Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mcSnurk
#880708
Kan een hond zich verslikken? We hebben de laatste 2 maanden 3 keer gehad dat even was alsof er iets eten opstootte. En dan gaat het helemaal mis, is net alsof hij krampachtig inhalleerd door de neus en je ziet de hele ribbenkast heel erg bewegen. Net zo erg alsof hij krampen heeft om te braken en ook zo'n geluid maar er hoeft niks uit, er gaat zo alleen maar lucht naar binnen.  Maar dit duurt een hele tijd. Nu zei iemand hij heeft zich alleen maar verslikt maar ik vind het toch wel doodeng. Kan het zijn dat hij zich verslikt omdat even iets opstootte of omdat misschien maagzuur omhoog kwam en misschien in de luchtpijp of zo kwam.
Door Moos
#880710
Klinkt als reversed sneezing volgens mij.
Even de hand om de neus leggen zorgt meestal dat de ademhaling weer goed gaat.
Moos valt er bijna bij om de laatste tijd als hij dat doet; kan er best heftig uitzien. (maar is onschuldig hoor ;)).
Door mcSnurk
#880712
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Het is ook alleen maar gebeurd als hij lag te slapen en plotseling opsprong, dan komt even iets terug, hij spuugd dan ook wel eens een heel klein stukje eten uit. Zou hij dan iets in de neus hebben gekregen doordat iets opstoot. Ik weet dat dat bij ons kan maar kan dat bij een hond ook?
Dit is ook pas sinds de endoscopie zo'n 2 maanden geleden, daarvoor was dit nooit.
Door Moos
#880715
[quote="gemmaa"]
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Het is ook alleen maar gebeurd als hij lag te slapen en plotseling opsprong, dan komt even iets terug, hij spuugd dan ook wel eens een heel klein stukje eten uit. Zou hij dan iets in de neus hebben gekregen doordat iets opstoot. Ik weet dat dat bij ons kan maar kan dat bij een hond ook?
Dit is ook pas sinds de endoscopie zo'n 2 maanden geleden, daarvoor was dit nooit.
[/quote]

Hmm dat is niet helemaal het standaard reversed sneezing beeld...
Door mcSnurk
#880725
Ik heb het net even gegoogled en dit zou wel eens precies kunnen kloppen. Is inderdaad zo'n snurkend geluid en het gebeurde als we thuis kwamen en hij opsprong, dus opwinding. Dan stoot hem heel even iets op en misschien irriteerd dat de keel, en veroorzaakt dat reverse sneezing.En de vorige keren hielp het inderdaad om hem even af te leiden. Maar deze keer  duurde het erg lang en een half uur later weer. Het is doodeng maar ik weet nu dan in ieder geval hoe ik kan helpen. Dacht dat die hond stond te stikken of zoiets, weer een hartinfarct voor mij! :o.

De eerst volgende keer dat hier ergens een EHBOcursus voor honden wordt gegeven doe ik toch mee.

bedankt!
Door mcSnurk
#880734
Je wilt niet weten hoe op het moment mijn opwindingniveau is ::).
Hoe gaat het nog bij jou? Niks nieuws?

Oh, net gezien......
Gebruikersavatar
Door Angelique
#880761
Maar, om even terug te komen op de allereerste vraag. Ja, een hond kan zich verslikken. Net als bij mensen kan er tijdens het eetproces even iets fout gaan waardoor de luchtpijp niet afgesloten wordt en kan er eten in de luchtpijp terechtkomen wat geheid een vette hoestbui geeft. Komt het voertje er niet vanzelf uit, dan zul je voot in moeten grijpen en dat kan door middel van de hier gedemonstreerde methode. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... .html  (2de bericht)
Door mcSnurk
#880871
Dank je, dat artikel had ik laatst al eens gelezen. Maar we hadden niet het idee dat er iets klem zat en hij had ook niks gehad wat klem kon gaan zitten. was net of er krampachtig lucht naarbinnen ging door de neus met veel kabaal en de hond raakte in paniek en wij dus ook. Het was al 2 x eventjes gebeurd maar dit duurde nogal lang. En wat gebeurde komt inderdaad precies overeen met dat reverse sneezing. Weer wat geleerd, vinnutnieleukmeer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door