. En ik zou proberen om haar eerst te laten wennen aan 'gewoon' vlees, dus daarmee bedoel ik de vleessoorten die ik geef (geit vinden veel honden ook niet lekker, dus daar zou ik niet mee beginnen), wild smaakt voor veel honden (en mensen) toch een beetje vreemd.

Succes ermee!!
Door Mevroi Kruim
#881604
Ze eet toch ook Smuldier compleet? Dan zou ik me niet zoveel zorgen maken, als dat de hoofdmoot is van haar dieet. Op een goed uitgebalanceerd tok-dieet bv kunnen honden ook heel oud worden  ;)
En verder sluit ik me bij Laura aan, gewoon rustig aan beginnen met makkelijke dingen en niet teveel drukte over maken.

Succes!
Door Lizzy
#881644
Veel honden vinden eend en konijn gewoon niet te vreten. Sommige leren het in de loop der jaren eten, andere vreten het nooit. Ik zou zelf geit en lam en kalkoen proberen. Dat ligt vaak makkelijker (zeker lam!) dan parelhoen, eend, konijn, etc. Vraag me niet waarom. Oh, eendennek ligt vaak makkelijker dan eendkarkas. Twee van mijn spikkels moeten absoluut geen karkas maar wel de nek. Ergo, bij hele eend wordt gegruwelt, eendennek staat in de top 4 van lievelings.

En zo niet: met kippennek, kippenvleesbotten, runderkopvlees, runderlever/nier/hart/pens, zalm, sardien en eventueel lamshart en/of lamspens (vinden de meeste honden geweldig!) ei, zuivel, groente: gaat het helemaal goed komen! Word je er alsnog zenuwachtig van en eet ze geen lam: kieper je dingetjes als chlorella of spirulina of zeewier, rauwe gemalen nootjes en zaden door haar eten. En als je daar nog steeds peu nerveu van wordt : dan kieper je toch 2 keer per week een multivitamine tabletje door d'r eten! (ik zou het niet doen maar gut, het kan ook geen kwaad op die leeftijd).
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#881717
Ze heeft net wat lamshart en hertenvlees gegeten  :)
(de truc is om het te verstoppen in de smuldier  :-X )
Ze is trouwens wel dol op groente  8)
Door ulla
#881725
Hier is paardenvlees en hert bij twee honden een probleem.
Ik had nog fytomix in de vriezer, en heb daar vanmiddag iets van door het paardenvlees gedaan.
Niet eens veel.
En Yes ze hebben het beiden gegeten.
Misschien een optie voor Sita!!
Door dorinekok
#881729
misschien laat je je een beetje misleiden door wat er allemaal gegeven wordt op barfplaats. Als iedereen een diersoort of 4 tot 5 geeft wil dat niet zeggend dat iedereen alle dieren van de wereld aan hun honden geeft. Want opgeteld lijkt dat wel zo natuurlijk. Volgens mij hoef jij je nergens zorgen over te maken.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#881742
dorinekok schreef: misschien laat je je een beetje misleiden door wat er allemaal gegeven wordt op barfplaats. Als iedereen een diersoort of 4 tot 5 geeft wil dat niet zeggend dat iedereen alle dieren van de wereld aan hun honden geeft. Want opgeteld lijkt dat wel zo natuurlijk. Volgens mij hoef jij je nergens zorgen over te maken.
Nou ik heb denk ik ook wel iets van 8 diersoorten in de vriezer. Afwisseling lijkt me gewoon beter. Mijn andere hond is echt een vuilnisvat, die eet alles wat je hem voorzet. Sita moet gewoon nog even wennen, maar zal uiteindelijk ook wel meerdere diersoorten gaan eten. Het is nog even uitvogelen wat ze lust, ze barft tenslotte nog maar 2 weken.
Door *Natasja*
#881747
Heb je al geprobeerd om er kokend water overheen te gieten (en meteen weer afgieten)? Zo heeft Benthe afgelopen zaterdag zonder problemen het hertenvlees gegeten, terwijl ze het de week daarvoor stond te bekijken alsof het vergif was.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#881774
*Natasja* schreef: Heb je al geprobeerd om er kokend water overheen te gieten (en meteen weer afgieten)? Zo heeft Benthe afgelopen zaterdag zonder problemen het hertenvlees gegeten, terwijl ze het de week daarvoor stond te bekijken alsof het vergif was.
Dat is ook een goede tip!  Die had ik nog niet geprobeerd :)
Door roefus
#881820
Ah joh...maak je niet druk.
Roefus mutste zoooo erg in het begin...en onderhand eet-ie gewoon alles.
Gewoon lekker makkelijk doen...en steeds weer eens wat proberen.
Gaat vast hartstikke goed met die spikkel-griet van jou  :-*
Door tieneke
#881898
Rund,vis,kip,hart en hertenvlees eet ze al dus gewoon een kwestie van klein blijven aanbieden en volhouden  ;)
Door Red_Hunter
#881937
Ireen wilde gisteren ook eerst geen eendenkarkas, maar ik ben er achter dat ze het vel niet wil. Nadat ik het vel eraf gehaald heb, heeft ze met smaak het karkas weggewerkt.
Misschien een tip?

Groetjes Trudie
Door cylke
#881957
Ik heb 4 soorten vlees, en 3 soorten vleesbot. Qua orgaan ook zo'n 4-tal soorten...Aan meer kan ik niet geraken  :-\
Maar Chelsey is op en top gezond, dus denk ik niet dat het zo'n ramp is! Beter vers met minder keuze, dan brokken!!! (ja toch  ???)
Door Minna
#882010
Gisteren meerdere keren een eendenkarkas aangeboden,
Ditzou ik dus niet doen, want je leert de hond selectief zijn en weigeren. Een keer een maaltijd aanbieden, eet de hond het niet, binnen 10 minuten weghalen, en pas de volgende dag weer aanbieden. Haaltd hond nog steeds z'n neus er voor op? Binnen tien minuten weghalen en pas de volgende dag weer aanbieden. Dus maar eens per dag aanbieden. Wel zou ik alles eerst aanbieden gemengd met Smuldier, alleen als ze de smuldier er omheen wel eet en de andere dingen laat liggen dan de smul weglaten. Als een hond geen honger heeft hoeft die ook niet iets te eten wat die nou net wat minder vindt. Het is anders als de hond echt ook wanneer hongerig iets echt gewoon niet te vreten vindt, en dat ook overgeeft na het eten. Leven is gewoon stuk makkelijker als je een hond niet leert om te mutsen met zijn eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door