Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sylvi@
#880867
Iemand ervaring met Tumil K?

Ik heb een zieke kat, bij 2 da geweest inmiddels, de ene houd het op een hersentumor en de andere heeft iig kalium voor geschreven, omdat die waarde te laag was bij het bloedonderzoek (verder zegt/weet die da niet wat er met haar aan de hand is).
Nu ben ik bang dat ik teveel kalium poeder geef (ik moet een mes puntje geven per dag en na een week ofzo overgaan op 1 mespuntje om de 3 dagen ofzo).

Nu las ik op een site over Tumil K, dit is een geregistreerd middel voor katten, is er ook nog eens in tablet vorm, lijkt mij veiliger om te gebruiken dan ergens een mespuntje van (ik weet niet eens precies welk middel ik heb gekregen, ja iets van kalium).

Ff nog een korte uitleg wat er met de kat aan de hand is, begon vorige week met slecht eten en wat braken, zaterdag wilde ze helemaal niet meer eten en drinken, was ook slap in de achterhand. Paar da bezoeken verder ging het tot vandaag eigenlijk erg goed (vanaf donderdag) maar nu is ze weer wat minder, misschien door het kalium tekort (?). Ik hoop dat ze over een paar uur weer wat beter te pas is.
Ze wilde vandaag weer slecht eten, heeft weinig uit haar zelf gegeten.

Zit er dus aan te denken om deze tabletten te bestellen, hoor graag of iemand ervaring heeft.
Door Suzan54
#880987
Het enige wat ik weet van een professor!! is dat kalium als extraatje bijzonder gevaarlijk is. Ik zou dus sowieso overschakelen naar het geregistreerde middel.

Heel veel succes!
Door flin
#881041
het is mij niet duidelijk wat je kat  mankeert,
en of onderstaand precies voor katten geldt is mij ook niet duidelijk,
maar misschien word je hier wat wijzer van:

kalium werkt samen met natrium om de waterbalans in het lichaam te reguleren. Kalium trekt het vocht door de celwand heen de cellen binnen en natrium trekt het vocht naar buiten. Kalium normaliseert het hartritme en is onmisbaar voor het zenuwstelsel vanwege zijn rol in de overdracht van zenuwimpulsen (beweging van spieren, voelen etc.).

Verder helpt kalium bij de verwijdering van afvalstoffen uit het lichaam, het bevordert het denkvermogen, werkt bloeddrukverlagend en heeft een positieve invloed op allergieën.

Tekort of teveel
Bij een tekort aan kalium treden zenuw- en spierfunctie stoornissen op. Hierbij valt te denken aan hartritmestoornissen, spierslapte, spierzwakte en trage reflexen. Verder valt ook bij vochtophopingen (oedemen), te denken aan een kalium tekort.
Een kalium tekort kan optreden bij veel braken en of diarree (ook bij het gebruik van laxeermiddelen), bij nierziekten , bij een ontregelde suikerziekte, bij een te laag bloedsuikergehalte (hypoglycemie), bij het gebruik van geneesmiddelen met hormonen (cortisonen, aldosteron en prednison), bij grote verwondingen en verbrandingen, maar ook bij geestelijke en of lichamelijke spanningen.

Een teveel aan kalium wordt meestal niet veroorzaakt door een te hoge opname maar door een gebrekkige nierfunctie waardoor te weinig kalium wordt uitgescheiden. Teveel kalium veroorzaakt, net als te weinig, hartritmestoornissen.

Onder normale omstandigheden zal er niet gauw een kalium tekort optreden, dit omdat de meeste voedingsmiddelen kalium bevatten.
  er zit veel kalium in oa:
yoghurt, karnemelk 
zeewier (kelp) 

De kaliumopname wordt negatief beïnvloed door  (geraffineerde) suiker, en een te hoog zout gebruik.

sterkte met de kat!
Door flin
#881319
hoe ziet de ontlasting (voorzover er nog wat uitkomt ) uit?

en heeft je kat nog andere medicijnen gekregen,
behalve 't kalium supplement?

arm beest, lastig hoor...!
Door Sylvi@
#881626
Dankjewel voor jullie reacties. In overleg met Tannetje heb ik een afspraak gemaakt bij Mandigers van de Wagenrenk, daar kunnen we morgen al terecht.
Door Sylvi@
#882409
Ik weet nu 'gelukkig' wat er aan de hand is :-\ Poesje heeft last van ernstig hartfalen :'( Veel vocht rond het hart en ook iets in de buik, ze heeft verschillende soorten medicijnen, kijken hoe ze gaat reageren (of niet :'( ).
Door Mevroi Kruim
#882597
Achjee  :'( tja, dan voel je je ook beroerd.
Hopelijk slaan de medicijnen aan! Kruimel heeft het ook aan d'r hartje maar het gaat nog wonderbaarlijk goed met het kleine dametje.
Door Teddy
#2298626
Er wordt hier gevraagd naar Tunil K ervaring. Onze poes is vorige week ingeslapen maar we hebben haar 5 jaar lang met Tumil K in leven kunnen houden. Het spul kun je met Tumil K poeder bijna niet overdoseren. Het begon allemaal met kaliumgebrek waarvoor ze injecties kreeg maar dat werkte zeer stressverhogend dus op internet een alternatief gevonden in de vorm van Tumil K. Onze Kruimel( zo heette onze poes)reageerde uitstekend op Tumil K, ik deed het door haar eten.

Helaas ging ze uiteindelijk dood aan totaal iets anders. Ik heb nog een nieuwe pot Tumil K staan. Houdbaar tot februari 2014. Het mag worden over genomen voor een nader overeen te komen prijs.
Mag ook worden afgehaald in Schagen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door